صفحه دو؛ رفتار ایران در منطقه، نامه جوانان اصلاح‌طلب به خاتمی

بخش اول: دونالد ترامپ از هفته پیش تا کنون چند بار گفته که خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های اخیر روی ایران تاثیر داشته است. رئیس جمهوری آمریکا که در کاخ‌سفید میزبان نخست وزیر ژاپن بود این صحبت‌ها را مطرح کرد و گفت که رفتار ایران در خاورمیانه تغییر کرده است. چند ساعت بعد از دیدار تاریخی‌اش با کیم جون اون، رهبر کره شمالی، هم گفت که امید دارد با ایران هم، به گفته او، به یک "توافق واقعی" برسد. او اضافه کرد ایران الان کشوری است متفاوت از چیزی که سه چهار ماه پیش بود. دونالد ترامپ برچه اساسی چنین حرفی می‌زند، آیا واقعا رفتار ایران در منطقه به شکل معناداری تغییر کرده است؟ در صحبت‌های رهبر جمهوری اسلامی و سایر مقام‌ها آیا نشانه‌ای دیده می‌شود که تحریم‌های آمریکا باعث شده باشد در شیوه‌های ایران در منطقه یا درباره برنامه موشکی‌اش تفاوتی دیده شود؟ و در خود سوریه چه علائمی دیده می‌شود که نشان از تغییر بدهد؟

مهمانان برنامه:
مهدی مهدوی آزاد، روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی ایران،
کاملیا انتخابی فرد، نویسنده و تحلیلگر مسائل جهان عرب،
علی صدرزاده، روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل خاورمیانه.
بخش دوم: در این بخش درباره نامه‌ای صحبت می‌کنیم که در این هفته اصلاح‌طلبان به آقای خاتمی نوشته‌اند. این نامه را صد جوان فعال سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب امضا کرده‌اند.
در این نامه این اصلاح‌طلبان می‌گویند، در بیست ویکمین سالگرد دوم خرداد، اصلاح‌طلبان هنوز از سامان سیاسی مناسبی برخوردار نیستند. آنها به لیست‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات خبرگان، مجلس و شورای شهر اخیر اشاره می‌کنند، و درباره اصلاح‌طلبان، به گفته آنها، سیاست ورز و بروکرات هشدار می‌دهند و می‌گویند این افراد در پی حفظ وضع موجود و موقعیت خود هستند. در این نامه به صراحت درباره این هشدار داده شده که ناکارآمدی اصلاح‌طلبی در ایران باعث شده است بخشی از مردم به دنبال راه‌های دیگری باشند، که به گفته امضا کنندگان نامه می‌تواند "هزینه فراوانی به ملک و ملت تحمیل کند". در میان امضاءکنندگان نامه اسامی زیادی هست که بسیاری از آنها در سال‌های بعد از 88 زندانی هم بوده‌اند. از جمله امضاءکنندگان این نامه بهاره هدایت، فعال مدنی، است.
مهمانان برنامه:
بهاره هدایت بود فعال مدنی وازامضاکنندگان نامه،
مهدی مهدوی آزاد، روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی ایران،
فاطمه حقیقت جو، نماینده پیشین مجلس ایران، از بوستون.
← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.