انجام تکنیک "صندلی خالی" برای کاهش اضطراب و نگرانی در سالمندان تنها
یک دکترای سالمندشناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تکنیک صندلی خالی بسیار مهم است و سالمندانِ تنها می توانند یا روبه روی آینه و یا در مقابل فرد خیالی موارد اضطراب و استرس خود را بگویند که این کار نقش مهمی در رفع اضطراب و نگرانی دارد.

دکتر"وحیدرضا برهانی‌نژاد" در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه تعریف سنی سالمند چندان دقیق نیست و بعضا ۶۰ سالگی و در برخی کشورها از سن ۶۵ سالگی به بعد را سالمندی می گویند، اظهار کرد: سالمندی بیشتر جنبه اجتماعی دارد و بحث سن در این مسئله زیاد مطرح نیست.

وی افزود: وزارت بهداشت و بهزیستی مسئولیت حفاظت از سالمندان را دارند که متاسفانه در دوران شیوع کرونا خیلی از مراقبت های جسمی سالمندان و مراجعه به پزشک عقب افتاده و داروهایشان گیر نیامده و این مسائل موجب اضطراب و استرس در سالمندان شده است.

برهانی تصریح کرد: در دوران شیوع کرونا دلخوشی های کوچک سالمندان مانند در آغوش کشیدن نوه ها گرفته شده و خیلی ها در منازل مانده اند که این برای مصون ماندن از بحران کروناست و شاید این بحران تا سال آینده ادامه داشته باشد.

این دکترای سلامت سالمندان بیان کرد: به طور کلی سن عامل خطر کرونا نیست اما سالمندان به دلیل بیماری های زمینه ای بیشتر در معرض خطر هستند و باید ضمن مصون سازی از بحران، زندگی عادی خود را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه هر تغییری در روال عادی زندگی منجر به اضطراب و استرس می شود که یکی از مشکلات در دوران کرونا همین اضطراب است تصریح کرد: هیچ کس به اندازه خود سالمند نمی تواند به او کمک کند لذا با رعایت اصول ساده خودمراقبتی در دوران کرونا از جمله شستن مکرر دست ها، رعایت فاصله و زدن ماسک می توانند زندگی عادی داشته باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه مقداری اضطراب ضروری است اما استرس بیش از حد بیماری تلقی می شود، بیان کرد: مشاوره، همزبانی و همدردی با سالمندان کمک کننده است و سالمندانی که تنها هستند می توانند نگرانی های خود را بنویسند و درون جعبه و داخل یک کمد قرار بدهند که این تکنیک دور ریختن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تکنیک صندلی خالی بسیار مهم است و سالمندانِ تنها می توانند یا روبه روی آینه و یا در مقابل فرد خیالی موارد اضطراب و استرس خود را بگویند که این کار نقش مهمی در رفع اضطراب و نگرانی دارد.

وی اظهار کرد: تزریق ترس ناشی از کووید ۱۹ می تواند برای سالمندان خیلی خطرناک باشد که مهم ترین عارضه آن تضعیف سیستم ایمنی بدن است حتی در افراد با سن پایین.

برهانی با اشاره به اینکه دنبال کردن زیاد اخبار موجب اضطراب می شود، افزود: باید اخبار را پالایش و مواردی که موجب تنش می شود را از سالمندان دور کنیم.

وی تصریح کرد: خلوت گزینی مثبت در واقع مواجهه با خود است که در شرایط کنونی برای سالمندان این فرصت ایجاد شده که استعدادهای نهفته خود را کشف کنند و انسان هائی هستند که در دوران سالمندی آثار بسیاری را خلق کرده اند لذا افراد می توانند با گوش دادن به موسیقی، مطالعه کتاب و ... اوقات خود را پر کنند.

