جهان بعد از کرونا به چه شغل‌هایی نیاز دارد؟
رئیس مرکز خدمات تخصصی هنر و معماری جهاد دانشگاهی قزوین گفت: جهان آینده جهانی متعلق به خالقان معنا است یعنی کسانی که تولیدکننده معنا هستند می‌توانند جایگاه بهتری در آینده داشته باشند، در آینده‌ای نزدیک که کرونا باعث شده این نزدیکی فوق‌العاده زیاد شود هنرمندان، مخترعان، داستان‌گویان، پرستاران، تسلی‌دهندگان، متفکران خوش‌ذوق و برنامه ریزان خوش‌فکر نسبت به مهندسین، متخصصین و...

علی دل‌زنده در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: چند سالی است که دنیا با گذر از عصر ارتباطات وارد عصر مفهومی شده است، اما شیوع کرونا ورود به عصر مفهومی را تسریع کرده و باعث شده که بشریت این فاصله را سریع‌تر طی کند و بر زندگی ما تأثیر بگذارد.

وی افزود: عصر مفهومی بر سبک زندگی و شغل‌های آینده تأثیرگذار است بنابراین لازم است که برای ورود به این عصر برنامه‌ریزی‌هایی انجام دهیم تا نسلمان که قرار است وارد عصر مفهومی شود متناسب با آن رشد و حرکت کند، اگر بتوانیم فضای جدید و اتفاقات ناشی از شیوع کرونا را به‌خوبی درک کنیم می‌توانیم با نگاه آینده‌پژوهی و با درک درستی از عصر مفهومی، کسب‌وکارها و نحوه زندگی در فضای شهری را متناسب با عصر جدید برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس مرکز خدمات تخصصی هنر و معماری جهاد دانشگاهی قزوین اظهار کرد: اگر باهوش باشیم می‌توانیم نقشه راهی برای شهر و کشور تدوین کنیم که آینده روشن‌تر و با برنامه باشد، همچنین می‌توانیم در نگاه مثبت رشد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بیشتری داشته باشیم و با نگاهی منفی ضربات فرهنگی که می‌تواند وارد شود را پیش‌بینی کنیم؛ اگر بتوانیم این‌ها را در راستای مبانی دینی، فکری و هویتی خودمان بیاوریم به ما کمک می‌کند.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد که آینده جهان رو به روی ما متفاوت از جهانی است که در آن زندگی می‌کنیم از طرفی شیوع کرونا باعث شده که سرعت این مقوله بسیار بیشتر شود، ما در فاصله زمانی بسیار کم با سرعت فوق‌العاده زیاد یک مسیر ده‌ساله را در عرض ۲ سال طی می‌کنیم و از عصری که تازه حضور پیدا کردیم و در حال آشنایی با شرایطش بودیم به‌یک‌باره و در کمترین زمان وارد فضای جدیدی می‌شویم بدون اینکه بتوانیم فضای قبلی را به پایان برسانیم.

دل‌زنده یادآور شد: محققان در دنیای غرب این عصر را عصر مفهومی نامیدند، اما اینکه مفاهیم چه چیزی است و چه چیزی می‌تواند باشد دارای اهمیت است، تعریف کردن عصر مفهومی می‌تواند در زندگی و سبک زندگی ما در آینده اثر بگذارد، با درک مفاهیم متوجه می‌شویم که جهان آینده چه جهانی است و باید در کجا سرمایه‌گذاری کنیم که این امر با حوزه هنر و علوم انسانی در عصر جدید مرتبط می‌شود.

جهان آینده جهانی متعلق به خالقان معنا است

وی خاطرنشان کرد: جهان آینده جهانی متعلق به خالقان معنا است یعنی کسانی که تولیدکننده معنا هستند می‌توانند جایگاه بهتری در آینده داشته باشند، در آینده‌ای نزدیک که کرونا باعث شده این نزدیکی فوق‌العاده زیاد شود هنرمندان، مخترعان، داستان‌گویان، پرستاران، تسلی‌دهندگان، متفکران خوش‌ذوق و برنامه ریزان خوش‌فکر نسبت به مهندسین، متخصصین و کسانی که دانش علمی بیشتری دارند نقش بزرگ‌تری خواهند داشت.

رئیس مرکز خدمات تخصصی هنر و معماری جهاد دانشگاهی قزوین بیان کرد: جهان اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی به‌شدت تغییر کرده است و جامعه ما از مسیر منطقی، علوم ریاضیات، مهندسی و شبکه کامپیوتری در عصر حاضر وارد فضای خلاقانه پر از فکر، ایده‌های جدید و عرصه‌های مختلفی پر از مفاهیم و مفهوم‌ها می‌شود؛ راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها یا مراکز نوآوری یکی از این موضوعاتی است که کمک می‌کند وارد عرصه جدیدی شویم.

