والدین به کودکان «دوستت دارم» بگویند
یک روانشناس، وی از والدین خواست برای کودکان وقت اختصاصی بگذارند و یادآور شد: نباید هنگام کار کردن خودمان اقدام به صحبت کردن با کودکان کنیم و باید ساعاتی از روز را با کودک بگذاریم و با او چای بنوشیم و زیر باران راه برویم و غروب خورشید را تماشا کنیم و از برف لذت ببریم.

دکتر فرنوش حقانی پور در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه محدودیت های روزهای کرونایی اوقات فراغت کودکان در خانه را افزایش داده است، اظهار کرد: والدین علاوه بر کنترل شرایط بهداشتی ناشی از شیوع بیماری کرونا، باید مدیریت خانه و هیجانات و احساسات کودکان را نیز بر عهده بگیرند.

وی یکی از عوامل اضطراب زا برای کودکان را تعطیلی ندارس و کلاس های آنلاین دانست و افزود: والدین به ویژه مادر نقش مهمی در برقراری رابطه با این کلاس ها دارند تا بتوانند از اضطراب کودک کم کنند.

این روانشناس، فضای رعایت پروتکل های بهداشتی در خانه را یکی دیگر از عوامل ایجاد اضطراب و استرس در کودکان دانست و تصریح کرد: والدین نیز نگرانی های ناشی از بیماری دارند و ممکن است این نگرانی را به کودکان منتقل کنند.

حقانی پور، عدم حضور در میهمانی ها و حذف جمع های خانوادگی را موجب افزایش اضطراب خانواده ها دانست و عنوان کرد: بودن با اعضای خانواده از نظر روانی انسان را پالایش می کند و هیجاناتی مانند خشم و ترس را کاهش می دهد لذا از بین رفتن این فضای مثبت روانی برای خانواده ها، زمینه ساز ایجاد مشکلات هیجانی و احساسی است که کودکان را مستعد اضطراب می کند.

وی یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش اضطراب کودکان و کنترل هیجانات آنان را پر کردن اوقات فراغت دانست و گفت: با فرارسیدن فصل سرد سال شاهد کاهش فعالیت کودکان هستیم و والدین وظیفه دارند و کودک را شاد و هدفمند نگه دارند.

این روانشناس، دوران کودکی را اساس زندگی همه افراد در بزرگسالی دانست و تصریح کرد: همه نگرانی ها و ترس ها و اضطراب ها و دغدغه های بزرگسالان به آن چیزی بازمی گردد که در کودکی درک کرده اند و لذا آسیب های دوران کودکی قابل برطرف شدن نیست و باید چگونه بهتر زندگی کردن را یاد بگیریم.

وی بهترین روش برای پر کردن اوقات فراغت زندگی کودک را شناخت مراحل رشد او دانست و خاطرنشان کرد: والدین باید در مراحل مختلف رشد، کودک را درگیر یک سری از کارها و فعالیت ها کنند، اما اصلی ترین و مهمترین کار کودک بازی است و باید پرورش را مقدم بر آموزش بدانیم.

حقانی پور، با بیان اینکه والدین باید کودکان را به کار بگیرند تا اوقات فراغت هدفمندی داشته باشند، عنوان کرد: برای تنبیه کودک از کار کردن بهره نگیرید تا از کار بیزار نشود، زیرا کار کردن باید دل انگیز باشد و جنبه پرورشی داشته باشد.

این روانشناس، از والدین خواست به کار کودک در خانه بها دهند و اظهار کرد: کارهایی که به کودک سپرده می شود باید متناسب با سن او و تحت نظارت والدین باشد و بیشتر مهارت مشارکت را در کودک پرورش دهد، زیرا کار کردن در خانه یکی از بزرگترین ویژگی های انسانی را در کودک متبلور می کند که همان احساس خودکارآمدی و مهم بودن و رضایت از خود است.

وی از والدین خواست برای کودکان وقت اختصاصی بگذارند و یادآور شد: نباید هنگام کار کردن خودمان اقدام به صحبت کردن با کودکان کنیم و باید ساعاتی از روز را با کودک بگذاریم و با او چای بنوشیم و زیر باران راه برویم و غروب خورشید را تماشا کنیم و از برف لذت ببریم.

حقانی پور، استفاده از جملات انگیزشی را موجب کاهش اضطراب در کودک دانست و اضافه کرد: والدین از جملات «دوستت دارم» و «به تو افتخار می کنم» استفاده کنند، اما جمله «تو باهوش ترین کودک هستی» موجب اضطراب کودک می شود، زیرا اگر باهوش نباشد، احساس اضطراب در او شکل می گیرد. «تو توانمند هستی» و «به کودک تلاشگرم افتخار می کنم» بسیار انگیزشی است و والدین به فرایند کار و فعالیت کودکان توجه کنند و زیاد نتیجه گرا نباشند.

وی همچنین استفاده از بازی را در مهارت آموزی به کودکان بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: روزهای کرونایی فرصت خوبی برای پرورش مهارت های زندگی در کودکان است و والدین با استفاده از مقوا بستن بند کفش و گره زدن را به کودک یا دهند. همچنین با کاغذ اشکال هندسی بسازند و با آن بازی کنند. حدس زدن اشیا با چشمان بسته نیز مهارت های حسی کودک را بالا می برد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.