اهداف اقتصادی آمریکا از اقدامات امنیتی علیه ایران
علی ربیعی گفت: برخی می‌خواهند این عملیات تروریستی را به مسائل قومیتی نسبت دهند. در این راستا لازم است بسیار هوشیار باشیم چراکه برخی در سایه تلاش برای ایجاد اختلاف به دنبال دامن زدن به مسائل قومی هستند.

علی ربیعی که تا چند ماه پیش سکان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به عهدهداشت در نتیجه حمله تروریستی روز شنبه راهی اهواز شد تا در مراسم تشییع شهدای این حادثه شرکت کند. او در این رابطه به خبرآنلاینگفت: به عنوان یک شهروند ایرانی به اهواز آمدم تا با مردم همراه و همصدا باشم و در این شرایط سخت با آنها ابراز همدردی کنم.

او با بیان اینکه امروز با ایناقدامات تروریستی شرایطی در حال رقم خوردن است که می توان به آن لقب شرایط خاص نیمهدوم ۹۷ را داد گفت:بر این اساس توجه ایرانیان به این شرایط خاص و کنش مناسب نسبتبه دخیل شدن عوامل تروریستی و در پیش گرفتن رفتار عقلایی می تواند بهترین راهکاربرای آینده کشور باشد.

ربیعی ادامه داد: درعملیات تروریستی اخیر اهواز چند نکته نهفته است که به نظرمی رسد لازم است به آنها توجه شود. نکته اول آن است که شواهد نشان می دهد فشارآمریکا و بازیگری اسرائیل در منطقه بیشتر شده و عربستان با تزریق پول تلاش می کندتحولات منطقه را تحت الشعاع خود قرار دهد؛ در عین حال عوامل موساد و منافقین نیز تلاش می کنند تا بر مسند مسائل روانی سوار شده و از این طریق به ایران ضربهبزنند به همین جهت امنیت ملی و ثبات در جامعه نقطه امید ماست.

وزیر سابق وزارت کار گفت: عامل دوم این است که سیاست قدرت‌های مداخله‌گر درمنطقه در رابطه با ناامنی در عراق و تلاشبرای از هم پاشیدن جامعه سوریه به بن‌بست رسیده است مضاف برآنکه اقدامات برهمزننده و تلاش برای خارج کردن مقاومت از معادلات لبنان نیز تاکنون نتیجه‌ای نداشتهبه همین جهت جغرافیای ناکامی در منطقه برای قدرت های بزرگ بسیار پرهزینه بوده است. بهباور بسیاری، شکست سیاست های قدرت های بزرگ در منطقه محصول مواضع و تفکر ایران درحمایت از کشورهای مسلمان بوده است.

او افزود: حمایت روانی و فکری و آگاهی بخشی‌های ایران مانع از آن شده است کهاستکبار بتواند در این منطقه جایگاه قابل اعتنایی بیابد و این ترور می خواست کهایران را محلی ناامنی در منطقه نشان دهد.

او خاطر ادامه داد: نکته سوم که بسیار نیازمند دقت است اینکه برخی می خواهنداین عملیات تروریستی را به مسائل قومیتی نسبت دهند. در این راستا لازم است بسیارهوشیار باشیم چراکه برخی در سایه تلاش برای ایجاد اختلاف به دنبال دامن زدن بهمسائل قومی هستند و برای این امر تلاش می کنند موضوع ترور را به شهروندان با موضوعقومی-قبیبه‌ای و مسائل طایفه‌ای نسبت دهند. اما مسلم است تروریسم در کشور ما ازبنیان های یک تفکر غلط و افراطی به همراه پول سرویس های اطلاعاتی و امکانات برخیکشورها سر بر آورده است؛ به طوریکه امروز به صورت واضح این تفکر و پول در خدمتاقدامات تروریستی درآمده است.

این استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران با اشاره به عملیات تروریستی یک‌سال پیشدر تهران گفت: در گذشته نیز نظیر چنین عملیاتی در تهران انجام شده است و در انعملیات نیز مشخص شد کشور هایی با تفکر غلط و پول های فراوان، افراد ضعیف رااستخدام و از آنها بهره کشی می کنند.

او ادامه داد: من مدتها بر موضوع روانشناسی افراد ضعیف کار کردم و امروز براین نکته تاکید دارم که جنس اقدامان تروریستی بر افراد ضعیف متمرکز است. به عبارتدیگر این جنس انسان های ضعیف است که با تفکر غلط می تواند عملیات تروریستی قوی تولیدکند.

ربیعی با اشاره به مراسم تشییع شهدای عملیات تروریستی روز شنبه گفت: انچه مسلماست اینکه در شرایط فعلی علی رغم تلاش عده‌ای برای قومی و قبیله ‌ای نشان دادن اینعملیات، عرب های خوزستان نشان دادند به وسوسه های بیرونی و هیجان های قومی توجهندارند و توجه انها به تشییع شهدا نشان دهنده تیزبینی در مواجهه با توطئه‌هایبدخواهان است.

وزیر سابق دولت همچنین گفت: در عملیات های تروریستی بسیاری تلاش می کنندتروریست ها را به خوب و بد تقسینم کنند مانند رفتاری که در حال حاضر از سوی اروپا مشاهده میشود. در حقیقت وقتی به رفتار ایران نگاه می کنیم می بینیم ما هرگونه عملیاتتروریستی در همه دنیا را چه اروپا باشد، چه در نقطه ای دیگر به قطعیت محکوم می کنیماما رفتار غربی ها نشان می دهد هرجا پای منافع در میان باشند آنها این تقسیم بندی رادر نگاه خود دخیل می کنند. ولی آنچه مهم و مسلم است این است که حتی اروپایی ها همبه این نتیجه رسیده اند که پول عربستان در خدمت تروریسم است که گاهی علیه انها وگاهی علیه ما عمل می کند.

ربیعی ادامه داد: نکته‌ای که نباید از توجه به آن غافل بود این است که امریکادر سیاست های خویش می کوشد یک کشور مهم را از مدارنقش آفرینی خارج کند همچنان کهخروج از برجام توسط ترامپ بخشی از این نقشه بوده است؛ ما باید این هوشمندی را بهمردم منتقل کنیم تا در سایه فهم دقیق سیاست های آمریکا بتوانیم با آن به مقابله بپردازیم.

او ادامه داد: امریکایی ها به دنبال این هستند که با ایجاد ناامنی و خلقاتفاقات تروریستی علیه ایران و برخی از کشورهای دیگر برنامه توسعه ژئوپولتیکاقتصادی خود را در منطقه مدیریت و اجرا کنند. بر همین اساس برای جمهوری اسلامی ایران مهم است که بتواند برنامهژئوپولتیک خود را در منطقه گسترش دهد. از سوی دیگر آمریکایی ها در تلاش هستندتا نارضایتی اجتماعی موجود را تشدیدنمایند به همین جهت لازم است تا تمامی افراد جامعه کوتاه بینی نداشته و به دوردستنگاه کنند.

او با بیان اینکه در حال حاضر آنچهبرای ما مهم است مسئله ایران و قدرت ایران است گفت: ترکیب افزایش اعتماد عمومی وکارآمدی در ایران می تواند به قدرتمندی کشور بیانجامد.

ربیعی درپایان گفت: ترور و عملیات تروریستی به رغم تلخ بودن، پیام‌های درسآموزی هم دارد که باید با فکر و صبوری و هوشمندی این مرحله را طی کنیم؛ همچنان کهمردم ایران در گذشته چنین توفیقاتی را تجربه کرده اند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.