«موسوی خوئینی‌ها» ادعای کروبی درباره علت شکست جناح چپ در مجلس چهارم را رد کرد
مهدوی کروبی سال گذشته در نامه‌ای مدعی شد که علت رای نیارودن جناح چپ در انتخابا مجلس چهارم ردصلاحیت‌ها بوده است درحالی که موسوی خوئینی‌ها در مصاحبه اخیر خود این ادعا را رد می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه تاریخ انقلاب خبرگزاری تسنیم، محمد موسوی خوئینی‌ها عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز و از چهره سرشناس جناح چپ در مصاحبه اخیر خود، نکات جالبی از تاریخ انقلاب از جمله اختلافاتش با مرحوم هاشمی رفسنجانی را مطرح کرده است .

از جمله فرازهای گفتگوی خوئینی‌ها درباره عدم رای آوردن اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس چهارم است. مهدی کروبی سال گذشته در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب مدعی شد که دلیل رای نیاوردن اصلاح‌طلبان یا جناح چپ آن زمان در انتخابات مجلس چهارم، به دلیل ردصلاحیت‌ها بود. کروبی در این نامه نوشته بود "من معتقدم بلندترین گام در زمینه حذف و طرد نیروها دقیقا در زمانی برداشته شد که شورای نگهبان در آستانه انتخابات مجلس چهارم، تعداد زیادی از اصلی‌ترین نیروهای انقلاب و خدمتگزاران مردم را به بهانه‌های واهی رد صلاحیت کرد. آیا جنابعالی به خاطر ندارید که تعداد زیادی از این نیروها به استناد گزارشات غیرواقعی وزارت اطلاعات تحت مدیریت شما رد صلاحیت شدند؟... جنابعالی پس از برگزاری انتخابات بی‌سابقه مجلس چهارم که نخستین تجربه حذف گسترده نیروهای انقلاب تحت عنوان غیرقانونی نظارت استصوابی بود، با لبخندی رضایت‌آمیز روند برگزاری آن انتخابات را «بسیار بسیار خوب» دانستید."

با اینحال موسوی خوئینی‌ها در مصاحبه اخیر خود در پاسخ به این پرسش که "گویا شما در انتخابات مجلس چهارم شورای اسلامی، با وجودی که تأیید صلاحیت شده بودید ولی چون دوستان و همفکرانتان ردصلاحیت شده بودند، از کاندیداتوری انصراف دادید" پاسخ داده است "نه، درست نیست، بنده و بسیاری از دوستان در آن دوره نامزد شدیم و در انتخابات حضور داشتیم و رأی نیاوردیم، چیزی که گفتید صحت ندارد!"

علاوه بر رد ادعای کروبی توسط موسوی خوئینی‌ها، اسناد تاریخی نیز نشان می‌دهد که جناح چپ در آن دوران حضور پررونقی در انتخابات داشت و لیست مجع روحانیون مبارز با حضور چهره‌های سرشناس سیاسی کشور بسته شده بود.

لیست پُرو پیمان مجمع روحانیون مبارز و اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس چهارم

شخصیت‌های لیست مجمع روحانیون مبارز برای انتخابات مجلس چهارم عبارت بودند از مهدی کروبی، سیدمحمد خوئینی‌ها، محمدرضا توسلی، سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور، سیدعبدالواحد موسوی لاری، عیسی ولایی، محمد صدوقی، فخرالدین حجازی، سیدمحمود دعایی، مرتضی الویری، سعید تسلیمی، حسین مظفری‌نژاد، سیدمحمد صدر، علی‌اکبر ابوترابی، سعید حجاریان، محمدحسن رحیمیان، عباس دوزدوزانی، مرتضی کتیرایی، ابوالقاسم سرحدی‌زاده، محمد سلامتی، نجفقلی حبیبی، شمس‌الدین وهابی، محسن رهامی، محمد اصغری، گوهرالشریعه دستغیب، فاطمه کروبی، مرضیه حدیده‌چی(دباغ)، سهیلا جلودارزاده، محسن یحیوی، علیرضا محجوب.

** چرا چپ‌ها در انتخابات مجلس چهارم رای نیاوردند؟

انتخابات مجلس چهارم در تاریخ ۲۱ فروردین ۷۱ برگزار شد و در تاریخ ۷ خرداد ۷۱ اولین جلسه مجلس افتتاح شد. در این انتخابات دو گروه یا دو جناح با همدیگر به رقابت پرداختند. جامعه روحانیت مبارز به‌رهبری آیت‌الله مهدوی کنی و همچنین مجمع روحانیون مبارز به‌رهبری شخص مهدی کروبی پا به انتخابات گذاشتند، بااین‌حال نتیجه رقابت برخلاف مجلس سوم به کام مجمع روحانیونی‌ها خوش نیامد.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر محتشمی‌پور اولین کسی بود که صدام حسین را با «خالدبن ولید» سردار سپاه اسلام مقایسه کرد و چنین گفت که مسلمانان جهان با پذیرش رهبری اسلامی ایران توقع دارند پرچمداری جهاد و مبارزه با آمریکا در دست ایران و انقلاب ایران باشد. حوادث و بحران اخیر یادآور رویارویی و صف‌آرایی خالدبن ‌ولید در برابر ابرقدرت‌های صدر اسلام است...

