تنهایی از مهمترین مشکلات سالمندان در دوران همه گیری ویروس کرونا
جانشین مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: اضطراب و افسردگی، سیستم ایمنی سالمندان را دچار اختلال کرده و آنان را مستعد ابتلاء به بیماری‌های جسمی می کند.

شهین لنگری در گفت و گو با ایسنا، درخصوص توجه به سالمندان در دوران کرونا اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا و پیامدهای اجتماعی و مرتبط با سلامتی آن باید به عنوان یکی از مهم‌ترین وقایع اجتماعی بشر در قرن ۲۱ در نظر گرفته شود که در این بین سالمندان به عنوان یکی از مهم‌ترین گروه‌های پرخطر در ابتلا به کرونا ویروس هستند.

وی تنهایی را یکی از مهمترین مشکلات سالمندان در دوران همه‌گیری بیماری کووید۱۹ دانست و گفت: دیدار با سالمندان به دلیل ترس از انتقال ویروس کرونا به آن ها بسیار محدود شده است به همین دلیل اطرافیان و فرزندان آن ها باید علاوه بر مراقبت‌های بهداشتی، مسائل روحی و روانی را برای آن ها در نظر بگیرند تا احساس تنهایی، کمتر به آن ها فشار وارد کند.

لنگری عنوان کرد: مشکلات سالمندان فقط بیماری های جسمی نیست، بلکه موضوع سلامت روان سالمندی به خصوص در دوران کرونا، از حساسیت بیشتری برخوردار است بنابراین باید به نیازهای روحی سالمندان توجه شود.

وی ادامه داد: اضطراب و افسردگی، سیستم ایمنی سالمندان را دچار اختلال کرده و آنان را مستعد ابتلاء به بیماری‌های جسمی می کند که تماس‌های ‌مکرر نزدیکان این افراد می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب سالمندان کمک کند.

لنگری توصیه کرد: مسائل معنوی و روحانی موجب ایجاد احساس خوب در فرد می شود بنابراین از سالمندان بخواهید ارتباط خود را با این موضوع حفظ و تقویت کنند.

وی با اشاره به ایجاد نگرانی بیش از حد توسط برخی از منابع در اخبار و فضای مجازی گفت: اگر اطرافیان این گونه اخبار را دنبال می‌کنند نباید محتوای آن را به افراد مسن انتقال دهند.

لنگری تاکید کرد: به هر طریقی باید به یاری سالمندان بشتابیم و نیازهای ضروری آنان را برآورده کنیم تا برای تامین نیازهای خود مجبور نباشند خارج از منزل بروند و در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار گیرند.

وی درخصوص سالمندانی که در خانه های سالمندان نگهداری می شوند، بیان کرد: باید از این افراد به خوبی مراقبت و به موضوع مهم فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی در این مراکز توجه جدی شود.

لنگری خاطرنشان کرد: به دلیل کمبود ‌زیرساخت‌های لازم و همین‌طور با در نظر گرفتن محدودیت شناخت سالمندان از فناوری‌های جدید انتظار می‌رود صداوسیما، رادیو، ‌سمن‌ها و گروه‌های داوطلب در شرایط بحرانی امروز به کمک پر کردن خلأ به وجود آمده برای سالمندان بروند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.