کرونایی‌های خوشحال!
ویروس مهاجم زنده ای است که شاید همچون دیگر مهاجمان، هوشمندانه قربانیان ضعیف را برای شکار انتخاب نکند، اما اگر قربانی ضعیفی را به دام بیندازد، قطعا وضعیت وخیم تری را برای او ایجاد خواهد کرد.

این نکته ای است که رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه آنرا تایید می کند و معتقد است که سوء تغذیه و ضعیف بودن سیستم ایمنی آمار بیماران بدحال کرونایی را افزایش می دهد، در حالی که تغذیه مناسب حال بیمار را خوش کرده و روند درمان را تسریع خواهد کرد.

دکتر مهدی مصری در گفت‌وگو با ایسنا، به خاص بودن شرایط پیک سوم شیوع بیماری کووید ۱۹ اشاره کرد و افزود: ویروس ناشناخته و پیچیده کرونا در پیک اول در اسفندماه سال گذشته و فروردین ماه سال جاری مانند سایر نقاط جهان کشور ما را درگیر کرد و به دلیل ناآگاهی از رفتار این ویروس بخش اعظمی از جامعه بشری با آن درگیر شد.

وی با اشاره به کنترل این بیماری توسط حوزه سلامت با مشارکت دستگاه های اجرایی و آحاد مختلف نیروهای مردمی و جهادی در پیک اول، بیان کرد: پیک دوم بیماری کووید ۱۹ که به مراتب ملایم تر از پیک اول بود در اواسط تیرماه و اوایل مردادماه کشور را تحت الشعاع خود قرار داد و خوشبختانه وضعیت بهتری نسبت به پیک اول از نظر میزان ابتلا رقم خورد و با بهره گیری از تجربیات گذشته مدیریت و کنترل شد.

رئیس علوم پزشکی ساوه به شیوع پیک سوم اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رفت که پیک سوم از انتهای مهرماه یا اوایل آبان‌ماه ایجاد شود، اما متاسفانه کاهش محدودیت‌های گذشته و افزایش ترددها و از طرفی کاهش حساسیت و رعایت مردم، پیک زودهنگام سوم کرونا در کشور از جمله در استان مرکزی و شهرستان‌های ساوه و زرندیه شکل گرفت و مشکلات جدی را بوجود آورد که البته شرایط پیک سوم نسبت به پیک اول در ساوه سخت تر نشده، گرچه آمار بستری شدگان نسبت به پیک دوم به میزان دو برابر افزایش یافته است.

وی اتخاذ تمهیدات قرارگاه زیستی توام با تشدید نظارت، بازرسی و تقویت فعالیت‌های بهداشتی را راهکار موثری برای کاهش آمار مبتلایان دانست و افزود: ضدعفونی اماکن پرتردد به صورت هدفمند، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مهمترین راهکار پیشگیری از ابتلاست.

دکتر مصری داشتن بیماری زمینه‌ای را عامل وخامت حال مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ دانست و افزود: اخیرا برخی از بیمارانی که حال عمومی آنان وخیم می‌شود بیماری زمینه‌ای یا خاص ندارند، بلکه دچار سوء تغذیه هستند و به دلیل عدم تغذیه مناسب در گذشته، سیستم ایمنی بدن آنها قوی نبوده و در زمره بیماران بدحال قرار می‌گیرند و متاسفانه فوت می‌کنند.

وی ادامه داد: ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن بیمارانی که دچار سوء تغذیه هستند، باعث می شود تجویز داروهای ضدویروسی و ضدالتهابی، اکسیژن، سرم و ... تاثیرگذار نباشد که در این شرایط متاسفانه به آمار بیماران بدحال افزوده شده و بعضا جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس علوم پزشکی ساوه، وضعیت فیزیولوژی، قوت بدنی و وضعیت جسمانی مبتلایان به کرونا را در تاثیرگذاری مصرف داروهای تجویز شده برای درمان بیمار حائز اهمیت دانست و افزود: فاکتورهای مهمی نظیر عوامل محیطی، شرایط سنی، جسمانی و ... برای مقاومت بدن در برابر این بیماری مطرح است.

