آذری‌جهرمی: مبحث اینترنت و کودک را آغاز کرده‌ایم
وزیر ارتباطات گفت: در وزارت ارتباطات مبحث اینترنت و کودک را آغاز کرده‌ایم که این مسیر آسیب‌پذیرترین قشر جامعه در برابر فضای مجازی را ایمن می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره برنامه دولت با توجه به این که فیلتر تلگرام آسیب‌زاست و در دسترس بودن فیلترشکن‌ها باعث شده که کودکان وارد سایت‌ها آسیب‌زا شوند، گفت: روال دستور فیلتر در مجموعه دولت نبوده تا ما فکری بکنیم و برای آن برنامه داشته باشیم.

گزارش: انتقاد روحانی از فیلترینگ؛ چه‌کسی خواستار برخورد با فیلتر‌شکن‌ها بود؟جنیدی:بیشترین شکایت و درخواست فیلترینگ کسب‌وکارهای مجازی از سوی دولت استانتقاد عبدالله ناصری از مواضع متناقض روحانی درباره فیلترینگ: جدی نمی‌گیریم!وی افزود: اثرات این موضوع هم از قبل تدوین شده بود، یعنی جامعه در رابطه با آن صحبت کرده بود که اگر این تصمیم گرفته شود چه آثار و عوارضی دارد در هر صورت این معضلاتی که می‌گویید وجود دارد و به نظر من الان زمانی است که شورای عالی فضای مجازی به عنوان مسئول این مسائل که بناست برنامه ریزی و سیاست‌گذاری برای کشور را انجام دهد، این سیاست‌ها را یکبار مرور کند. البته اطلاع دارم که این مسئله الان در این شورا در حال بررسی است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: موضوع فیلترینگ نیازمند آن است که شورای عالی فضای مجازی به یک جمع بندی استراتژیک نظری رسیده باشد، امروز می‌بینیم که ائمه جمعه و فعالان اجتماعی از تمام گروه‌ها این رویکردی را که ما در برابر فضای مجازی داریم نقادی می‌کنند؛ برخی وقت‌ها نقادی آنها به ما بر می‌گردد برخی مواقع به دیگران اما در مجموع همه اطلاعاتشان بر این است که سیستم فعلی کارا نیست و باید تجدید نظر کنیم.

آذری جهرمی تصریح کرد: در این راستا باید بیشتر به اقدامات ایجابی بپردازیم اقداماتی که نتایج آن ملموس باشد نه فقط کاری صرف انجام دادن باشد، مثلا در وزارت ارتباطات مبحث اینترنت و کودک را آغاز کرده‌ایم که این مسیر آسیب‌پذیرترین قشر جامعه در برابر فضای مجازی را ایمن می‌کند.

وی ادامه داد: در مدت شش‌ماه که از این رویکرد می‌گذرد، یک و نیم میلیون نفر از جامعه ۱۳ میلیونی مخاطب کودک و نوجوان را جدا کردیم؛ نه جدا کردنی که فضا را به روی آنها ببندیم و فیلتر کنیم بلکه جدا کردنی که محتوای فاخر مورد نظر آنها را در اختیارشان قرار می‌دهیم، جدا کردنی که کودک در اینترنت در کنار والدین خود است یعنی والدین مطلع هستند که کودک چه می‌کند.

وزیر ارتباطات بیان کرد: در این روند فعالیت‌های مجازی کودک، همزمان روی گوشی پدر یا مادر گزارش داده می‌شود و آنها می‌توانند مدیریت کنند، این اقدامات عملی است که می‌توانیم بگوییم از ۱۳ میلیون نفر در این مدت؛ یک و نیم میلیون نفر پوشش داده شدند.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: در حوزه توسعه فضای کتابخوانی، در فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان و سواد مجازی برنامه داریم و در حال جمع‌بندی مباحث هستیم، در این زمینه نشست‌های نقد و اندیشه در وزارت ارتباطات برگزار می‌شود؛ مجموعه این نظرات را به شورای عالی فضای مجازی منعکس می‌کنیم تا بتوانیم تصمیم مناسبی بگیریم و رویکرد جدیدی را ایجاد کنیم؛ البته کار سختی است.

وی درباره چگونگی رصد این افراد نیز ادامه داد: به این افراد (یک و نیم میلیون نفر) سیم کارت داده می‌شود و میزان فعالیتشان از این طریق رصد می‌شود، الان ایرانسل در این سرویس ۲۵۰ هزار سیم‌کارت واگذار کرده است. در قالب جشنواره کودک آنلاین که نتایج آن اردیبهشت ماه اعلام می‌شود، هزار و ۱۲۰ ایده به ما رسیده است، دیرین دیرین امروز یک اثر است، تصور کنید هزار و ۱۲۰ هزار دیرین دیرین الان رسیده است که خلاقیت جوانان ما در آنها نمایان است، ما حمایت می‌کنیم تا ایده خود را بسازند بعد از آن بخش هایی را از آنها خریداری می‌کنیم تا توانمند شوند تا چرخه اقتصادی آنها راه بیفتد اما بنا نیست که در حوزه محتوایی آنها دخالت کنیم.

وزیر ارتباطات گفت: اما در حوزه توانمندسازی به تولیدکنندگان محتوا کمک می‌کنیم تا سهم بازار را بگیرند، سکوهای نرم افزاری را برای توزیع توجیه کردیم، اپلیکیشن‌هایی مانند کافه بازار و آپارات نسخه ویژه کودکان می‌دهند و والدین متوجه می‌شوند که روی گوشی فرزندشان اپلیکیشین مخصوص کودکان نصب است یا بزرگسالان. همچنین بر تولیدکنندگان و صاحبان پلتفرم الزام کردیم که دسته بندی سنی را در زمان آپلود تصاویر یا ویدیوها روی شبکه‌های خود رعایت کنند؛ اینها یک اکوسیستم، یک زنجیره زیست بوم است که داریم با جدیت کار می‌کنیم البته نیازمند همکاری همه هستیم؛ وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات، کانون پرورش فکری کودکان، سازمان سینمای فارابی و جمعی از هنرمندان همه آمدند به ما پیوستند و به ما کمک می‌کنند ما هم تلاش کردیم این را به یک جریان مردمی تبدیل کنیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.