پیروز مجتهدزاده: مصدقی‌ها روابط ایران و آمریکا را خراب کردند
اگر یک کلاغ هم از روی درخت می‌پرید می‌گفتند دست انگلیس‌ها در کار است در حالی که آقای مصدق در عمل همه‌ نفت ایران را تحویل انگلیس‌ها داده بود و در نهایت هم تمام تقصیرها را انداخت گردن آمریکا و انگلیس.

مدتی است که بحث مذاکره با آمریکا باز هم در محافل سیاسی و رسانه‌ای داغ شده است و از آنجایی که ترامپ در اقدامی عجیب و خلاف قوانین بین الملل از برجام خارج شد و تحریمهای جدیدی علیه کشورمان وضع کرده است بسیاری معتقدند که شرایط برای مذاکره با آمریکا مناسب نیست و دیوار بی اعتمادی میان ایران و آمریکا بیش از پیش بالا رفته است. اما ریشه این بی اعتمادی به کجا و کی باز می گردد موضوعی است که خیلی ها برای بررسی آن سراغ ۲۸ مرداد می‌روند. روزی که با همراهی دولت وقت آمریکا علیه دولت قانونی دکتر مصدق کودتا شد و در نهایت منجر به سقوط دولت وی گردید.

در این رابطه پیروز مجتهد‌زاده مدیر‌عامل بنیاد پژوهشی یوروسیک و مشاور پژوهشی دانشگاه سازمان ملل متحد معتقد است که طرفداران مصدق باعث نگرش منفی ایرانیان به آمریکا هستند. وی در گفت وگویی که چندی قبل با ماهنامه ۴۲ انجام داده بود در این رابطه گفت: در نظام حکومتی انقلابی استنباطی بسیار منفی درباره روابط ایران و امریکا وجود داشت که اعضای جبهه ملی و طرفداران مصدق در ایجاد این استنباط نقش موثری داشتند. و طبیعتا وقتی روابط خارجی نظام را همان گروه به دست گرفتند در راستای همین استنباط‌ها روابط دو کشور دچار لطمات زیادی شد، به نحوی که پس از اشغال لانه جاسوسی ایالات متحده امریکا یک بدبینی و دشمنی ابدی بین دو کشور ایجاد شد. ایالات متحده امریکا در رابطه با ملت ایران پس از عبور از یک نقطه خاص خود را با انقلاب مردم ایران موافق ساختند و تصمیم گرفتند از حمایت شاه دست بردارند و در این زمینه دست به اقداماتی هم زدند اما گروهی که سیاست خارجی ایران را به دست گرفته بودند به دلیل بدبینی‌های افراطی خود شروع به تصفیه‌ی نیروهای خوب و مجرب کردند و در نتیجه صدمات بسیاری را به سیاست خارجی ایران زدند.

مصدق خودش عامل آمریکا بود

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.