پنج اتفاق پرسروصدا در مجلس
برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اظهارنظرها و رفتارهایشان حاشیه‌هایی را در سال ۹۷ ایجاد کردند که در گزارشی به آن‌ها پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، جلسات علنی مجلس شورای اسلامی طبق روال در سال ۹۷ نیز برگزار شد، اما پشت پرده این جلسات، آنچه از دید موکلان بهارستان‌نشینان غافل می‌ماند، حاشیه‌‌هایی است که بعضاً، برخی نمایندگان با حرکات، رفتار و اظهارنظرهایشان ایجاد کرده‌اند.

در گزارشی به پرحاشیه‌ترین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال گذشته پرداخته‌ایم.

۱. محمود صادقی:

یکی از نمایندگان پرحاشیه مجلس شورای اسلامی در سال ۹۷، محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس است که همواره با اظهارنظرها و انتشار مطالبی در فضای مجازی، حاشیه‌‌هایی را ایجاد کرده است.

یکی از اظهارنظرهایی که در سال گذشته از سوی محمود صادقی مطرح شد، صحبت‌های وی پیرامون نحوه بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات توسط اعضای شورای نگهبان است، وی با انتشار مطلبی در فضای مجازی، رسیدگی به بررسی صلاحیت کاندیداها در این شورا را با شائبه‌هایی مطرح و عنوان کرده بود که برخی در این شورا، از کاندیداها به‌ازای تأیید صلاحیت درخواست وجه می‌کنند که این مسئله منجر به شکایت شورای نگهبان از وی می‌شود.

«متن شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی»

اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و عباسعلی کدخدایی قائم‌مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان نیز در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی، خطاب به محمود صادقی می‌گوید که که اگر مستنداتی دال بر تخلف در شورای نگهبان وجود دارد، چرا تاکنون ارائه نشده و موضوع رسانه‌ای شده است.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، شکایت نهادها، دستگاه‌ها و یا حتی افراد از نمایندگان مجلس می‌بایست در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان رسیدگی شود، که بر همین اساس شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی نیز در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان رسیدگی و در نهایت، محمدجواد جمالی سخنگوی این هیئت در بیان نتایج بررسی‌های پرونده این نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفته که محمود صادقی از این هیئت تذکر گرفته است.

اما ماجرای حاشیه‌های محمود صادقی به همین جا نیز ختم نشد، وی در روز چهارشنبه (۲۹ آذر) در تذکری با انتقاد از نظارت استصوابی شورای نگهبان گفته بود، که "مجلس عصاره فضائل شورای نگهبان" است، این مسئله نیز با حاشیه‌هایی از سوی برخی سیاسیون و نمایندگان مجلس همراه بود.

اغلب مطالب محمود صادقی در فضای مجازی مورد استقبال معاندین و حتی رژیم‌ صهیونیستی قرار می‌گیرد که به‌واسطه آن، اتهامات بسیاری روانه نظام می‌شود، به‌طوری که حساب کاربری وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز نسبت به آن واکنش نشان داده است.

۲. محمد‌باسط دُرازهی

شامگاه دوشنبه ــ ۲۶ آذر امسال، فیلمی از محمدباسط دُرازهی نماینده مردم سراوان در مجلس میان کاربران فضای مجازی دست به دست شد که نشان می‌داد این نماینده با یکی از کارمندان گمرک درگیری لفظی داشته است، واکنش‌های کاربران فضای مجازی باعث شد تا نمایندگان مجلس و حتی هیئت‌رئیسه نیز به موضوع حساسیت پیدا کنند.

«فیلم درگیری نماینده سراوان با کارمند گمرک»

یکی از اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس که خواسته نامش فاش نشود، درباره حکم قطعی این هیئت برای محمدباسط درازهی گفته که در این هیئت، در ۹ بند درباره آقای درازهی تصمیم‌گیری و مقرر شد که بر اساس ماده ۶ قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان عمل شود، درازهی از هیئت تذکر گرفته و درج در پرونده نیز شده است.

براساس این گزارش، حاشیه‌سازی‌های نماینده سراوان در مجلس به همین جا ختم نشد و در حالی که درگیری لفظی وی در گمرک موجب واکنش‌هایی از سوی کاربران در فضای مجازی جنجال‌‌آفرینی کرده بود، یک استاد آلمانی نیز گفته که "درازهی" از او سرقت علمی کرده است.