وی یادآور شد: در این عرصه چیزی که برای ما مغفول می‌ماند همان عصر معنا است که به آن دقت نمی‌کنیم اگر بتوانیم به مفاهیم بالا توجه کنیم آورده بیشتری نصیب ما می‌شود، تکنولوژی دائماً در حال رشد کردن است و به‌قدری رشد پیداکرده که بسیاری از خدمات یا ساختار در قالب ربات‌ها اتفاق می‌افتاد.

دل‌زنده خاطرنشان کرد: درگذر زمان ربات‌ها می‌توانند بسته‌بندی کنند، اشیا بسازند و خیلی از اتفاقات روزمره را انجام دهند، حتی ربات‌ها می‌توانند از کودکان و سالمندان مراقبت کنند و به این سمت می‌روند که برای ما غذا درست کنند و غذا بیاورند؛ سؤال این است که اگر ربات‌ها این‌همه کار انجام می‌دهند پس شغل‌هایی که ما انسان‌ها داشتیم چه می‌شود و چه اتفاقی می‌افتد پس خدمتکاران و پرستاران چه می‌شوند؟

وی عنوان کرد: ظرفیت فضای مجازی جایگزین بسیاری از فعالیت‌های ما با کامپیوتر شده است، دیگر کمتر پیش می‌آید پشت سیستم کامپیوتری بنشینیم بلکه همه از گوشی استفاده می‌کنیم، دنیای عصر ارتباطات نیز وارد عرصه بسیار سریع‌تر شده است و کامپیوترها یا گوشی‌ها بسیاری از تحلیل‌ها را انجام می‌دهند.

رئیس مرکز خدمات تخصصی هنر و معماری جهاد دانشگاهی قزوین بیان کرد: اگر ربات‌ها برای ما کار خدماتی انجام می‌دهند کامپیوترها نیز دارند به‌جای ما فکر می‌کنند درواقع ارتباط ما با دیگران سریع‌تر اتفاق می‌افتد، سؤال اصلی این است که در آینده بشریت چه کسب‌وکارهایی ایجاد می‌شوند که انسان بیکار نماند و بتواند زندگی اثرگذاری داشته باشد.

وی تصریح کرد: مسئله اصلی این است که قطعاً ربات‌ها نمی‌توانند روانشناسی کنند و با یک انسان دیگر صحبت کنند، نمی‌توانند تسلی گر زندگی باشند و همدل و همراه فرد باشند، قطعاً سیستم‌ها نمی‌توانند یک گوشی همراه طراحی کنند که دارای شکل ظاهری بر مبنای زیبایی‌شناسی باشد، ربات‌ها نمی‌توانند یک لباس قشنگ طراحی کنند، نمی‌توانند یک غذای خیلی خوش‌رنگ و خوشمزه مبتکرانه خلق کنند.

دل زنده یادآور شد: درواقع می‌توان گفت ربات‌ها فاقد احساسات انسانی هستند و نمی‌توانند روایتگر زندگی باشند، بنابراین در آینده ظرفیت شغل‌ها و تمرکز بر رشته‌هایی بیشتر می‌شود که وابسته به انسان و عواطف انسانی باشند، بتوانند با انسان ارتباط بیشتری برقرار کنند و با حواس انسان‌ها سرو کار داشته باشند.

وی تصریح کرد: درگذشته و در دوران عصر صنعتی یکی از مهم‌ترین اهداف بشریت تولید بود، انسان نیازهای زیادی داشت اما توانایی تولید انبوه نداشت اما امروزه با برنامه‌ریزی که اتفاق می‌افتد و به دلیل پیشرفت کارخانه‌های متعدد شرایط تغییر کرده است، قطعاً بسته‌بندی که درگذشته ۱۰ دقیقه طول می‌کشید امروز در عرض ۳۰ ثانیه توسط ربات‌ها ایجاد می‌شود و حجم زیادی از تولیدات در جهان به وجود خواهد آمد که بیشتر از نیاز انسان‌ها است.

رئیس مرکز خدمات تخصصی هنر و معماری جهاد دانشگاهی قزوین تصریح کرد: ممکن است ما روزی‌ده میلیون گوشی در دنیا تولید کنیم درصورتی‌که روزی ۱۰۰ هزار گوشی نیاز است، سؤال اصلی این است که این‌همه تولیدات وجود دارد چه تولیداتی به فروش خواهد رفت و چه کسانی در این رقابت پیروز خواهند شد، قطعاً محصولاتی تولید می‌شود که بازگوکننده یکسری تعاریف و رشته‌ای هنری باشند اینجا جایگاه پیدا می‌کنند.