این دکترای سلامت سالمندان با بیان اینکه باید تماس تلفنی، ارتباط اینترنتی و ارتباط با سالمند حفظ شود، تصریح کرد: آشنا کردن سالمندان با فضای مجازی و ابزار هوشمند خیلی به آنها می کند و می توانند با استفاده از ارتباط اینترنتی فرزندان و نوه های خود را ببیند.

وی اظهار کرد: سالمندان باید مشارکتشان را بالا ببرند و فعالیت هائی از جمله کار کردن در باغچه، فعالیت بدنی و ... را در منزل انجام بدهند که منجر به کاهش اضطراب و استرس می شود.

برهانی درباره نگرانی سالمندان بابت در دسترس نبودن واکسن آنفلوانزا بیان کرد: کسانی که اصول خودمراقبتی را رعایت می کنند از آنفلوانزا در امان خواهند بود و با توجه به شرایطی به کشور تحمیل شده واکسن به تعدادی نیست که حتی همه گروه های در معرض خطر را پوشش بدهد و نکته مهم رعایت موارد است و باید به این مورد دقت کرد مسائلی را که نمی توانیم کنترل کنیم، با آن کنار بیائیم و نگرانی را دور بریزیم.

وی در ادامه درباره علام کرونا در سالمندان گفت: کرونا طیف وسیعی از علائم را ایجاد کرده که سالمندان ممکن است تب نداشته باشند و بیماری آنها با بی حالی و خستگی معمولی همراه باشد. لذا هرگونه تغییر رفتار در سالمند نسبت به روزهای قبل مشاهده شد می تواند به عنوان نشانه باشد و باید با پزشک مشاوره و نسبت به اقدامات تشخیصی اقدام کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: در کشور ما شکل انتقال بیماری بیشتر خانوادگی است و بچه ها بدون علامت و ناقل هستند که این نکته مهم است هر کس وارد خانه سالمند می شود ممکن است او را بیمار کند و اگر نیاز است به منزل آنها برویم باید استفاده از ماسک و رعایت فاصله را مدنظر قرار بدهیم.

وی افزود: در حال حاضر در سالمندان به دلیل خانه نشینی، دوری از بچه ها و کرونا علائم روانی ناشی از کرونا را داریم و بعد از اتمام کرونا، آثار روانی آن سال های سال باقی می ماند.

برهانی با اشاره به اهمیت همدردی با سالمندان و رفع احتیاجات آنها در شرایط کنونی افزود: پیشنهاد می کنم بسیج محلات یک پویش برای رفع نیازهای سالمندان راه اندازی و با آنها همدردی و همراهی کنند.

وی درباره سالمندانی که همسر خود را به علت کرونا از دست می دهند، بیان کرد: سوگ ابراز نیافته در زمان از دست دادن عزیزان را در کرونا داریم که توصیه می شود نزدیکان و افراد محله ارتباط از راه دور و همچنین حضور در کنار آنها را با رعایت احتیاط داشته و آنها را تنها نگذارند.

این دکترای سلامت سالمندان گفت: ارتباط گرفتن با این افراد بهتر است زیرا به دلیل اینکه احتمال ناقل بودن آنها را می هیم، بیشتر رعایت می کنیم لذا توصیه بنده این است که افراد نگرانی نداشته باشند و افراد داغ دیده را تنها نگذارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره نگهداری سالمندان در مراکز بهزیستی گفت: تاکید داریم بهزیستی قوانین سفت و سخت را دنبال کند و اجازه ملاقات ندهد و کارکنان خانه سالمندان مرتب تست داده و از نظر ابتلاء به بیماری چک شوند و باید خیلی موارد بهداشتی را رعایت کنند.

برهانی در بخش پایانی سخنانش گفت: همه ما می توانیم زندگی عادی توام با سلامت داشته باشیم به شرط رعایت اصول خودمراقبتی.دوران کرونا یکسری احتیاط ها و قوانین دارد که رعایت آنها موجب می شود ایمن بمانیم و زندگی کنیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.