دولت در هفته گذشته| از"ناامیدترین تا خوشبخت‌ترین" مرد دولت
طی هفته گذشته اخبار مختلفی از حوزه دولت منتشر شد که در این گزارش به برخی از اخبار مهم این حوزه اشاره می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، در هفته گذشته موضوعات مختلفی در سیاست داخلی کشور و به‌خصوص در حوزه دولت در رسانه‌ها مطرح و منتشر شد، از اخبار مربوط به تغییرات در کابینه تا تایید و تکذیب‌‌های اعضای دولت نسبت به برخی اخبار. در این متن به مهمترین اخبار دولت اشاره می‌شود:

دیدار سران قوا و تاکید برای حل مشکلات اقتصادی (شنبه ۲۳ تیر)شنبه اولین روز هفته، پنجمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور،‌ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای‌اسلامی و آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در دفتر رئیس‌‌جمهور برگزار شد. در این جلسه سران قوا بر حل مشکلات اقتصادی مردم تاکید کردند.

همچنین رئیس‌جمهور در این جلسه به مردم ایران اطمینان خاطر داد که زندگی‌شان را اداره خواهیم کرد.

+ روحانی در جلسه سران قوا چه گفت؟

در همین روز یعنی ۲۳ تیر روحانی از دفتر خود پیام تبریکی به امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه فرستاد، این پیام تبریک به مناسبت روز ملی فرانسه صورت می‌گرفت.

روحانی در این پیام خود خطاب به رئیس‌جمهور فرانسه گفت: امیدوارم با تشریک مساعی، ‌شاهد ارتقا و تحکیم روابط دیرینه ۲ کشور، مقابله با یکجانبه‌گرایی که توسط برخی کشورها دنبال می‌شود و تقویت چندجانبه‌گرایی باشیم.

+ پیام تبریک روحانی به مکرون

واکنش دبیر دولت به اظهارت یک نماینده اصلاح‌طلب مجلسمحسن حاجی میرزایی دبیر هیئت دولت روز شنبه به اظهارت محمد‌صادقی نماینده مجلس که گفته بود،‌ مصوبات دولت باید قابل مشاهده باشد و مردم باید بدانند دولت چه تصمیمی می‌گیرد و چه قوانینی تصویب می‌کند، واکنش نشان داد.

حاجی‌میرزایی در پاسخ گفته بود:‌ برای استحضار ایشان و عموم مردم شریف ایران یادآور می‌شوم که کلیه مصوبات دولت در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به آدرس dolat.ir به‌عنوان وب سایت رسمی دولت و در روزنامه رسمی منتشر می‌شود و برای رئیس محترم مجلس شورای‌اسلامی جهت ارجاع به کمیسیون تطبیق مصوبات دولت با قوانین نیز ارسال می‌‌شود.

روحانی و گزارش به مردماما در همین روز یک اتفاق نادر دیگری نیز رخ داد؛ رئیس‌جمهور پس از دریافت گزارش محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت درخصوص تخلفات واردات خودرو بلافاصله ضمن صدور دستوراتی به ۳ تن از وزرا و معاون اول خود از قوه قضائیه نیز درخواست کرد خارج از نوبت به این پرونده رسیدگی شود.

رئیس‌جمهور در این نامه به یک نکته مهم دیگر نیز اشاره کرد و آن اعلام یک فساد هماهنگ از طریق مشارکت چند نفر از کارگزاران دولتی، یک شرکت رایانه‌ای و چند شرکت واردکننده خودرو بود.

+ متن کامل گزارش به مردم روحانی

امید و ناامید دولتاما دقیقا در روزی که رئیس‌جمهور نسبت به اداره زندگی مردم در ماه‌های آینده اطمینان خاطر داد، یکی از وزیران وی نسبت به ناامید کردن مردم قدم بلندی را برداشت. قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در جمع مدیران این وزارتخانه گفته بود:‌ «موضوع تحریم‌ها جدی است و باید باور کرد که طوفان نزدیک است. باید بحران را باور کنیم تا آمادگی آن را داشته باشیم و با کسانی که می‌توانند تدبیر کنند، صحبت کنیم.»

شاید حالا دیگر باورش سخت نباشد که یکی از مدیران دولتی که پیشتر رئیس‌جمهور از آنان به عنوان افراد بی‌انگیزه و ناامید دولت یاد کرده بود آقای قاضی‌زاده هاشمی باشد که از تحریم‌های آتی آمریکا نگران شده است و این نگرانی را به جامعه نیز انتقال می‌دهد.

یکی دیگر از اخبار حوزه دولت که بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود؛ خبر هشدار رهبرانقلاب به وزیر اطلاعات درباره یکی از اظهارنظرهای وی در زمینه برخورد با مفسدان اقتصادی بود. پس از آنچه خبرگزاری تسنیم به صورت اختصاصی از هشدار رهبرانقلاب به وزیر اطلاعات در این باره خبر داده بود، ( در این لینک) روزنامه دولتی ایران در اقدامی غیرحرفه‌ای و بدون آنکه منبعی برای خبر خود داشته باشد اصل این خبر را تکذیب کرد اما ساعاتی بعد شخص وزیر اطلاعات در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، با تایید خبر تذکر رهبرانقلاب به وی گفت: من تابع نظر رهبر انقلاب هستم.

وزیر اطلاعات در جلسه شورای اداری استان لرستان که سایت این استانداری خبر آن را منتشر کرده بود،گفته بود: نباید با مفسدان اقتصادی با تندی برخورد کرد.

