پلاسما درمانی برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ چه زمانی موثر است؟
مدیر پایگاه انتقال خون خراسان شمالی گفت: خوشبختانه تاکنون موفق شده ایم تا نیاز بیمارستانی این استان را برای تامین پلاسما فریزس که مورد نیاز بیماران مبتلا به کووید ۱۹ هستند را تامین کنیم.

دکتر زارع در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: در روزهای ابتدایی چهار تا پنج واحد پلاسما را از شهر بجنورد برای تامین بیمارستانی وارد کردیم اما بعد از آن هیچ پلاسمایی وارد استان نشده است و تمام نیازها در خود استان تهیه شده است.

وی افزود: تاکنون بیش از ۵۰ واحد پلاسما فریزس توسط بیماران بهبود یافته مبتلا به ویروس کرونا دریافت شده است.

زارع ادامه داد: البته از آنجاییکه می توان با دستگاه مربوطه طی طول روز حدود دو واحد پلاسما فریزس را تامین کرد، از تعدادی از بیماران بهبود یافته خون گرفته شده و بعد از آن پلاسما جداسازی شده و سپس در اختیار بیمارستان ها قرار گرفته است.

وی در ارتباط با اینکه تزریق پلاسمای بیماران بهبود یافته از ویروس کرونا به مبتلایان یکی از راه های درمانی است، تصریح کرد: طبق دستورالعمل های ارسالی توصیه ما بر این است که پلاسما در مراحل اولیه بیماری که شخص در بیمارستان بستری است تزریق شود تا اثربخشی لازم را داشته باشد.

این مقام مسئول تاکیدکرد: تزریق این پلاسما زمانیکه شخص وارد ICU می شود چندان موثر نخواهد بود و طبق دستورالعمل توصیه ما بر این است که در آن زمان تزریق نشود.

وی تاکید کرد: اگر بهبودیافتگان بیماری کووید ۱۹ با در دست داشتن مستندات و مدارک لازم به پایگاه انتقال خون مراجعه کنند، پلاسمای خون آن ها برای تزریق به بیماران مبتلا به ویروس کرونا دریافت خواهد شد.

زارع با اشاره به اینکه دستگاه مربوطه ظرفیت دریافت پلاسمای خون دو نفر را دارد، گفت: اما اگر تعداد بیشتر باشد می توان خون را از شخص گرفت و سپس پلاسمای آن را جدا کرد اما میزان پلاسمای گرفته شده با دستگاه مربوطه دو برابر پلاسمای ریکاوری است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.