جنتی؛ از خانواده تا مخالفان و موافقان دو آتیشه
آیت الله جنتی که تا امروز اظهار نظرهایش مرکز توجهات بود از اسفند ۹۶ به بعد استعفاهایش از سمت هایی که سالها بر عهده داشته خبرساز شد. حال نگاهی می‌کنیم به سمت‌هایی که ایشان تا کنون به عهده داشته است.

فائزه عباسی: شاید سنش خیلی تفاوتی با همقطارانش نداشته باشداما هرجا صحبت از سن و سال می شود به طنز و کنایه پای آیت الله جنتی هم به موضوع باز می شود؛ طنازیهایی که به گفته مرحوم شجونی، شخص آیت الله جنتی چندان بی خبر از آنها نیست.

آیت الله جنتی که تا امروز اظهار نظرهایش مرکزتوجهات بود از اسفند ۹۶ به بعد استعفاهایش از سمت هایی که سالها بر عهده داشته خبرسازشد. او پس از انکه جای خود را در نماز جمعه به حجت الاسلام ابوترابی‌فرد داد و برایهمیشه از این تریبون خداحافظی کرد ازستاد امربه معروف و نهی از منکر استعفا داد و کاظم صدیقی خطیب نماز جمعه تهرانجای او را گرفت. البته حتی صدیقی هم که می خواهد از زحمات آیت الله جنتی تشکر کندباز اشاره به سن او می کند و می گوید: «آیت‌الله جنتی یک عنصر مقاومِ نستوه و بهروز است که در این سن و سال به همه ابعاد انقلاب و جامعه توجه کافی داشته و سمتهای بزرگی بر دوش ایشان بوده و یکی از حسنات ایشان نیز همین ستاد امر به معروف ونهی از منکر است.»

آیت الله جنتی و چتری به نام خانواده

احمد جنتی که ۵ اسفند ۱۳۰۵ در اصفهان متولد شده بود تحصیل را در مکتبخانه شروع کرد و آن رادر حوزه‌ی علمیه‌ی اصفهان ادامه داد. چند سال بعد به حوزه‌ی علمیه‌ی قم رفت وپای درس امام خمینی و آیت‌الله ‌العظمی بروجردی هم نشست و به درجه‌ی اجتهاد رسید.

او صاحب چهار فرزند به نام‌های علی، حسن، حسین و محمد شد کهشاید بیشترین حواشی این سیاستمدار کهنه کار نیز مربوط به فرزندانش می شود.

حسین جنتی که عضو «سازمان مجاهدین خلق» (منافقین) بود، پس ازاعلام جنگ آنها علیه جمهوری اسلامی، با آنها همراه شد تا اینکه خرداد سال ۱۳۶۱ اعدام شد.

علی جنتی هم که قبل از انقلاب علیه حکومت فعالیت می‌کرد، پس از انقلابمسئولیت‌های سیاسی و فرهنگی متعددی را بر عهده گرفت و در دولت احمدی‌نژاد معاونوزیر و در دولت روحانی وزیر شد.

حسن، پسر دیگر احمد جنتی هنوز در اصفهان زندگی می‌کند و برکنار ازدنیای سیاست مشغول نجاری است و محمد جنتی هم در حال حاضر یک کارمند سادهاست.

همسر آیت الله جنتی سال۹۵ به علت کهولت سن درگذشت اما به گفته علیجنتی، «پدر» که به دلیل کهولت سن نیاز به مراقبت داشت، همسری دیگر اختیار کرد کهاین قضیه هم به شوخی های همیشگی برخی افراد دامن زد تا جایی که ایشان به این شوخیها پاسخ داد و در گفت و گویی با ارگان ستاد نماز جمعه اظهار داشت : «به نظر من اگرکسانی که تخریب می‌کنند، حزب‌اللهی باشند، نماز شب خوان باشند، آدم باید در خودششک کند. اما اگر افراد بی‌مبالات تخریب می‌کنند، این اتفاقاً مایه‌ی خوشحالی است.انسان از مذمت افراد صالح باید برای خود نگران شود».

خطیب ۲۵ ساله

سال ۹۰ بود که اولین بار خبر درخواست احمد جنتی برای بازنشستگی ازامامت جمعه موقت تهران اعلام شد. اما این درخواست به دلایل مختلف به تعویق افتاد وسال ۹۳ نیز دوباره در نامه ای دیگر از جانب آیت الله جنتی به رهبر معظم انقلاب ایندر خواست تکرار شد. اما خبری از اجابت این درخواست نبود تا اینکه ۲۴ بهمن ماه خبرامامت جمعه موقت سید محمد حسن ابوترابی‌فرد منتشر شد و همین موضوع گمانه زنی ها درباره کناره‌گیری آیت اللهجنتی را از نماز جمعه را تقویت کرد.

احمد جنتی با ۲۵ سال حضور در نماز جمعهتهران از با سابقه ترین خطیبان نماز جمعهتهران بود. هر چند او اولین خطیبی بود که از سوی آیت الله خامنه ای در این جایگاهقرار گرفت اما ۲۰ اسفند ۹۶ به علت کهولت سن برای همیشه با این تریبون خداحدافظیکرد.

البته بخشی از جنجال‌ها درباره آیت الله جنتی به اظهارنظرهای او درخطبه های نماز جمعه باز می گردد که از خواب دیدن برایاحمدی‌نژاد تا پیشنهاد روزی یک وعده غذا خوردن در آن می گنجد.

۲۵ سال دبیر شورای نگهبان

آیت الله جنتی بیش از انکه حضورش در نماز جمعهتهران شهره باشد، بیش از دو دهه ریاستش بر نهاد شورای نگهبان و بزنگاه هایانتخابات در مرکز توجهات قرار گرفته است.

او که از اولین روزهای تاسیس شورای نگهبان دربطن ماجرا بود در سال ۵۹ از سوی امام خمینی (ره) به عنوان یکی از فقهای شوراینگهبان منصوب شد. آیت الله جنتی از سال ۷۱ تا امروز صندلی دبیری شورای نگهبان راحفظ کرده است.

پنج دوره مجلس خبرگان

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.