زنگنه: از مهرماه هیچ بنزینی وارد کشور نشده است
وزیر نفت با بیان اینکه از مهرماه هیچ بنزینی وارد کشور نشده است، گفت: افزایش ۸۳ درصدی تولید بنزین در کشور بی‌سابقه بوده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، بیژن زنگنه، وزیر نفت، در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۳۰ دی) پارلمان، در جریان سؤال حجت‌الاسلام احمد سالک، نماینده مردم اصفهان، درباره دلیل عمل خلاف قانون معاون وزیر نفت در عزل و نصب هیئت‌مدیره شرکت نفت ستاره خلیج فارس، گفت: شرکت ستاره خلیج فارس طبق قانون تجارت می‌تواند هیئت‌مدیره حقیقی یا حقوقی داشته باشد.

وی افزود: براساس قانون، این شرکت ۵ عضو حقوقی دارد؛ دو عضو شستا، دو عضو صندوق بازنشستگی نفت و یک عضو از طرف شرکت ملی پالایش و پخش در هیئت‌مدیره شرکت نفت ستاره خلیج فارس حضور دارند.

وزیر نفت با بیان اینکه تغییری در ترکیب هیئت‌مدیره شرکت نفت ستاره خلیج فارس صورت نگرفته است، اظهار داشت: طبق قانون تجارت، هیئت‌مدیره می‌تواند هر زمان که خواست مدیرعامل را تغییر و یا عزل کند. هیئت‌مدیره نیز با حضور سه عضو که اکثریت اعضا محسوب می‌شوند، مدیر عامل این شرکت را تغییر دادند و این تغییر در صورت‌جلسه ثبت شده است.

زنگنه تصریح کرد: آقای سالک مطرح می‌کنند که چرا مجمع عمومی، مدیر عامل را عزل نکرده است که باید گفت، مجمع عمومی تنها برای تعیین مدیر عامل به عنوان رئیس هیئت‌مدیره مجوز اعلام نظر دارد که برای آن نیز باید رأی سه چهارم اعضای مجمع کسب شود؛ بنابراین معاون وزیر نفت در روند تغییر مدیر عامل شرکت نفت خلیج فارس، دستی نداشته است.

وی همچنین در پاسخ به سؤال نماینده اصفهان، با بیان اینکه مهم‌ترین هدف، بالا رفتن تولید بنزین است، گفت: زمانی که زمزمه تحریم آمریکا شنیده شد، تلاش کردیم از مسئله عدم توانایی تولید بنزین استفاده نکنند و به کشور فشار وارد نشود. بنده در کار خودم با هیچکس عقد اخوت نبسته‌ام و کسی که توانمند نباشد را بدون توجه به اینکه دلخور می‌شود یا اینکه دوست بنده باشد، کنار می‌گذارم.

وزیر نفت با اشاره به راه‌اندازی سریع پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اردیبهشت سال گذشته، گفت: با راه‌اندازی پالایشگاه، تولید مستمر بنزین با ظرفیت ۱۲ میلیون لیتر انجام شد. این در حالی بود که مدیر عامل قبلی در نامه رسمی از خطر انفجار پالایشگاه گفته و خواستار پول کلان برای تعمیرات پالایشگاه بود.

زنگنه با اشاره به اینکه معاونش یکی از شاگردان اوست، گفت: اینکه معاون بنده در مقطع فوق لیسانس یک درس با من داشته است، جرم نیست. بسیاری از مسئولان کشور شاگردان رهبر کبیر انقلاب بودند، اما آخر متوجه نشدند از نیروی جوان استفاده کنند یا خیر، اینکه می‌گوییم جوان با تجربه، قابل امکان نیست.

وی با بیان اینکه معاونش ۱۲ سال سابقه کار دارد، گفت: بنده ریسک کردم و فرد ۳۵ ساله‌ای را در سمت معاونت برای خودم برگزیدم. در واقع نیروسازی کردم، این جوان در یک سال اخیر موفق بوده است، می‌توانید از نمایندگان جنوب کشور سؤال کنید که او در یک سال گذشته، ۴۰ بار به جنوب کشور برای پیگیری مصوبات و موضوعات، سفر کرده است.

