هشدارها کافی نیست/ تصمیمات ستاد کرونا باید با جدیت بیشتری اعمال شود
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید براینکه با ادامه روند فعلی شیوع کرونا در استان قطعا با مشکل اساسی برای بستری و ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کووید۱۹ مواجه می شویم، گفت: متاسفانه با وجود وضعیت بسیار قرمز شیوع کرونا در استان که حتی از اسفند و فروردین گذشته نیز شدیدتر است، تغییر محسوسی در رفتار مردم نمی بینیم.

آرش نجیمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه وضعیت استان اصفهان از نظر شیوع کرونا با روزهای گذشته و هفته قبل تفاوت زیادی نکرده، اظهار کرد: افزایش تعداد موارد شناسایی شده و بیماران بستری در روز تقریبا با عدد ثابتی درحال افزایش است، به طوری که روزانه بیش از یک هزار و ۲۰۰ مبتلا به کرونا در استان شناسایی می شود.

وی تعداد بیماران بستری در بیمارستان ها را بیش از ۲۰۰ نفر در هر روز اعلام کرد و افزود: بیماران بستری در آی سی یو نیز به بیش از ۳۰۰ نفر رسیده، این درحالی است که در روند فعلی شیوع بیماری تغییری که نشان دهنده بهبود شرایط باشد نمی بینیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه تقریبا بار اصلی درمان بیماران مبتلا به کووید۱۹ بر دوش بیمارستان الزهرا(س) است، گفت: بیش از ۵۰۰ بیمار در این بیمارستان بستری هستند و قرار است این ظرفیت به بالای ۶۵۰ بیمار برسد تا مجبور نباشیم سایر بیمارستان هایی که از چرخه خدمات رسانی به بیماران کووید خارج کرده ایم مثل بیمارستان خورشید و امین را دوباره وارد مدار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در کنار بیمارستان الزهرا(س) بیمارستان عیسی بن مریم و شریعتی نیز مشغول خدمات رسانی به بیماران مبتلا به کووید۱۹ هستند، البته وضعیت این بیمارستان ها تقریبا تکمیل شده و در حال استفاده از ظرفیت بیمارستان های خیریه و خصوصی هستیم.

نجیمی با بیان اینکه در حال حاضر کمبود تخت بیمارستانی برای بیماران کووید نداریم، تصریح کرد: بیماری نیست که خدمات بیمارستانی نیاز داشته باشد و نتوانیم خدمات لازم را ارائه کنیم، اگرچه خدمت رسانی و پیدا کردن تخت بستری برای بیماران کمی مشکل شده، اما به هرحال خدمات ارائه می شود.

وی با ابراز نگرانی از افزایش تعداد بیماران در استان اصفهان، گفت: هنوز اواخر مهرماه هستیم و زمانی که به اواخر آبان و آذرماه برسیم قطعا نگرانی بیشتری خواهیم داشت، به طوری که اگر تعداد بیماران به ۲ هزار نفر برسد مجبوریم بسیاری از تخت های بیمارستانی که برای ارائه خدمت به سایر بیماران است را هم وارد مدار درمان بیماران کووید۱۹ کنیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تصریح براینکه با ادامه این روند قطعا با مشکل اساسی برای بستری و ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کووید۱۹ مواجه می شویم، یادآور شد: برای خدمات رسانی به این بیماران نیروی کافی در اختیار نداریم و همین الان هم نیروی بیمارستان الزهرا(س) با کمک چندین بیمارستان دیگر تامین می شود چراکه بیمارستان قادر به تامین همه نیروهای ارائه دهنده خدمات نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه شاید هشدار دادن به تنهایی نتواند باعث تغییر رفتار مردم شود، توضیح داد: باوجود هشدارهای مختلفی که می دهیم تغییر محسوسی در رفتار مردم نمی بینیم، حتی الان که تقریبا شاید کمتر کسی باشد که در بین اطرافیان، خانواده و دوستانش کسی گرفتار این بیماری نشده باشد، بنابراین مردم خطر کرونا را لمس کرده اند اما اینکه چرا تغییر رفتاری در سطح جامعه نمی بینیم باید بررسی شود.

نجیمی با تاکید براینکه تغییر رفتار مردم به عوامل مختلفی بستگی دارد، گفت: به نظر می رسد در حال حاضر تنها چیزی که در جامعه وجود دارد هشدارها و ایجاد حساسیت در بین مردم است، اما بقیه عواملی که باید رفتار مردم را تغییر دهد و عوامل مختلفی هم هستند در جامعه وجود ندارد و یا کمرنگ است.

وی اضافه کرد: متاسفانه با وجود وضعیت بسیار قرمز شیوع کرونا در استان که حتی از اسفند و فروردین گذشته نیز شدیدتر است، رفتارهای نشان دهنده حساسیت و یا تغییر اساسی در شیوه های چندماه گذشته از جانب مردم نمی بینیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تصمیمات خوبی که در ستاد کرونا ملی و استانی گرفته می شود، اظهار کرد: این تصمیمات وقتی می خواهد به مرحله اجرا دربیاید ممکن است گاهی با حساسیت و جدیت لازم به اجرا درنیاید. در بیشتر جلسات تصمیمات خوب و برنامه ریزی مناسبی صورت می گیرد، اما زمانی که بخواهد اجرا شود یا زمان اجرا می گذرد و یا برنامه ریزی خوبی برای اجرا صورت نمی گیرد و این مساله مشکل ساز است.

نجیمی با بیان اینکه دستورالعمل ها و محدودیت هایی که در ستاد مقابله با کرونا حتی به صورت نصفه نیمه وضع می شود باید با جدیت اعمال شود، گفت: در این صورت شاید حتی در فصل پاییز هم بتوانیم شاهد روند کاهشی شیوع کرونا در جامعه باشیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.