گزارش آموزشی:منظور از "طرح" و "طرح‌فوریت‌دار" آن چیست؟
یکی از ابزارهای قانونی نمایندگان مجلس جمع‌آوری امضاء برای تدوین طرح درباره موضوع‌های مختلف است.

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، یکی از ابزارهای قانونی نمایندگان مجلس جمع‌آوری امضاء برای تدوین طرح درباره موضوع‌های مختلف از جمله طرح​های اصلاحی قوانین عادی و قانون‌گذاری جدید برای موضوعاتی است که خلاء قانونی درباره آنها وجود دارد و یا این امضاها از سوی نمایندگان برای طرح استیضاح وزیران، طرح سوال از وزیران و رئیس جمهور، تحقیق و تفحص از نهادهای مختلف در صحن علنی پارلمان جمع‌آوری می‌شود.

بیشتر بخوانید:

جزئیات طرح افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس

**طرح چگونه تدوین می‌شود؟

آیین نامه داخلی مجلس به صراحت درباره نحوه تنظیم طرح‌های مختلف توضیحات لازم را ارائه کرده و وکلای ملت می توانند با استفاده از این ابزار قانونی به راحتی یک طرح را به صحن علنی مجلس ارائه کنند.

بر اساس ماده ۱۳۱ آیین نامه داخلی مجلس طرح‌هاى قانونى با امضاء و ذکر نام حداقل پانزده نفر از نمایندگان در مجلس به رئیس جلسه تقدیم مى​‏شود و پس از اعلام وصول و قرائت عنوان آن توسط رئیس یا یکى از دبیران، در همان جلسه به کمیسیون​‏هاى مربوط ارجاع می​شود.

این طرح​ها پس از ارجاع به کمیسیون‏​هاى ذی‌ربط چاپ و توزیع و نسخه‏​اى از آن توسط رئیس براى وزیر یا وزیران مربوط ارسال می​گردد. طرح‌ها نیز همانند لوایح، باید داراى موضوع و عنوان مشخص باشند و دلایل لزوم تهیه و پیشنهاد آن در مقدمه به وضوح درج شود و همچنین داراى موادى متناسب با اصل موضوع و عنوان طرح نیز باشد.

**طرح‌های دو شوری

به طور کلی طرح‌های که به مجلس ارائه می‌شود بر دوگونه اند،طرح ها قانونی عادی که دو شوری می باشند بدین معنا که مجلس در باره این گونه طرح‌هاو لوایح دریک شور کلیات را به تصویب می‌رساند و در شور دیگر به جزئیات می پردازد و مورد تصویب قرار می‌دهد. غالب طرح‌ها عادی می‌باشند اما در بعضی از موارد که سرعت تصویب قانون ضرورت دارد به نوع دیگر و با قید فوریت این طرح تقدیم مجلس می‌شود.

**طرح‌های یک شوری

کلیات طرح‌های یک شوری در یک جلسه علنی تصویب و جزئیات آن نیز بررسی می‌شود و برای بررسی به کمیسیون تخصصی ارجاع داده نمی‌شود.

**طرح‌های فوری

الف) طرح ها و لوایح یک فوریتی

این قسم از طرح‌ها پس از تصویب فوریت آن درمجلس به کمسیون مربوطه ارجاع می شود تا خارج از نوبت مورد بررسی قرارگیرد. گزارش کمیسیون درباره این طرح‌ها و لوایح حداقل چهل‌و‌هشت ساعت قبل از موقع طرح در مجلس چاپ و بین نمایندگان توزیع مى ‏شود.

بر اساس ماده ۱۶۴ آیین‌نامه داخلی پارلمان طرح‌ها و لوایح یک فوریتى یک شورى است و پس از وصول گزارش کمیسیون، خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار مى‏‌گیرد و یک نوبت درباره آن شور به عمل مى‏ آید.

ب) طرح های دوفوریتی

پس از تصویب دو فوریت یک طرح در مجلس طبق آیین‌نامه داخلی قوه مقننه، حداکثر چهار ساعت پس از تصویب فوریت، طرح چاپ و توزیع و به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌شود و حداکثر بیست ساعت پس از تصویب فوریت، پیشنهاد نمایندگان به کمیسیون مربوطه ارائه می‌شود.

کمیسیون مربوطه نیز موظف است ظرف ۷۲ ساعت گزارش خود در این زمینه را به هیئت‌رئیسه مجلس ارائه کند و این هیئت نیز موظف است حداقل یک ‌ساعت قبل از شروع مذاکرات، پیشنهادهای نمایندگان را چاپ و توزیع کند.

ج) طرح‌های سه فوریتی

طبق ماده ۱۱۶ آیین‌نامه داخلی مجلس در این قبیل طرح هاپس ازتصویب سه فوریتی آن، مجلس در همان جلسه وارد بررسی آن طرح می‌شود و نیازمند ارجاع به کمیسون هم نیست.

اما در ماده ۸۶ آیین‌نامه داخلی مجلس نیز آمده است که هرگاه طرحی با قیدفوریت در دستور کار مجلس قرار گیرد قبلا از طرف رئیس مجلس مراتب بابد به اطلاع شورای نگهبان برسد و این شورا نیز باید در این جلسات حضور یابد و نظر خود راحتی المقدور و بلافاصله پس از آرای مجلس و یا حد اکثر تا ۲۴ ساعت اظهار کند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.