جلالی: برجام باید دستاوردهای ملموسی برای ایران داشته باشد
رئیس گروه روابط پارلمانی ایران با پارلمان اروپا با بیان اینکه برجام باید دستاوردهای ملموسی برای ملت ایران داشته باشد، گفت: برجام می‌تواند ضامن حفظ نقش اروپا در معادلات جهانی باشد.

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم ،کاظم جلالی، رئیس گروه روابط پارلمانی ایران با پارلمان اروپا، در دیدار "تاریا آنلی‌کرونبرگ" مدیر اجرایی شبکه رهبری اروپا در امور خلع سلاح هسته‌ای و امنیت اروپا در این دیدار با اشاره به توافق برجام و اتفاقات رخ‌ داده در مسیر این توافق‌نامه، برجام را دستاورد بزرگی در عرصه بین‌‌اللملی برای اروپا دانست و بر لزوم اقدامات مناسب اروپا در حفظ آن تأکید کرد.

وی، اقدام آمریکا و ترامپ در خروج از برجام را غیرعقلانی،‌ غیرحقوقی و خارج از عُرف دیپلماتیک دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در قبال اقدام نامتعارف آمریکا تصمیم شتاب‌زده‌ای نگرفت و براساس مصالح خود بر تعهداتش در برجام پایبند ماند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره بر تعهدات خود در عرصه بین‌المللی پایبند بوده است، یادآور شد: گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مُهر تأییدی بر عمل ایران به تعهدات خود در برجام است، اما وقتی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود پایبند بوده است، انتظار می‌رود تا به حقوق خود در این توافق‌نامه هم دست پیدا کند.

جلالی تأکید کرد: هرچند اروپا در قبال حفظ برجام مواضع سیاسی اتخاذ کرده، اما ما در انتظار اقدامی جدی و اراده‌ای عملی از سوی اروپا در این زمینه هستیم.

وی افزود: اروپا با اتخاذ سیاست‌های عملگرایانه در قبال حفظ برجام باید در مقابل یک‌جانبه‌گرایی آمریکا در عرصه بین‌المللی بایستد و از وزن و حیثیت سیاسی خود در معادلات جهانی دفاع کند.

رئیس گروه روابط پارلمانی ایران با پارلمان اروپا اضافه کرد: برجام دستاورد اروپا در مذاکرات بین‌المللی است و حال، اروپا برای حفظ حیثیت و جلوگیری از تحقیر خود در عرصه بین‌المللی باید از برجام به صورت جدی و عملی دفاع کند.

جلالی با بیان اینکه اروپا در عرصه مدیریت جهانی می‌تواند، نقش مستقلی را از آمریکا ایفا کند، گفت: حفظ برجام می‌تواند ضامن حفظ نقش اروپا در معادلات جهانی باشد.

وی تأکید کرد: هر چند تاکنون جمهوری اسلامی ایران براساس مصالح و منافع خود در قبال خروج آمریکا از برجام، رفتار خردمندانه و حکیمانه نشان داده است، اما اگر ناچار شویم و شاهد اقدامات عملی از سوی اروپا در قبال حفظ برجام نباشیم، ناچار به استفاده از مسیرهای جایگزین خواهیم بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، ایجاد کانال مالی میان اتحادیه اروپا با ایران را گامی ضروری دانست و گفت: طولانی شدن ایجاد این کانال مالی به بی‌اعتمادی و ناامیدی از اقدامات اروپا در صیانت از برجام منتهی خواهد شد.

جلالی، برجام را میدان وزن‌کشی اروپا و آمریکا در عرصه بین‌المللی دانست و تصریح کرد: موفقیت یا عدم توفیق اروپا در قبال حفظ برجام در دکترین تنظیم قوا در عرصه بین‌المللی مؤثر خواهد بود و در صورت عدم توفیق، نقش اروپا بیش از پیش تضعیف خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه حضور جمهوری اسلامی ایران در برجام باید دستاوردهای ملموسی برای ملت ایران داشته باشد، گفت: ما براساس تجارب گذشته به مشکلاتی مانند تحریم برخورده‌ایم و می‌توانیم با آن مقابله کنیم.

رئیس گروه روابط پارلمانی ایران با پارلمان اروپا با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های جمهوری اسلامی ایران استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای مقابله با تحریم‌ها و تهدیدهاست، تصریح کرد: ما پایه‌های اقتصادی را براساس توانمندی‌های داخلی خود تقویت خواهیم کرد.

جلالی در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم دوستان و متحدان واقعی خود را دوباره خواهد شناخت.

**مسیر سختی در برابر همکاری اروپا با ایران وجود دارد

همچنین "تاریا آنلی‌کرونبرگ" مدیر اجرایی شبکه رهبری اروپا در امور خلع سلاح هسته‌ای و امنیت اروپا نیز در این دیدار با اشاره به اقدامات اروپا در حفظ برجام،گفت: پس از خروج آمریکا از برجام به دنبال راهکارهایی برای دور زدن تحریم‌ها بوده‌ایم که نخستین اقدام آن اخذ معافیت شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های آمریکا بود که در این زمینه به نتیجه قابل قبولی دست پیدا نکردیم.

وی افزود: دومین گام اروپا در مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده از قانون مسدودسازی بود که متأسفانه با این اقدام نیز شرکت‌های اروپایی تحت تحریم قرار می‌گرفتند، پس از آن به دنبال ایجاد خط اعتباری اختصاصی میان بانک‌های ملی برخی کشورها با جمهوری اسلامی ایران بودیم که در این زمینه نیز با محدودیت‌هایی مواجه می‌شدیم، مسیر بعدی استفاده از سوئیفت بود که آمریکا در این مسیر نیز اختلال‌هایی ایجاد کرد تا اینکه اکنون به دنبال ایجاد کانال اختصاصی سازوکار مالی اتحادیه اروپا با ایران عنوان اس‌پی‌وی(SPV) هستیم که امیدواریم تا پایان سال جاری میلادی اجرایی شود.

مدیر اجرائی شبکه رهبری اروپا در امور خلع سلاح هسته‌ای و امنیت اروپا، خاطرنشان کرد: مسیر سختی در برابر همکاری اروپا با جمهوری اسلامی ایران با ایجاد کانال مالی مستقل وجود دارد که لیکن این اقدام، سازوکار نوینی است و اروپا به طور جدی دنبال اجرایی کردن آن است.

"تاریا آنلی‌کرونبرگ" با بیان اینکه اروپا به دنبال حفظ و تنظیم روابط خود در دنیاست،‌ یادآور شد: خروج جمهوری اسلامی ایران از برجام،‌ اعتبار اروپا را در عرصه بین‌المللی از بین می‌برد، از همین‌رو اروپا به دنبال حفظ برجام است.

مدیر اجرایی شبکه رهبری اروپا در امور خلع سلاح هسته‌ای و امنیت اروپا در پایان با تأکید بر اینکه گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانگر عمل جمهوری اسلامی ایران بر تعهدات خود در برجام است، خاطرنشان کرد: اروپا با ایجاد کانال مالی مستقل به دنبال این است تا پول حاصل از خرید نفت را به ایران برگرداند و از این طریق خریدهای موردنیاز ایران را نیز انجام پذیرد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.