یکی از علل شکست آن روز جناح چپ، حمایت از صدام حسین رئیس‌جمهور دولت بعث عراق بود، مسئله‌ای که موجب تحیر بسیاری از مردم شد.

صدام در تاریخ ۱۱ مرداد ۶۹ به کویت حمله و این کشور را اشغال کرد. این حمله موجب بروز بحران بین‌المللی شد و اخطار شورای امنیت را نپذیرفت. همین امر موجب شد تا آمریکا با ائتلافی از کشورها شامل عربستان سعودی، کانادا، فرانسه، بریتانیا، مصر، قطر، سوریه و کویت به عراق حمله کند، جنگی که به جنگ خلیج‌فارس معروف شد.

با حمله آمریکا به عراق، ناگهان صدایی از مجلس ایران بلند شد که "باید به دفاع از صدام برویم"! تنها دو سال از پایان جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق به ایران می‌گذشت و خانواده‌های بسیاری داغدیده فرزندان خود بودند، هنوز بازسازی مناطق جنگ‌زده شروع نشده بود، مرزنشینان بسیاری در شهرهای دیگر به‌سر می‌بردند و طرح چنین موضوعی موجب خشم مردم و ناامیدی آنها از جناحی شد که بعدها به طیف خالدبن ولید معروف شدند!

حجت‌الاسلام علی‌اکبر محتشمی‌پور اولین کسی بود که صدام حسین را با «خالدبن ولید» سردار سپاه اسلام مقایسه کرد و چنین گفت "مسلمانان جهان با پذیرش رهبری اسلامی ایران توقع دارند پرچمداری جهاد و مبارزه با آمریکا در دست ایران و انقلاب ایران باشد. حوادث و بحران اخیر یادآور رویارویی و صف‌آرایی خالدبن ‌ولید در برابر ابرقدرت‌های صدر اسلام است. او که عمری در صف کفر، شمشیر به‌روی پیامبر(ص) و مسلمانان کشید، ولی در ‌‌‌نهایت فاتح بزرگی برای مسلمانان گشت. امروز دنیای کفر در مقابل ملت مسلمان عراق و فلسطین به‌عنوان خاکریز اول قرار گرفته است و‌به یقین خاکریز بعدی، انقلاب و ملت مسلمان ایران است، ما از چه می‌ترسیم؟ بگذار با عزت و شرف زندگی کنیم و بمیریم. زندگی زیر سایه سرنیزه‌های آمریکا برای ما ذلت است و اسارت است ‌و ننگ است!".

حسن روحانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی که نماینده مجلس هم بود در مصاحبه‌ای با اشاره به جو پیش‌آمده می‌گوید "یکی از نمایندگان مجلس او (صدام) را با خالدبن‌ ولید مقایسه کرد. البته تعداد آن افراد تندرو در مجلس کم بود و اتفاقاً من در آن جلسه حاضر بودم و عصبانی شدم و گفتم، اتوبوس دم در آماده است؛ هر کس می‌خواهد به صدام کمک کند، به بغداد برود!".

چند روز بعد از نظر قطعی شورای عالی امنیت ملی و تأکید بر بی‌طرفی ایران، آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانی با انتقاد از مواضع عده‌ای که می‌گویند باید به‌کمک صدام رفت، فرمودند "ما هرگز به‌نفع چپ، با راست دشمنی پیدا نمی‌کردیم. به‌نفع راست هم با چپ دشمنی پیدا نمی‌کردیم. دو اردوگاه و دو جناحند که به‌خاطر اهداف غلط و غیرالهی و نامقدس ــ از نظر ما و از نظر همهٔ انسان‌های واقع‌بین ــ با هم می‌جنگند. جمهوری اسلامی، هر دو جناح را رد می‌کند؛ چون در هر دو طرف، انگیزه‌ها مادی است و به همین دلیل هم با یکدیگر تعارض پیدا کرده‌اند. آن‌ها به‌دلیل مادی بودن، با هم تعارض پیدا کرده‌اند. این‌طور نیست که یکی الهی و یکی هم مادی است. جنگ اسلام و کفر نیست. این، موضع ملت ایران ماست".

این تنها یک نمونه از مواضع غلط، افراطی و دور از تعقل جناح چپ بود که قطعاً در عدم توفیق‌شان در انتخابات مجلس چهارم نقش داشت اما آنها همواره سعی می‌کنند این شکست را به گردن شورای نگهبان و رد صلاحیت‌‌ها بیندازند که با اظهارات اخیر موسوی خوئینی‌ها آب پاکی بر دست اصلاح‌طلبانی بود که سالها علت شکست خود در انتخابات مجلس چهارم را ردصلاحیت‌های شورای نگهبان می‌دانستند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.