وی تأکید کرد: در این دوره مباحث هنری مثلاً طراحی گرافیکی خوب، داستان‌پردازی خوب در تبلیغات، ساخت کلیپ خوب مطرح می‌شود که بتوانند در ذهن‌ها اثرگذار باشند و معانی ایجاد کنند.

دل زنده یادآور شد: ۱۵۰ سال پیش انسان بعد از تجربه عصر کشاورزی وارد عصر صنعتی شد، کارخانه عظیم خطوط تولید بسیار زیاد با حفظ بازدهی اقتصادی بالا رونق یافت و استفاده از نیروی انسانی کارگر در این عصر زیاد شد، اگر در شهر قزوین نیز دقت کنیم شهر صنعتی و در جوارش شهر کارگر نشین داریم.

وی تصریح کرد: کم‌کم کارخانه‌ها کنار رفت؛ عصر اطلاعات و جهان مجازی رونق و وضعیت اقتصادی کشورها تغییر پیدا کرد، نیروهای کارگری به نیروهای متخصص تبدیل شدند که دارای دانش و تحصیلات عالیه هستند، درواقع متخصصین و دانشمندان در این عصر فعال شدند.

رئیس مرکز خدمات تخصصی هنر و معماری جهاد دانشگاهی قزوین بیان کرد: در جهان آینده با گسترش جهان اطلاعات و توسعه تولیدات نیازمند راهکار جدید هستیم که سطح زندگی ارتقا پیدا کند، چراکه در این عصر ازلحاظ روابط انسانی، اجتماعی و امنیتی با مشکلاتی روبه‌رو می‌شویم که مسئله‌ساز می‌شود، انسان‌ها پیرتر می‌شوند، زادوولد کمتر می‌شود و ناامیدی رشد پیدا می‌کند بنابراین نیاز به انسان‌های همدل و همراه داریم که حسی‌تر به دنیا نگاه کنیم و دنیا را بامعنا ببینیم.

راهکارهایی برای نجات بشریت

وی تصریح کرد: اعتقاددارم که جهان را باید فراتر از معنا ساخت و کرونا سرعت این حرکت را افزایش داده است، بودن ما در خانه نشان داد که خیلی از خانواده‌ها باهم به مشکل خوردند چون ساعت زیادی همدیگر را دیدند، استفاده از فضای مجازی بیشتر شد و ارتباطمان در فضای مجازی گسترش پیدا کرد در واقع به‌نوعی سبک زندگی ما تغییر پیدا کرد.

دل زنده افزود: با توجه به نیازهای عصر جدید کم‌کم باید کسب‌وکار جدید به وجود بیاید و از آن‌طرف هم باید معنا را به زندگی برگرداند و نقشه راه خوب و منسجمی دربیاریم، می‌توانیم از این ظرفیت برای توسعه ارتقا و پیشرفت خودمان استفاده کنیم و از طرفی دیگر می‌توانیم از بسیاری از معضلات اجتماعی جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این به این معنا نیست که از اقدامات گذشته مثل تولیدات و عصر ارتباطات فاصله بگیریم بلکه بحث اصلی این است که بتوانیم در تولیدات رقابت کنیم و در عصر ارتباطات تنها نباشیم، در ابعاد اجتماعی و انسانی بتوانیم رشد کنیم و ترقی داشته باشیم.

رئیس مرکز خدمات تخصصی هنر و معماری جهاد دانشگاهی قزوین تصریح کرد: وقتی چیزی تولید می‌شود دیگر خدمات پس از فروش آن مهم نیست، بلکه چیزی که تولید می‌کنیم باید زیبا باشد، از نظر عاطفی مشغول‌کننده باشد، اگر بتوانیم در حوزه هنر و نویسندگی وارد شویم می‌توانیم در تولید فروش و محصولات اثرگذار باشیم.

وی عنوان کرد: با آدم‌هایی سروکار داریم که با سیستم‌ها کار می‌کنند و همدیگر را نمی‌بینند باید به فکر معضلات اجتماعی باشیم، بازی و سرگرمی ایجاد کنیم، داستان بسازیم و مشاور و روانشناس خوبی تربیت کنیم، همچنین باید پیوند آن‌ها با مفاهیم دینی را بیشتر کنیم چراکه اگر ما برنامه نداشته باشیم فرهنگ بیگانه جایش را می‌گیرد.

دل زنده تأکید کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه‌های هنر، طراحی و داستان‌پردازی، همدلی، بازی، تولید معنا و مفاهیم از مهم‌ترین شغل‌های آینده خواهد بود، درواقع یکی از مهم‌ترین راهکارها برای نجات بشریت خواهند بود تا بتوانی محصولات خود را بیشتر معرفی کنیم و بیشتر رشد کنیم. کرونا این مسیر را تسریع می‌کند، اگر غافل شویم نمی‌توانیم آینده خوبی داشته باشیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.