صلح با ایران مادر صلح ها و جنگ با ایران مادر جنگ‌هاست
پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری نوشت: حسن روحانی در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور تاکید کرد که صلح با ایران مادر صلح‌ها و جنگ با ایران مادر جنگ‌ها است.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری صبح در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایراندر خارج از کشور، گفت: امروز سخن گفتن با آمریکا معنایی جز تسلیم و پایاندستاوردهای ملت ندارد. و آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طولتاریخ هستیم ؛ با دم شیر بازی نکنید، پشیمان کننده است.

رئیس جمهور در این همایش که با محوریت گسترش هدفمند دیپلماسیو ارتباطات خارجی در محل مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: سیاستخارجی بعد از امنیت ملی مهم‌ترین مسأله هر کشوری است.

روحانی سیاست خارجی را مظهر حاکمیت ملی دانست و بیان کرد:اگر برای حاکمیت ملی دو محل ظهور و بروز در نظر بگیریم، دمکراسی و آراء مردم در پایصندوق‌های رای، مظهر داخلی حاکمیت ملی هستند و سیاست خارجی مظهر حاکمیت ملی هرنظام سیاسی در دنیای بیرونی و عرصه بین‌المللی است.

او با بیان اینکه مداخله چه در سیاست خارجی و چه در سیاستداخلی، ناقض حاکمیت ملی است، گفت: هر نظامی زمانی در پیشبرد سیاست خارجی خود موفقاست که جلوی مداخلات خارجی در امور سرزمینی خود را بگیرد و در عرصه داخلی نیز زمانیحاکمیت ملی موفق است که جلوی مداخله دولت در تحقق دمکراسی و اظهارنظر و اعمال رأیمردم را بگیرد. اگر دولت در انتخابات دخالت کند حاکمیت ملی نقض خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه سیاست خارجی همچون موضوعدفاع از کشور، با مسایل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تفاوت اساسی دارد، بیان کرد: درمسایل فرهنگی و اقتصادی دولت فضا را برای فعالیت مردم آماده کرده و صرفاً در بعضیاز امور کلی سیاستگذاری می‌کند، اما در عرصه سیاست خارجی کارعمدتاً بر عهده نظام ودولت و البته به نمایندگی از ملت است. شما به عنوان دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ،نمایندگان ملت ایران هستید آن هم نه صرفاً نمایندگان ایرانیان امروز، بلکه شما نمایندگانهمه ایرانیان در طول همه تاریخ و سفیران فرهنگ باستانی ایران، اندیشمندان، فضلا وبزرگان این سرزمین و تک تک آحاد ملت ایران از هر مذهب، قوم، مرام و ایده سیاسی ازگذشته تاریخ تا امروز هستید.

روحانی با تأکید بر اینکه شما سفرای نظام جمهوری اسلامی وملت ایران هستید، خاطرنشان کرد: امضای فردی که پای استوارنامه شما است، منتخب مستقیمآراء مردم است. دلیل تأکید بر این موضوع این است که سفرا یا مسئولان نمایندگی‌هایجمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در هر سطحی که هستند باید خود را در برابرهمه مردم از هر مذهب و قومی به صرف اینکه تبعه ایران هستند، مسئول بدانند.

رئیس جمهور گفت: سفرا و مسئولان نمایندگی‌های ایران بایدبه گونه ای عمل کنند که همه ایرانیان خارج از کشور، به غیر از عده معدودی که عزت ومنافع ملی ایران را نادیده گرفته‌اند، خود را متعلق به ایران ببینند و سفارتخانه‌هاو نمایندگی‌های ایران در خارج کشور را متعلق به خود بدانند، حتی آن دسته از ایرانیانیکه ممکن است دلبستگی چندانی به نظام جمهوری اسلامی نداشته باشند، اما عاشق ایرانهستند، باید به سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های کشورمان در خارج از کشور جذب شوند.

روحانی ادامه داد: همه کسانی که اردیبهشت سال ۹۶ ساعات زیاددر صف‌های طولانی ایستادند تا رأی خود را به صندوق آراء انتخابات ریاست جمهوریدوره دوازدهم بیندازند، عاشق ایران بوده و هستند و رابطه سفرا و مسئولین نمایندگی‌هایکشورمان در خارج با این دسته از ایرانیان نباید صرفاً در مناسبت‌ها باشد، بلکهسفرا باید به وزارت امور خارجه برنامه و گزارش بدهند که در طول سال با ایرانیانخارج از کشور که به ایران عشق می‌ورزند، چه دیدارها و گفت‌و‌‌گوهایی داشته‌اند.

رئیس جمهوری بزرگترین مسئولیت سفرا و مسئولین نمایندگی‌هایکشورمان در خارج را حفاظت و حراست از امنیتو منافع ملی ایران برشمرد و تاکید کرد: شرایط امروز جهان و ایران با دیروز متفاوتاست. در جهان در حال تغییر و تحول هر اتفاق در هر کشوری مثل برگزاری یک انتخابات وپیروزی یک حزب بر حزب دیگر بر فضای کلی جهان و روابط بین‌المللی تأثیر مثبت یا منفیمی‌گذارد.

