هاشمی‌طبا: ظهور احمدی‌نژاد جدید بعید نیست
مصطفی هاشمی‌طبا گفت: احمدی‌نژاد اینقدر ساختارها را به هم ریخت که آقای روحانی نتوانست درست کند، طبیعتا این به هم‌ریختگی بعداً نیز ادامه پیدا می‌کند.

امید کرمانی‌ها:اصلاح طلبان بعد از سال ۸۰ سرمست پیروزی های متوالی در دو دوره ریاست جمهوری، مجلسششم و شورای شهر اول بودند و با غرور فضای سیاسی کشور را به سمت رادیکالیسم بردندو می گفتند قطار اصلاحات عقب گرد ندارد اما این حال و هوای آنها دوام زیادی نداشتچون رادیکالیسم معکوس عمل کرد، بر همین اساس از سال ۸۱ تا ۸۴ یکی پس از دیگریسنگرهای قدرت را به رقیب واگذار کردند. اوج این اتفاق روی کارآمدن احمدی نژاد بود.احمدی نژاد آمد و با رفتارهای پوپولیستی تمام ساختارهای اداره کشور را برهم زد وهزینه های گزافی را به جامعه تحمیل کرد.

این روزها بسیاری از تحلیلگران نسبت به تکرارتجربه احمدی نژاد هشدار و انذار می دهند. اکبر ترکان گفته «خطر یک رئیس‌جمهوری غیرقابلپیش‌بینی که مقید به هیچ چیز نیست بزرگ است». این خطر زمانی بیشتر محسوس می شود کهزاکانی نیز «انتخابات مجلس شورای اسلامی را دوربرگردان انقلاب خواند». معنا ومفهوم صحبت زاکانی این است که ساختار تشکیلاتی جریان رقیب اصلاحات به جد وقوع چنین اتفاقیرا پیگیری می کند.

مصطفی هاشمی‌طبا می گوید: بعید نیست که کسیبیاید یکسری حرف های جذاب بزند و توده های مردم را به سمت خودش بکشاند.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با هاشمی طبا را درادامه بخوانید.

****

در فضای رسانه ای و تحلیلی مطرح می شود که اوضاعکنونی جامعه به لحاظ سیاسی شباهت های زیادی با سال های ۸۱ تا ۸۴ دارد، بر همیناساس برخی معتقدند از انتخابات مجلس به بعد شاهد یک چرخش در ذائقه سیاسی مردمخواهیم بود و خطر روی کار آمدن یک رئیس جمهور غیرقابل پیش بینی که مقیّد به هیچچیز نیست جدی به نظر می رسد، به نظر شما آیا ما در معرض یک دوربرگردان سیاسی قرارداریم؟

این مسئله خیلی به عملکرد هیأت های اجرایی دراستان ها و ترکیب مجلس بستگی دارد. انتخابات را در ایران نمی توان پیش بینی کرد.نظرخواهی های قبل انتخابات تاکنون خیلی جواب نداده است. از الان نمی توان گفت رئیسجمهور بعدی چه طور و چه کسی است. این به بررسی صلاحیت ها و نوع مسائلی که در جامعهبرای مردم مطرح شود، بستگی دارد. مردم صحبت نامزدها را می شنوند و احساس می کنند انتخابکدام نامزد به نفع شان است. به نظر من صحبت درباره وضعیتی که در انتخابات ریاستجمهوری آینده رقم خواهد خورد غیرقابل پیش بینی است. البته بعضی آنچه را در دل میپسندند بیان می کنند و بعضی ها هم یک احساسی دارند اما من چنین پیش بینی را نمیتوانم انجام دهم.

آیا فضای سیاسی کشور به گونه ای است که خطربازگشت پوپولیسم محسوس باشد؟

پوپولیسم همیشه بوده و الان هم است. به اینسادگی نیز از بین نمی رود. معتقدم پوپولیسم باعث ایجاد خطرات بزرگ برای جمهوریاسلامی است.

اینکه پیش بینی می شود احمدی نژاد جدیدی در سالهای آینده در صحنه سیاسی کشور بروز و ظهور می کند، تا چه میزان محتمل است؟

احمدی نژادها در قیافه های مختلف هستند ولیمسیر حرکت و سیاست شان یکی است.

به نظر شما احتمال دارد کسی بیاید که همچوناحمدی نژاد به هیچ نظام و قاعده ای خود را ملتزم نداند و یک به هم ریختگی درساختار مدیریت کشور ایجاد کند؟

احمدی نژاد اینقدر {ساختارها را} به هم ریخت کهآقای روحانی نتوانست درست کند، طبیعتا این به هم‌ریختگی بعداً نیز ادامه پیدا میکند.

شما می بینید که یک کسی همچون احمدی نژاد باگفتمان پوپولیستی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ پیروز شود؟

هیچ بعید نیست که کسی بیاید یکسری حرف های جذاببزند و توده های مردم را به سمت خودش بکشاند. بخصوص آنکه صلاحیت ها را هم شوراینگهبان تأیید می کند.

راه پیشگیری از وقوع این اتفاق را چه می دانید؟

قیافه ها فرق می کند ولی پوپولیسم وجود دارد. اگر کسی پوپولیست نباشد نمی تواند کارش را ادامه دهد. اصلاحاتدر مملکت ما شجاعت و همفکری همگانی می خواهد. یعنی از صدر تا ذیل مسئولان کشورباید یک طور حرف بزنند و یک سیاست را در پیش بگیرند. آن وقت ممکن است یک اصلاحاتیاتفاق بیفتد وگرنه در روی همین پاشنه خواهد چرخید.

برخی معتقدند اصلاح طلبان باید در رویکرد سیاسیخود تجدیدنظر کنند تا جامعه تحریک نشود که همچون سال های ۸۱ تا ۸۴ در انتخاباتمجلس، شورای شهر و ریاست جمهوری به سمت یک تفکر احمدی نژادی جدید برود، نظر شماچیست؟

خود اصلاح طلبان نیز پوپولیست هستند. هیچ کسنمی آید یک حرف جدی با مردم بزند و بگوید «آینده مملکت چگونه باید باشد و باید چهکار کرد»، همه دنبال رأی هستند. وقتی کسی دنبال رأی است یعنی پوپولیست است.

در واقع می فرمایید اصلاح طلبان شعار اصلاحاتمی دهند اما اراده ای برای آن ندارند؟

اسمش اصلاحات است اما همان حرف ها، حرکات ورفتار پوپولیستی را دنبال می کنند. برای آنکه اصلاحات تبعات دارد و کسی تبعاتاصلاحات را قبول نمی کند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.