"ولفرام بوگارد" استاد علوم کامپیوتر دانشگاه فرایبورگ آلمان در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی اعلام کرده که محمدباسط دُرازهی نماینده مردم سراوان و عضو فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) مجلس مقاله او را سرقت کرده است.

«تصویر صفحه شخصی "ولفرام بوگارد"»

۳. استعفای دسته‌جمعی نمایندگان استان اصفهان

۱۸ تن از نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی به‌دلیل عدم اجرای مصوبات شورای عالی آب، شورای هماهنگی زاینده‌رود، کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی و حتی شورای امنیت کشور توسط مسئولان اجرایی درباره احیای رژیم حقوقی و شرعی زاینده‌رود و عدم اجرای مصوبات قانونی همانند قانون توسعه عادلانه آب در بودجه سال ۹۸، جلسه علنی روز ۲۵ آذر را به‌نشانه استعفا ترک کردند.

استعفای ۱۸ نماینده استان اصفهان در چندین جلسه علنی مجلس نیز ادامه داشت، اما در نهایت طی جلساتی که با محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و علی لاریجانی رئیس مجلس برگزار شد، نوبخت قول داد که به دغدغه‌های این نمایندگان توجه شود.

۴. سلمان خدادادی

انتشار فایلی صوتی در فضای مجازی از گفت‌وگوی سلمان خدادادی نماینده مردم ملکان در مجلس با یک خانم، حاشیه‌‌هایی را میان کاربران فضای مجازی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی اصحاب رسانه ایجاد کرد، به‌طوری که هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز نسبت به موضوع حساس شد و رسیدگی به آن را در دستور کار قرار داد.

بر همین اساسی حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس در گفت‌وگویی که با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم داشته، گفته که "تاکنون گزارش و مستنداتی درباره خودکشی دختر جوان و ارتباط آن با سلمان خدادادی به این هیئت واصل نشده است و تنها در حد مطالبی است که در فضای مجازی منتشر شده است، اگر شاکی پیرامون این موضوع وجود دارد، مستندات خود را به هیئت نظارت ارائه دهند".

۵. درگیری نمایندگان مازندران با علی مطهری در صحن پارلمان

علی ادیانی نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه، ۸ اسفند ۹۷ پارلمان و در جریان بررسی پیشنهادات الحاقی به تبصره ۱۵ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، پیشنهادی درباره ممنوعیت انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ارائه کرد.

علی مطهری نایب‌رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را به‌‌عهده داشت اجازه طرح پیشنهاد به وی نداد و گفت: "پیشنهاد شما ماهیت بودجه‌ای ندارد"، به‌‌دنبال این موضوع، نمایندگان استان مازندران با حضور در جایگاه هیئت‌رئیسه مجلس به این رفتار مطهری اعتراض کردند.

با درخواست علی مطهری نمایندگان حاضر نشدند تا به جایگاه‌های خود بازگردند و در نهایت وی اعلام کرد که پیشنهاد آقای ادیانی نوعی قانون‌گذاری دائمی است، پیشنهاد بودجه‌ای نباید این‌گونه باشد و پیشنهاد ادیانی را برای رأی‌گیری در مجلس نپذیرفت و گفت که انتقال آب دریای خزر ممنوع است و این موضوع باید در شورای عالی آب تصمیم‌گیری شود.

در ادامه جلسه، نمایندگان استان مازندران جایگاه هیئت‌رئیسه را ترک کردند که قصد خارج شدن از صحن پارلمان و آبستراکسیون را نیز داشتند که با تلاش تعدادی از اعضای هیئت‌رئیسه مانع آنها شدند و آنها به جایگاه‌شان بازگشتند.

علی مطهری هم که ریاست جلسه علنی را به‌‌عهده داشت، اعلام کرد که "در جنجالی که دوستان شمالی ایجاد کردند، ممکن است اسائه ادبی به آقای دامادی نماینده ساری شده باشد که بنده عذرخواهی می‌کنم، اما شما نیز گاهی مانند دیوار دور ما را می‌گیرید، از سوی دیگر حذف تبصره‌های انتقال آب خزر در ردیف‌های بودجه قابل طرح است".

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۱ )