روحانی اظهار کرد: پس از یک دوره فراز و نشیب که یکابرقدرت سعی داشت فضایی تک قطبی در جهان ایجاد کند، امروز کسی در آمریکا سر کارآمده که نه تنها می‌خواهد با دولت پیش از خود مرتب بجنگد بلکه با منافع همه دنیا والبته به تعبیری با منافع خودش در ستیز دائمی است، این مسأله نه تنها برای ایران،بلکه برای همه جهان یک خطر است که البته در دل آن فرصت‌های بزرگی نیز وجود دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: هیچ وقت نمی‌شد به راحتی امروز برایجهان توضیح داد که سیاست کاخ سفید تا چه حد ضد مسلمانان است و یا برای جهانیاناستدلال کرد که حاکمان کاخ سفید تا چه اندازه نژادپرست هستند، اما امروز هر آنچهبرای توضیح و استدلال در مورد این مسایل نیاز بود، شفاف و صریح در مواضع هیأتحاکمه آمریکا بیان می‌شود.

روحانی ادامه داد: امروز تردیدی در این نیست که حاکمان آمریکاضدیت شدیدی با ملت فلسطین دارند. امروز هیأت حاکمه آمریکا به وضوح احترام و عزتمسلمانان را نادیده گرفته و با جایگاه قدس شریف در قلوب مسلمانان می‌جنگد اما آنهانمی‌دانند که دارند چه کاری انجام می دهند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر انسانی حتی بهره اندکی ازمنطق برده باشد، برای خوشایند یک رژیم غاصب با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مسلماناعلام جنگ نمی‌کند.

روحانی گفت: امروز به راحتی می‌توانیم به جهانیان بگوییمکه آمریکایی‌ها در باطن، هیچ تعهدی به صلح، معاهدات و سازمان‌های بین‌المللیندارند، در حالی که تا چندی پیش که آمریکا در سازمان ها و معاهدات بین‌المللی حضورداشت، چنین استدلالی سخت بود اما عملکرد هیأت حاکمه فعلی آمریکا نطق، بیان و قلمما را برای توضیح دادن باطن حقیقی هیأت حاکمه این کشور روان کرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه "رفتارهای هیأت حاکمه فعلیآمریکا خطرات زیادی برای جهان به‌ وجود آورده، اما در دل این خطرها فرصت‌های بزرگینیز وجود دارد"، بیان کرد: باید از اینفرصت های بزرگ ، حداکثر بهره‌برداری انجام گیرد. همیشه می‌توانستیم مستندات زیادیارائه کنیم مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی اساساً بر مبنای تجاوزگری، اشغال، خیانت،آواره کردن مردم و کشتن کودکان و زنان و پیرمردان روی کار آمده است، اما با وضعیتیکه امروز در سایه حمایت‌های بی‌منطق هیأت حاکمه فعلی آمریکا از این رژیم بوجودآمده، استدلال علیه این رژیم نیز آسان‌تر شده است.

روحانی با اشاره به برخی مواضع و رخدادهای جدید در ارتباطبا فلسطین، گفت: هیچگاه تا امروز صهیونیست‌ها و دولت آمریکا به این صراحت اعترافنکرده بودند که اساساً دولتی به نام فلسطین نمی‌شناسند و یا قدس شریف را متعلق بهمسلمانان نمی‌دانند و اساساً باورشان این است که فلسطین سرزمینی اسلامی نبودهو این مواضع هیچ‌وقت اینقدر صریح و باوقاحت بیان نشده بود.

رئیس جمهور با تأکید مجدد بر اینکه در دل این وضعیت جدیدکه خطری بزرگ برای مسلمانان و منطقه است، فرصت‌های بزرگی نیز وجود دارد،اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران همواره در گفت وگو با کشورهای عرب و همسایگان فلسطینتاکید داشت که رژیم صهیونیستی اهل استدلال و گفتگوی منطقی نیست و با برگزاریکنفرانس نمی‌توان سرزمین فلسطین را از این رژیم پس گرفت و آوارگان فلسطینی را بهسرزمین‌شان بازگرداند. اما امروز همگان این مسایل را به چشم می‌بینند . تا چندی پیشمدعی بودند که رژیم صهیونیستی الگوی دمکراسی در منطقه است اما آیا امروز تردیدیباقی مانده که این رژیم الگوی آپارتاید در منطقه است؟ شرایط سیاسی امروز در کنار اینکهوضعیت را شاید برای ما سخت می‌کند، اما استدلال و یارگیری در عرصه بین‌المللی رابرای ما راحت کرده است.

روحانی یادآور شد: امروز بهترین زمان است تا در فضای حقیقیو مجازی با ایرانیان، دانشگاهیان، نخبگان و اهل نظر و اندیشه و همه کسانی که دغدغهدارند، ارتباط بگیریم و فضای مجازی فرصت بسیار خوبی برای این کار در اختیار ماقرار داده است.

رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: شرایط امروز ما با دیروزبسیار متفاوت است و اگر سفیری باشد که امروز احساس نکند که وظایف او نسبت به قبل‌،چند برابر شده است جای تعجب دارد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.