هیولای فساد و نقطه آغاز
دستگاه‌های نظارتی در سه قوه باید به طور هماهنگ با فساد مقابله کنند و در مقاطع منظم زمانی به مردم گزارش مشترک دهند.

احمد حکیمی‌پور*

مبارزه با فساد از هر جا شروع شود، خوب و لازم است.متأسفانه فساد اداری و مالی و سوءاستفاده از موقعیت و رانت‌خواری آسیب های جدی بهنظام و اعتماد عمومی مردم زده بنابراین برخورد با مصادیق آن را باید جدی گرفت، بهطوری که مردم کاملا ملموس ببینند، اگر حاضران در قدرت از اختیارات شان سوءاستفاده وبه اموال عمومی و بیت المال دست درازی کنند، بدون هیچ گونه ملاحظه ای مجازات میشوند. البته لازمه چنین اتفاقی عزم راسخ و هماهنگی سه قوه را می طلبد.

امروز در مبارزه با فساد، قانون یا دستگاه نظارتیدر کشور کم نداریم، تنها مولفه اراده و عمل است. سالها درباره مبارزه با فساد صحبتو حرف زده شده اما در عمل آنچه مردم دیدند، افزایش اخبار مربوط به سوءاستفاده مالیو اداری است بنابراین باید در عمل اتفاقاتی بیفتد، و الا این معضل روز به روز بزرگترو ابعادش نگران کننده‌تر می شود.

هیولای فساد میل به گسترش و آلوده سازی همه عرصه‌ها و حوزه‌ها دارد و بدجوری ریشه دوانده است. اگر نظام ما با این مسئله برخوردنکند اعتماد مردم ترک بر می دارد و وضعیت به جایی می رسد که دیگر قابل جبران نیست.مبارزه با فساد نه از کف جامعه بلکه از بالا شروع شود. قانون و آموزه های دینی مانیز همین را می گوید و تأکید می کند در برخورد و مجازات مفسدان نباید هیچ تعارفی وجودداشته باشد.

دستگاه های نظارتی در سه قوه باید به طورهماهنگی با فساد مقابله کنند و در مقاطع منظم زمانی به مردم گزارش مشترک دهند. کشورهاییبودند که در حوزه فساد مالی و اداری به مراتب وضع بدتری نسبت به ما داشتند اماوقتی تصمیم جدی گرفتند ظرف چند سال ورق را به نفع قانون برگرداندند بنابراین درمبارزه با فساد می توان از تجربیات بین المللی نیز استفاده کرد.

گام های دولت برای شفاف سازی خیلی مفید است ورئیس قوه قضائیه هم اخیرا اعلام کرد «نام کسانی که از موقعیت های اداری خودسوءاستفاده کنند، اعلام می شود». این اقدامات بسیار مفید و بازدارنده خواهد بود.

* دبیرکل حزب اراده ملت

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.