از گردهمایی اصولگرایان تا بی‌اطلاعی جامعه روحانیت مبارز
رقابت بر سر کرسی‌های مجلس از رگ گردن به اصولگرایان نزدیک‌تر است. حرکت‌های چراغ خاموش برای ایجاد آمادگی تشکیلاتی از ماه‌ها پیش آغاز شد و اخیرا در قالب یک بیانیه بروز و ظهور رسانه‌ای پیدا کرد.

امید کرمانی‌ها: ۱۶ ماه دیگر انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزاری می شود و از درون اردوگاه اصولگرایانخبرهایی شنیده می شود. تحرکاتی برای ساماندهی نیروها در حال انجام است. سیدابراهیمرئیسی در محوریت ماجرا نقش آفرینی پررنگی دارد.

حرکتی برای عبور از تشتت

علی الظاهر برای عبور ازوضعیت تشتت میان سلایق اصولگرا، سیاست تشویق و تقویت اشتراکات در دستورکار قراردارد. نخستین نماد این اتفاق گردهمایی ۲۴ تشکل اصولگرا اعم از جمنا، ۱۸ تشکل عضوجبهه پیروان خط امام و رهبری، جبهه ایستادگی، جمعیت ایثارگران، جمعیت رهپویان،جبهه پایداری و جمعیت پیشرفت و عدالت در روز نهم مهر ماه با حضور سیدابراهیم رئیسیبود که نهایتا پس از بحث و تبادل نظرهای انجام شده درباره مسائل روز کشور، حضار درجلسه نامه ای را برای توجه دادن روسای قوا به مشکلات معیشتی مردم امضا کردند.

تعابیر مختلفی درباره آننشست مطرح شد، حتی برخی رسانه ها تعبیر «شورای وحدت»، «جلسه هم اندیشی» و «تولدجایگزین جمنا» را برایش به کار بردند. حمیدرضا ترقی درباره تشکیل شورای وحدت و جایگزینیآن با جمنا گفت: ۲۴ تشکل اصولگرا نهم مهرماه جلسه ای را در تهران برای لبیک بهسخنان مقام معظم رهبری تشکیل دادند و در بیانیه ای برای همکاری با سران قوه اعلامآمادگی کردند، ماجرا همین بود.

وی با بیان اینکه آقای رئیسیهم در آن جلسه حضور داشت، یادآور شد: هنوز کسی محوریت کار را برعهده ندارد تا دعوتکننده باشد، بیشتر سعی شده، کار جمعی دنبال شود. خروجی جلسه همان بیانیه بود و هیأت رئیسه ای برایش انتخابنشد، به طور طبیعی جلسات دوام دارد و اگر ساختارش تدوین و مشخص شود و تصمیم به تقسیمکاری باشد، بعداً اعلام خواهد شد.

بی اطلاعی جامعه روحانیت از تحرکاتهمگرایانه اصولگرایان

نگاهی به اسامی تشکل هایامضاکننده نامه نشان می دهد که جامعه روحانیت مبارز غایب بزرگ آن جمع است. تشکلیکه روزگاری به تنهایی لیست انتخاباتی جریان راست را می‌نوشت، حالا گویا خبری هم ازتشکیل جلسه همگرایی احزاب اصولگرا ندارد.

محمدتقی رهبری عضو جامعه روحانیت مبارز درباره تشکیلشورای وحدت با محوریت سیدابراهیم رئیسی گفت: من این خبر را نشنیدم اما هر حرکتی کهبه وحدت، تنش زدایی و انسجام نیروهای سیاسی بیانجامد، قدم خوب و مثبتی است. اینقدرچالش در جامعه وجود دارد که نه تنها نباید به اختلافات مان دامن بزنیم بلکه بایداز اختلافات چشم بپوشیم.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره چرایی مشورت نشدن با جامعه روحانیت مبارز برای همگرا کردن اصولگرایان با محوریت رییسی اظهارکرد: البته اگر یک فردی از جامعه روحانیت می خواهد در این میدان فعالیت کند، جمعهم باید در جریان باشد اما در جلساتی که من در جامعه روحانیت مبارز حضور داشتم چنینحرفی مطرح نشده است.

راه رئیسی، راه ناطق است؟

زمانی هم که جمنا اعلامموجودیت کرد، انتقاد بزرگ به آن مجموعه این بود که نسبت خود را با جامعه روحانیتچه طور تعریف می کند. سئوالی که هیچ گاه پاسخ روشنی دریافت نکرد. امروز نیز شواهدو قرائن حکایت از آن دارد که گرچه سیدابراهیم رئیسی میدان دار حل و فصل کردناختلافات نیروهای اصولگرا است و قریب به اتفاق همه نیروها همانند انتخابات ریاستجمهوری سال ۹۶ روی نام او اجماع دارند اما هیچ هماهنگی بین او و جامعه روحانیتانجام نشده است.

رویکردی که روزگاری ناطقنوری در قالب شورای هماهنگی نیروهای انقلاب دنبال کرد و مورد انتقاد مرحوم آیتالله مهدوی کنی قرار گرفت. حال باید منتظر ماند و دید، رئیسی همان راه ناطق را میرود و به سرنوشت او دچار می شود یا در میانه راه طرح دیگری را به اجرا می گذارد؟

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.