پزشکیان: عده‌ای نمایندگان را وادار به امضاء طرح‌ها می‌کنند
نائب رئیس مجلس گفت: عده‌ای نمایندگان را وادار به امضاء طرح‌ها می‌کنند.

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری تسنیم ، قسمت پنجاه و پنج برنامه «بدون توقف» با حضور مسعود پزشکیان، نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، به عنوان کارشناس، شب گذشته از شبکه سوم سیما روی آنتن رفت.

پزشکیان در این برنامه در خصوص نقاط ضعف موجود عملکردهای مجلس، نمایندگان و همچنین عدم حل مشکلات عدیده موجود در مجلس گفت: اینکه ۳۶ درصد نمایندگان مجلس در مورد لوایح اظهار نظر نمی‌کنند از نقاط ضعف مجلس است. از نظر کار علمی و مدیریتی در یک اداره و سیستم هزاران مشکل می‌شود، برشمرد اما اگر بخواهیم یک اولویت در نظر بگیریم باید بر اساس اولویت‌ها تصمیم گرفت. یعنی مشکلاتی که حل نشدند از اولویت‌ها نبودند. اما ممکن است اولویت من با سایر مردم و اشخاص متفاوت باشد.

پزشکیان: برجام دستاورد بزرگی بود و باید امضا‌ء می‌شد

وی ادامه داد: در حل مشکلات وقتی اولویتی را برای حل کردن انتخاب می‌کنیم به این معنی نیست که باقی مشکلات وجود ندارند بلکه به این معنی است که ما فعلا فقط می توانیم به یک یا دو موضوع بپردازیم. اگر ما این روند را بپذیریم به این نتیجه می‌رسیم که از صدها هزار مشکلی که ممکن است در مجلس وجود داشته باشد من تنها می‌توانم یکی یا دو مورد را دنبال کنم.

نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: همیشه به کسانی هم که برای طرح مشکل می‌آیند می‌گویم که همه مشکلات را با هم نگویید چراکه وقتی همه را می‌گویید و من هم می‌گویم همه را حل می‌کنم در واقع به دنبال هیچکدام نمی‌روم اما وقتی یک مشکل را بر اساس اولویت مطرح می‌کنید قطعا به آن خواهم پرداخت.

پزشکیان، در ارتباط با نحوه برخورد هیئت رئیسه با نمایندگان عنوان کرد: مدیریت در مجلس با مدیریت در ادارات کاملا متفاوت است ما در مجلس تنها مدیریت می‌کنیم که هر نماینده‌ای در جای خود صحبت کند. هیچ نماینده‌ای مسئول این نیست که حرف ما را کامل بپذیرد یا نپذیرد و ما تنها می‌توانیم تذکر بدهیم. اینکه برخی هم می‌گویند ما مدیریت نمی‌کنیم، من موظف نیستم وقتی نماینده‌ای به کاری عمل نمی‌کند من او را توبیخ کنم و در نتیجه وقتی نماینده‌ای کاری را انجام نمی‌دهد. من ابزاری در اختیار ندارم که او را مجازات یا تحریم کنم.

وی در ادامه گفت: آن چیزی که من به عنوان نماینده در مجلس پیگیر بودم و امروز هم پیگیر هستم و نمی‌دانم که می‌توانم آن را به نتیجه برسانم یا خیر همین سیستم داده و بحث‌های شفافیت است. ما در مجلس و دولت و همه ارگان‌هایی که می‌بینید تصمیم می‌گیریم هیچکدام از این ارگان‌ها اطلاعات کامل و درست در اختیار ندارند و مجلس هم همین طور است. چه دولت چه مجلس چه قوه قضاییه و حتی رده‌های بالاتر تصمیماتی که می‌گیرند را با اطلاعات و داده‌های کامل نمی‌گیرند.

نائب رئیس اول مجلس با اشاره به دلیل اصلی لاینحل ماندن اکثر مشکلات کشور اظهار داشت: علت اینکه نسخه‌هایی که در این کشور نوشته می شود اکثریت نمی‌توانند مشکلات را حل کنند همین است. ما ۴۰ سال است که مشکل کم آبی داریم و قصد داریم آن را حل کنیم. ما در مجلس ۴۰ سال است که راه را غلط رفته ایم؛ لذا نتایج غلط گرفته‌ایم. وقتی که ما در مجلس توقع داریم که تمام نمایندگان در تمام مسائل کارشناسی کنند، یعنی راه را غلط رفته‌ایم. اولویت اول یک سیستم داده و اطلاعات برای کمیسیون‌ها، هیئت رئیسه و مسئولین و مدیران است که ما هنوز چنین سیستمی را نداریم.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که بودجه هزار میلیاردی مجلس به کجا می‌رود، گفت: هزار میلیارد بودجه بسیار شفاف است اما من می‌گویم که این برای من اولویت نیست که آن را بدانم در حالی که شما می‌گویید که مصرف بودجه را نمی‌دانید. من نائب رئیس مجلس هستم اما نائب رئیس بودجه که نیستم. در مجلس معاونینی هستند از جمله معاون مالی معاون اداری و معاون نظارتی و آنها حساب و کتاب بودجه مجلس را پیگیری می‌کنند و می‌دانند و به نائب رئیس مجلس ارتباطی ندارد که پیگیری کند که این پول‌ها چه شد و چه نشد.

