یک تشکل دانشجویی: استانی شدن انتخابات با قانون اساسی تضاد دارد
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل طی نامه‌ای به نمایندگان مجلس ضمن برشمردن معایب طرح استانی شدن انتخابات مجلس تاکید کرد: استانی شدن انتخابات در تضاد با قانون اساسی است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نکاتی را درباره استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی مطرح است،

در بخشی از این نامه آمده است: اکنون که بحث استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی مطرح است، لازم می‌دانیم چند مورد را جهت اتمام حجت و تاکید مجدد حضور شما نمایندگان ملت عرض کنیم:

مهمترین و اصلی ترین ایراد این طرح، تضاد با سیاست‌های کلی «انتخابات» ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و در راستای اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی است. جایی که در همان بند اول، مسئله عدالت انتخاباتی، حداکثر شناخت مردم از نامزدها و نیز لزوم افزایش مشارکت مردم در انتخابات مورد تاکید قرار گرفته و لازم است قوانین انتخاباتی به تقویت موارد فوق کمک کند، نه اینکه خود موجب تضعیف آنها شود.

عدالت انتخاباتی آنجایی زیر سوال می‌رود که طرح استانی شدن انتخابات بر مبنای نظام اکثریتی بنا شده که در نظام‌های انتخاباتی اکثریتی، به دلیل آنکه جناح اقلیت حذف می‌شود، سطح تنش‌ها و منازعات سیاسی بالا خواهد رفت و احتمال دوقطبی شدن جامعه بسیار بالاست و حذف اقلیت‌ها و گروه‌های مستقل را در پی خواهد داشت.

با استانی شدن انتخابات، تعیین کننده اصلی نمایندگان یک استان، رای مرکز استان به جهت جمعیت بالای آن خواهد بود. مثلا در ۱۲ استان کشور، مرکز استان ۵ برابر شهر دوم استان جمعیت دارد. اگرچه نامزدها باید %۱۰ رای حوزه‌های انتخابیه خودشان را بدست آورند، اما در همان حوزه انتخابیه فردی پیروز می‌شود که بیشترین تعداد رای استان را آورده باشد. لذا عملا رای مرکز استان و گرایش سیاسی یا مذهبی یا قومی مرکز استان تعیین کننده نمایندگان سایر شهرهای استان خواهد بود که با عدالتی که از آن یاد می‌کنیم در تضاد است و اینجا مشارکت مردم که طبق اصول یاد شده یک رکن اساسی می باشد نیز زیر سوال می‌رود.

لازم به ذکر است آراء هدر رفته جزو مهمترین شاخص‌های ارزیابی کارآمدی نظام های انتخاباتی در جهان است. در نظام‌های اکثریتی به دلیل آنکه فقط یک گروه اکثریت پیروز و گروه‌های اقلیت حذف می‌شوند، آراء هدر رفته زیاد است که نشان از عدم کارآمدی نظام انتخاباتی است. طبق آنچه بالاتر در سیاست‌های کلی انتخابات گفته شد، لازم است مردم به حداکثر شناخت در مورد داوطلبان برسند تا بتوانند انتخابی صحیح داشته باشند، اما این طرح موجب خواهد شد به جهت عدم شناخت لازم و کافی مردم هر حوزه انتخابیه از داوطلبان سایر شهرهای استان، عملا این اصل نیز نادیده گرفته شود. همین‌جاست که خطر افزایش تاثیر پول و تبلیغات پیش می‌آید و وابستگان به قدرت و ثروت را به جای شایستگان خواهد نشاند.

از گوشه و کنار مجلس شنیده می‌شود که به جهت توجه نمایندگان به وظایف محلی و مسائل حوزه انتخابتی و بی‌توجهی به مسائل ملی، طرح استانی شدن انتخابات می‌تواند موثر باشد. این یک مسئله درست است و اشکال است اما راه حل آن، استانی شدن انتخابات مجلس نیست. چراکه این‌گونه صورت مسئله حذف خواهد شد و مشکلات مردم در حوزه های انتخاباتی طبیعتا پابرجا خواهد بود. دقیقا این طرح باعث می‌شود دسترسی و نظارت مردم و پاسخگویی نماینده به جهت افزایش وسعت حوزه انتخابیه و استانی شدن، کاهش خواهد یافت. جایی که اصل جمهوریت و مردم سالاری نیز خدشه‌دار خواهد شد.

سیستم انتخاباتی باید به نحوی طراحی شود که اشکالات و منازعات را کم کند، نه اینکه خود باعث بروز اشکالات و گسل‌های قومی و مذهبی و محل اشکال شود. لذا لازم است شما نمایندگان محترم مجلس بیش از هر زمان دیگری در مورد زوایای مختلف این طرح واقف باشید و روند بررسی‌های علمی برای طرح‌های این‌چنینی را دنبال بفرمایید. اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، آمادگی خود را جهت بحث، تبادل نظر و برگزاری جلسات کارشناسی در خصوص اصلاح قانون انتخابات اعلام می‌دارد و معقتد است امکان دستیابی به طرحی بهتر که هم ایرادات قانون کنونی انتخابات را رفع کند و هم متناسب با سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب به کارآمدی هر چه بهتر نظام انتخاباتی کمک کند، وجود دارد. لازم به ذکر است دفاتر انجمن اسلامی در دانشگاه‌های مختلف کشور، به صورت جدی پیگیر این موضوع هستند و در صورت لزوم در سطح حوزه‌های انتخاباتی مربوطه به روشنگری و بیان واقعیت‌ها و پشت پرده‌های این طرح برای مردم و با تمام ظرفیت‌های خود خواهند پرداخت.

والسلام علیکم و الرحمه الله و برکاته

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.