وی تاکید کرد: در میان جانباختگان بیماری کووید ۱۹ متاسفانه شاهد هستیم که عده‌ای دچار سوء تغذیه هستند و این فقط مختص بستری شدگان نیست بلکه حدود ۲۵ درصد بیماران ما متاسفانه در وضعیتی از ابتلا به بیمارستان مراجعه می‌کنند که حال عمومی مساعدی ندارند و دیرهنگام به بیمارستان مراجعه می‌کنند که بیانگر ترس آنها از بیمارستان، سهل انگاری یا نبود حامی است.

دکتر مصری خواستار ورود جدی‌تر گروه های جهادی، خیرین و سازمان‌های مردم نهاد به منظور حمایت از بیماران کرونایی با همکاری کادر درمانی و بهداشتی شد و افزود: ظرفیت خیرین و سمن ها برای بیمارانی که فاقد حامی هستند و از شرایط اقتصادی خوبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن برخوردار نیستند باید بکار گرفته شود.

وی کمک به تغذیه مناسب، تهیه مواد غذایی مقوی، مصرف داروهای ضدویروسی و ضدالتهابی را موجب کاهش تعداد ویروس در بدن مبتلایان دانست و افزود: باید به گونه‌ای بیماران را مدیریت کرد که تعداد ویروس در بدن آنها کاهش یافته و شانس بدحال شدن آنان از بین برود.

رئیس علوم پزشکی ساوه در ادامه، مراقبت از بیماران در سایه آموزش خانواده‌ها، بکارگیری ظرفیت نیروهای جهادی در دوران نقاهت بیماران، شناسایی به موقع مبتلایان و ارجاع دقیق آنان به حوزه درمان، ایجاد سازوکاری برای نگهداری از بیمارانی که خانواده‌های آنان قدرت قرنطینه و نگهداری در شرایط خاص ندارند و تغذیه مناسب بیماران با هدف تقویت سیستم ایمنی بدن آنها موجب خواهد شد که جامعه آماری کرونا را از خطر جانی محفوظ داریم.

وی ارائه خدمات هدفمند و هوشمندانه را راهکاری مناسب برای کاهش تلفات انسانی دانست و افزود: باید تلاش کرد که آمار بستری شوندگان را با اقدامات پیشگیرانه کاهش داد چرا که افزایش تعداد بیماران بستری شده رابطه مستقیمی با آمار قربانیان این بیماری دارد.

وی بر شناسایی به موقع مبتلایان تاکید کرد و افزود: متاسفانه میانگین مراجعه بیماران به مراکز درمانی به طور متوسط پنج روز پس از آلوده شدن به ویروس است و چه بسا که از شرایط خوبی هم برخوردار نیستند، در حالی که باید سازوکاری را فراهم کرد که فرد در روز نخست آلودگی به ویروس کرونا شناسایی شده و اقدامات درمانی برای او صورت گیرد تا آمار مبتلایان بدحال و فوتی ها کاهش یابد.

دکتر مصری همچنین به نتایج تحقیقات صورت گرفته توسط کمیته اپیدمولوژی مبارزه با کرونای دانشکده علوم پزشکی ساوه اشاره کرد و گفت: تحقیقات بعمل آمده در نمودار آماری بیانگر آن است که ۴۱.۸ درصد مردم برای خرید، ۳۱.۴۱ درصد به جهت فعالیت شغلی، ۱۳ درصد به دلیل خستگی از حضور در منزل، ۸.۳ درصد برای حضور در مراسم، ۳.۱ درصد به دلیل عدم اعتماد به آمارها، نیم درصد از مردم به دلیل عدم اعتماد به رسانه‌ها و همچنین ۵.۸ درصد از مردم بدون دلیل خاص در جامعه تردد دارند.

وی در ادامه با اشاره به دورهمی‌های خانوادگی که یکی از عوامل شیوع کروناست، گفت: حدود ۲۵ درصد آمار ابتلا ناشی از آلودگی افراد در دورهمی‌های خانوادگی است که باید در شرایط کنونی از آن اجتناب شود. بدیهی است که مردم در مدت قرنطینه خانگی احساس افسردگی و خستگی کرده و ترجیح می‌دهند که دورهمی خانوادگی شکل دهند ولی متاسفانه این دورهمی‌ها ۲۵ درصد آمار ابتلا به کروناویروس را تشکیل می‌دهد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.