وی ادامه داد: شناخت بدون اطلاعات و داده ممکن نیست. ما تا ساختاری در مملکت داریم که قانون را بر اساس لابی می‌نویسیم و بر این اساس که قدرت چپ بیشتر است یا راست، نمایندگان آن حزب لابی می‌کنند و سهم یک گوشه‌ای را می‌گیرند و می‌برند، استان خود و فکر می‌کنند زرنگی کردند وضعیت به همین شکل است.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت عدالت در جامعه بیان کرد: وقتی ما یک قانونی را تصمیم می‌گیریم وارد کمیسیون مربوطه می‌شود. مثلا تصمیم گرفتیم تهران را بزرگ کنیم و همه امکانات را به تهران بدهیم در حالی که مثلا سیستان و بلوچستان هیچی ندارد و یا بسیار کم دارد. شورای نگهبان هم این را امضا کرده است و همه هم حضور داشتند هرچند که باشند یا نباشند هم به درد نمی خورد چرا که بی عدالتی کرده اند. لذا اگر داده وجود داشته باشد کسی نمی تواند سهم جایی را به جایی دیگر بدهد و یکی زیادی بزرگ شود و یکی ضعیف بماند و یا اشتغال را جایی بدهد و به جایی ندهد. برای من اولویت این است که این بی عدالتی در جامعه از بین برود.

وی در ادامه گفت: هیچ تصمیمی نباید از مجلس خارج شود که در آن بی عدالتی حاکم باشد اما متاسفانه در حال حاضر وجود دارد و در مجلس های قبلی هم بوده و هر کاری هم بکینم تا آن سیستم داده درست نشود این معضل حل نخواهد شد. ریشه همه مشکلات اینجاست که ما قانون می‌نویسیم و از آن بی عدالتی در می‌آید. قانونی می نویسیم که سرانه تهران می شود ۲۰۰ تومن و کردستان می‌شود ۵ تومن و این بی عدالتی است.

وی افزود: اگر قرار باشد در مملکت و مجلس کاری کنیم باید کاری کنیم که بی‌عدالتی حذف شود و این حرف‌هایی که زده می شود بهانه ای است برای رسیدن به آنچه باید باشد و این دغدغه من است. شاید موضوعات دیگر برای دیگر نمایندگان دغدغه باشد همانطور که نمایندگان آمدند در صداوسیما و گفتند ما می خواهیم شفاف باشد خب بروند شفاف کنند.

پزشکیان در پاسخ به اینکه نمی گذارید در مجلس شفاف سازی شود و درباره شفافیت آراء نمایندگان توضیح داد: هیئت رئیسه هیچ قدرتی در ارتباط با اینکه نگذارد طرح نماینده ای به صحن بیاید ندارد. این که نماینده ای بخواهد رای خود را اعلام کند مختار است اما اینکه هیئت رئیسه آراء نمایندگان را اعلام کند قانونی نیست و هیئت رئیسه مجلس آنچه را که قانون است اجرا می کند نه آنچه که نمایندگان بخواهند. اگر چیزی را می خواهند باید اول آن را تبدیل به آیین نایین نامه و قانون کنند.

وی ادامه داد: اینکه می گویید طرحی را ۲۲۵ نماینده تایید و امضا کرده اند و تنها ۵۹ نفر رای داده اند به این خاطر است که آنها را وادار کرده اند که امضا کنند. در مجلس روال به این گونه است که یک نماینده ای می آید می گوید این را امضا کنید و نمایندگان دیگر با اعتماد به شخص آن را امضا می کنند. شاید این امر برای شما فاجعه باشد در حالی که برای من فاجعه همان بی عدالتی است. فاجعه این است که بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب این وضعیتی که در جامعه وجود دارد و کسی مسئولیت آن را به عهده نمیگیرد و همه کنار کشیده اند و تنها انتقاد می کنند.

نائب رییس اول مجلس در پاسخ به این سوال که اگر نماینده ای در مجلس خلاف عرف انجام دهد به جز تذکر چه برخوردی با او می شود گفت: قانونی که نوشته شده این است که برای هیئت رئیسه وظیفه ای مشخص نشده است که اگر نماینده ای تخلف کرد و کسی از او شکایت نکرد ما آن را بررسی کنیم و ما فقط می توانیم اگر کسی شکایتی کرد آن را بررسی کنیم. ما روز اول با تصور این که ما مسئول نظارت هستیم خواستیم کاری انجا دهیم اما وقتی به قانون نگاه کردیم دیدیم که ما این اختیار را نداریم.

وی خاطرنشان کرد: تا حالا بالای ۱۰۰ تحقیق و تفحص توسط مجلس انجام گرفته و هیچکدام به نتیجه نرسیده است زیرا روش اشکال دارد و مسیر غلط را رفته ایم. ما ۴۰ سال است که در کشور این حرف ها را می زنیم و مدیران را عوض می کنیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.