+ خبر تسنیم درباره هشدار رهبر انقلاب به وزیر اطلاعات تأیید شد

روز یکشنبه ۲۴ تیر نیز رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به دیدار رهبرانقلاب رفتند که مقام معظم رهبری در این دیدار رهنمودهای بسیار مهمی را خطاب به اعضای دولت اعلام کردند.( لینک خبر)

در این دیدار رئیس‌جمهور روحانی نیز با قدردانی از رهنمودهای رهبر انقلاب خطاب به ایشان،گفت: همه تلاش خود را به کار می‌بندیم تا نکاتی را که بیان فرمودید، عملیاتی و اجرایی کنیم.

+ روحانی: اشکالات نظام بانکی و نقدینگی، ارتباطی با تحریم و فشارهای خارجی ندارد

در همین روز (یکشنبه ۴ تیر) سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات آذربایجان غربی با اقدامات اطلاعاتی و تخصصی، دو تیم تروریستی ضدانقلاب مسلح را شناسایی و طی ۲ مرحله عملیات غافلگیرانه با همکاری رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا سپاه منهدم کردند.

در این عملیات دو تن از عناصر ضد انقلاب به هلاکت رسیده و چند نفر دیگر به همراه چندین قبضه سلاح، نارنجک جنگی و مهمات دستگیر شدند.

بنابر این گزارش، این تیم‌های تروریستی به سفارش و حمایت ویژه برخی کشورها، برای اقدامات تروریستی و خرابکارانه وارد کشور شده بودند.

نمی‌گوییم همه چی آرومه ما چقدر خوشبختیم مطابق روزهای سه‌شنبه نشست خبری محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز برگزار شد، نوبخت از جمله افرادی است که اخبار متعددی درباره رفتن وی از سازمان برنامه و بودجه نیز منتشر می‌شود اما وی این خبر را چهارشنبه هفته گذشته تکذیب کرد و گفت: این اخبار از جمله همان شایعه‌ها و اخبار دروغی است که رسانه‌ها منتشر می‌‌کنند.

نوبخت در نشست هفتگی خود با انتقاد از عدم اطلاع‌رسانی مناسب خدمات دولت در رسانه‌ها گفت: در یک گوشه بازار وقتی یک اتفاق کوچک رخ می‌‌دهد، ارز بالا می‌رود و همه خبردار می‌‌شوند و شاقول‌‌ها با آن تنظیم می‌‌شود. همه مطلع می‌‌شوند اما وقتی کار خوبی صورت می‌‌گیرد، اطلاع‌‌رسانی نمی‌‌‌شود. وضعیت بد نیست؛ بله، مشکلات وجود دارد و نمی‌‌گویم همه چی آرومه، ما چقدر خوشبختیم اما وضع کشور مطلوب است و بد نیست اما نمی‌‌‌دانم چرا بعضی از ما آدم کوچولوی سریال گالیور می‌‌شویم و می‌‌گوییم نمی‌‌توانیم».

نوبخت با تأکید بر لزوم انعکاس خدمات دولت، گفت: «اخبار منفی و مأیوس‌‌‌کننده اقتصادی، همه اقتصاد ما نیست. این اخبار باعث می‌‌شود رئیس‌‌جمهور کشوری به دروغ بگوید اقتصاد ایران در حال فروپاشی است.کار منتقدان این است که ما را نقد کنند و انتظار تمجید نداریم اما از رفقایمان نیز انتظار حمایت و روحیه‌دادن داریم.

+متن کامل اظهارات نوبخت در نشست خبری

از تغییرات در تیم اقتصادی دولت تا درخواست ۸ باره ترامپ برای ملاقات با روحانی چهارشنبه حیاط دولت نیز برای اصحاب رسانه پربار بود، بسیاری از وزرا و معاونان رئیس‌جمهور این بار تصمیم گرفتند به میان خبرنگاران بیایند و و به سوالات آنان پاسخ دهند. غلامی وزیرعلوم،‌ محمد نهاوندیان معاون اقتصادی،‌ آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات،‌ امیر حاتمی وزیر دفاع، محمود واعظی رئیس دفتر روحانی، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی،‌ از جمله کسانی بودند که به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران درباره ادعای ترامپ در خصوص تماس ایرانی‌ها با او برای مذاکره گفت:‌ درباره این موضوع که ترامپ گفته است ایرانی‌ها تماس می‌گیرند، تاکنون که برعکس بوده است در سفری که سال گذشته رئیس‌جمهور برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفتند ترامپ ۸ بار برای ملاقات با رئیس جمهوری ایران تماس گرفت. این واقعیت با حرف‌های که زده می‌شود خیلی فرق دارد، در هر صورت ما سیاست بسیار شفافی داریم و موضع مان با آمریکا کاملا مشخص است.

+ واعظی: ترامپ ۸ بار ملاقات با روحانی را درخواست کرد/ تیم اقتصادی تغییرات خواهد داشت

+ واکنش آذری‌‌جهرمی به تبلیغاتی خواندن بازدید از طبقه ۹ ساختمان وزارت ارتباطات

+توضیحات نهاوندیان درباره اقدامات اقتصادی اخیر دولت

در فضای مجازی نیز اخباری مختلفی درباره رفتن ولی‌الله سیف از ریاست بانک مرکزی شنیده شد اما تاکنون وی بر صندلی خود در ساختمان خیابان میرداماد تکیه زده و به نظر می‌رسد تا روزهای پایانی حکم خود که پایان مردادماه است در این سمت خواهد ماند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.