وزیر نفت با بیان اینکه فازهای ۱ و ۲ پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ظرفیت رسیده است، گفت: فاز ۳ نیز در حال راه‌اندازی است و با تولید ۳۰ میلیون لیتر بنزین در روز سرپا ایستاده‌ایم و به آن افتخار می‌کنیم؛ زیرا پالایشگاه ستاره خلیج فارس خوب کار کرده و انصاف نیست که پشت نیروی جوان پرانرژی اینگونه صحبت کنیم.

زنگنه تأکید کرد: رفتار یک فرد ۶۶ ساله با جوان ۳۵ ساله یکسان نیست، ماهیت جوان تحول، جسارت و نوآوری است، اما ما احتیاط می‌کنیم و باید زیر بال و پر آنها را بگیریم، نباید با یک اشتباه با آنها برخورد کنیم یا آنها را جابه‌جا کنیم.

وزیر نفت اظهار داشت: بنده مسئولیت راه‌اندازی فنی فازهای ۱ و ۲ پالایشگاه ستاره خلیج فارس را از مدیرعامل جدید خواستم که او نیز قبول مسئولیت کرد و توانست این موضوع را نهایی کند. او در نامه‌ای عنوان کرد که مدیر عامل قبلی مناسب نبوده است، تعیین مدیر عامل از وظایف هیئت‌مدیره است و اشخاص حقوقی، عضو هیئت‌مدیره ۳ رأی به تغییر مدیر عامل قبلی دادند.

وی اضافه کرد:شستا دو عضو در هیئت‌مدیره ستاره خلیج فارس دارد، آنها آن زمان به دلیل مخالفت با روش به تغییر مدیرعامل رأی ندادند. آنها تصمیم را زیر سؤال نبردند، بلکه خواستار آن بودند که روش دیگری برای این تغییر انجام شود، بعد از نتایجی که از مدیر عامل جدید گرفتند، از این تغییر اعلام رضایت کردند.

وزیر نفت همچنین به گزارش نظارتی سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد و گفت: در گزارش سازمان بازرسی آمده است که بعد از تغییرات مدیریتی در نیمه دوم سال ۹۶، فاز اول ستاره خلیج فارس با ۱۲ میلیون لیتر به‌طور کامل راه‌اندازی و به تثبیت رسیده، که این کار قابل تقدیر است؛ بنابراین حتی سازمان نظارتی نیز از تغییر و نتیجه تقدیر کرده است.

زنگنه با تاکید بر اینکه وزارت نفت، خواهان نتیجه در عملکرد پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود، گفت: می‌خواستیم وقتی تحریم‌ها اِعمال می‌شود، به دلیل کمبود و عدم توانایی تولید در بنزین، دچار مشکل نشویم، الآن بنزین مثل نان شب است. اگر دو ساعت بنزین نباشد، مردم نمی‌توانند آن را تحمل کنند، ما تلاش کردیم در ۶ ماهه اول سال در زمینه تولید بنزین به تعادل برسیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته، روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کردیم، اما امسال و از مهرماه، هیچ بنزینی وارد کشور نشده است و در واقع در تولید بنزین خودکفا شده‌ایم و وضعیت ذخایر ما بهبود یافته است؛ به‌طوری که در بودجه سال آینده، پیش‌بینی برای واردات بنزین نداشته‌ایم.

وزیر نفت تصریح کرد: در سال ۹۱، حدود ۵۲ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کردیم، در این مدت، ۴۳ میلیون لیتر بنزین دیگر به میزان تولیدات کشور افزوده شده و در واقع ۹۵ میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود. افزایش ۸۳ درصدی تولید بنزین در کشور بی‌سابقه بوده است.

زنگنه همچنین ضمن تشکر از قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) برای انجام کارهای پیمانی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اظهار داشت: به موضوع بسته شدن دفتر ستاره خلیج فارس در تهران انتقاد شده است، دلیلی وجود نداشت که این دفتر با ۱۵۰ کارمند در تهران فعالیت کند، باید تمام شرکت‌ها دفاتر خود را در استان‌های دیگر تعطیل کنند و تمام تمرکزشان در استان خود باشد.

وی با اشاره به راه‌اندازی فاز ۴ پالایشگاه ستاره خلیج فارس، گفت: با مصوبه مجمع عمومی شرکت نفت ستاره خلیج فارس و تزریق خوراک ۱۲۰ هزار بشکه‌ای به این پالایشگاه، می‌توان گفت در زمان کوتاهی این فاز نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.