صادقی: بسیاری از اعضای fatf برای خود حق شرط اعلام کردند
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از اعضا حق شرط خود را اعلام کردند اعتراض به حق شرط به معنای بی‌اعتباری حق شرط نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم ، محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در نشست ایران و لوایح چهارگانه FATF که ظهر امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، درباره FATF گفت: پژوهش کنوانسیون به موجب قطعنامه بین‌المللی بوده و رعایت آن لازم است. اگر کشوری مخالفت کند اینطور تلقی می‌شود که خود او در تأمین مالی تروریست دست دارد و این اتهام وارد می‌شود.

وی افزود: پیوستن به FATF این اتهامات را رد می‌کند و آمریکا دنبال کسب اجماع بین‌المللی برای تحریمهاست. با این کار موضع آمریکا موجه تلقی می‌شود.

نماینده مردم در مجلس تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از قربانیان تروریست است. می‌توانیم با این همکاری‌ها از ابزار این کنوانسیون برای مقابله با تأمین مالی تروریست در کشورهای غربی استفاده کنیم.

صادقی همچنین درباره مسئله حق شرط تصریح کرد: مهمترین مسئله اختلاف بین مراجع ذی ربط در ایران یعنی مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره شرط پذیری این سند است.

وی تأکید کرد: بسیاری از اعضا حق شرط خود را اعلام کردند اعتراض به حق شرط به معنای بی‌اعتباری حق شرط نیست. اعتراض به حق شرط؛ به شرط لطمه‌ای وارد نمی‌کند. پیوستن به هر کنوانسیونی با آگاهی انجام می‌شود و کشورها می‌توانند شرط خود را داشته باشند. در کنوانسیون آمده تروریست استثناناپذیر است. همچنین در کنوانسیون آمده و به کشورها اختیار داده شده که حق شرط اعلام کنند، اگر به عضویت آن درنیاییم باید به مفاد آن پایبند باشیم.

نماینده مردم در مجلس تأکید کرد: ما از کشورهایی هستیم که بیشترین مبارزه با تروریست بین‌المللی را داریم ولی به گونه‌ای در دنیا تبلیغ می‌شود که گویا ما حامی تروریست هستیم. درباره گروه‌هایی مانند حزب‌الله و حماس که ما با آنها همکاری داریم، هیچ اجماع بین‌المللی بر تروریست بودن آنها نیست.

صادقی همچنین اظهار کرد: شورای نگهبان ۲۲ ایراد به این کنوانسیون گرفت که مجلس بعضی را توانست تأمین کند و برخی دیگر را نمی‌توانست، اصلاح کند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.