به این ۱۰۰۰ نفر "سِلاح" برسانید!
این شتری است که شاید در خانه هر یک از ما بخوابد و مجبور شویم با این هیولای کوچک روبرو شویم و مقابله کنیم.

حالا هشت ماه تمام است پزشکان، داروسازان، دانشمندان و... تلاش می کنند دارویی، واکسنی چیزی برای این بلای جهانی پیدا کنند، اما هنوز هیچ نتیجه ای عایدشان نشده و امیدی برای از بین بردن کرونا نیست.

فعلا تنها روزنه امید برای بیماران کرونایی، "پلاسما درمانی" است. روشی که می‌تواند بیماران کرونایی را تا حد زیادی از مرگ نجات داده و وضعیتشان را بهتر کند. حالا پلاسما تنها سلاح بیماران کرونایی برای مقابله با کرونا است، سلاحی که می‌تواند در برابر این دشمن خطرناک و کُشنده جانشان را نجات دهد.

امیدها به پلاسمادرمانی در حالی است که متاسفانه از اهدای پلاسما استقبالی نمی شود و بهبودیافتگان کرونا از انجام این کار خودداری کرده و حاضر نیستند تنها چند سی سی از پلاسمای خود را برای نجات جان دیگر بیماران کرونایی بدهند.

دکتر پژمان صالحی فر مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا با انتقاد از پایین بودن آمار اهدای پلاسما در استان گفت: در حال حاضر ۱۷ هزار بهبود یافته کرونا در استان داریم و اگر تنها ۱۰ درصد آنها اقدام به اهدای پلاسما کرده بودند، هم اکنون ۱۷۰۰ واحد پلاسما دریافت کرده بودیم.

وی افزود: علی رغم تعداد بالای بهبود یافتگان کرونا در استان، متاسفانه تاکنون تنها ۳۰۰ نفر برای اهدای پلاسما مراجعه کرده اند که جای نگرانی دارد.

صالحی فر تصریح کرد: در حال حاضر حدود هزار بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری هستند که نیازمند پلاسما بوده و فعلا جز این فرآورده خونی هیچ سلاح دیگری برای مقابله با کرونا وجود ندارد.

این مسئول افزود: ما با تک تک بهبودیافتگان کرونا در استان تماس گرفته ایم اما بسیاری از آنها با این بهانه که بدنشان ضعیف است و می ترسند با اهدای پلاسما ضعیف تر شوند از اهدای پلاسما خودداری می کنند، این درحالی است که اهدای چند سی سی پلاسما نه از آنتی بادی خون کم می کند و نه بدن را ضعیف می کند و اینها همه شایعه و حرف برای خودداری از اهدای پلاسما است.

وی افزود: بیماران کرونایی به پلاسما نیاز مبرم دارند و مردم باید بدانند روزی ممکن است خودشان یا عزیزانشان به این پلاسما نیاز پیدا کنند و همه باید متوجه ضرورت این موضوع باشند.

صالحی فر تصریح کرد: هزار انسان برای نجات جانشان نیازمند پلاسما هستند و همه بهبودیافتگان باید فکر کنند که با اهدای چند سی سی پلاسما می‌توانند جان یک انسان را نجات دهند.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۱۶ نفر در استان جان خود را از دست دادند و این ۱۶ نفر هم استانی ما بودند و هرکدام خانواده ای دارند و همه باید برای نجات جان بیماران کرونایی پای کار بیایند تا هیچ کس شاهد از دست دادن عزیزانش نباشد.

...همه باید بدانند شاید یک روزی خودشان یا عزیزانشان محتاج همین پلاسما شوند، بنابراین از همین حالا می‌توانند با اهدای پلاسما جان انسان های بیمار دیگر را نجات دهند و شاید فردا روزی پلاسمای یکی از همین بهبودیافتگان به کارشان آمد و جانشان را نجات داد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.