تجربه مجازی و اما و اگرهایش
محمدعلی آتش‌سودا که معتقد است اگر استادان و دانشجویان امکانات لازم را داشته باشند، مشکلی در آموزش مجازی وجود ندارد، می‌گوید: من فکر می‌کنم در آینده بسیاری از کلاس‌ها به همین شیوه مجازی ادامه خواهد یافت.

این مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا، از تجربه خود در برگزاری کلاس‌های آنلاین درس ادبیات و وضعیت برگزاری کلاس‌ها در این دوران گفت: ما مشکلی با آموزش مجازی نداشتیم. اگر زیرساخت‌ها فراهم باشد و استادان و دانشجویان امکانات لازم را داشته باشند، مشکلی در آموزش مجازی وجود ندارد. گاهی ارتباط چشمی و نزدیک در کلاس‌ها لازم است که حتی اگر امکانات طوری باشد که ارتباط تصویری برقرار شود، این هم برطرف می‌شود. البته نکته دیگر این است که بعضی از درس‌ها مثل کارگاه‌ها را به این شکل نمی‌شود برگزار کرد.

او افزود: در کل تدریس مجازی در این دوران، تجربه خوبی بوده است. حجم درسی که من ترم گذشته به دانشجویان دکتری ارائه کردم، یک و نیم برابر جلسات حضوری بود، هم حجم درس و هم کیفیت کار از برگزای کلاس‌ها به شکل فیزیکی بیشتر شده بود.

آتش‌سودا با اشاره به مقاومت‌هایی که در برابر آموزش مجازی وجود دارد بیان کرد: به طور کلی همیشه وقتی جامعه متحول می‌شود، مقاومت در برابر تحول وجود دارد. الان هم خیلی‌ها هنوز ترجیح می‌دهند که کلاس‌ها به شیوه فیزیکی برگزار شود اما من فکر می‌کنم کرونا فرصتی را به وجود آورد تا خیلی از کارها که قبلا فکر می‌کردیم نمی‌توان آن‌ها را به صورت مجازی و از راه دور انجام داد، مجازی انجام شود و به این همه هزینه برای رفت‌وآمد هم نیاز نیست.

این مدرس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد سپس گفت: در آینده خیلی از کلاس‌ها که پیش‌تر به شکل عملی برگزار می‌شد اما احتیاجی به حضور ندارد، به همین شیوه مجازی ادامه خواهد یافت.

آتش‌سودا همچنین درباره چالش‌های تدریس مجموعه درس‌های زبان و ادبیات فارسی اظهار کرد: تا پیش از این هم آموزش دانشگاه پیام نور از راه دور بود. من هم دو ترم آن‌جا تدریس داشتم. یکی از مشکلات بچه‌ها این بود که در تلفظ واژه‌ها دچار مشکل می‌شدند چون اکثرا می‌رفتند و کتابی را می‌خواندند. اما در آموزش مجازی اگر سرعت اینترنت خوب باشد و دانشجویان بتوانند یکدیگر را حین تلفظ ببینند و از نظر شنیداری و گفت‌وگو محدودیتی نباشد دیگر آن اشکال وجود ندارد. من فکر می‌کنم در رشته ادبیات و خیلی از رشته‌های دیگر که درس‌های‌شان مثل ادبیات است از تاریخ و روان‌شناسی گرفته تا برخی از درس‌های رشته‌های پزشکی و مهندسی، اصلا به حضور فیزیکی نیاز نیست و این تجربه را می‌توانند ادامه دهند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.