تاثیر تعطیلی دانشگاه‌ها بر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان/تولید شربتی برای کاهش سرفه
مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان دارویی درباره تاثیر تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بر شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان باید هزینه قابل توجهی به متخصصان، استادان و اعضای هیئت علمی پرداخت کنند. این شرکت‌ها عموما از آزمایشگاه‌های دانشگاهی برای تحقیق و توسعه استفاده می‌کنند. با شیوع کرونا، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تعطیل شدند. این موضوع به فرآیند تحقیق و توسعه...

دکتر علی خسروی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که شیوع کووید-۱۹ در حوزه داروسازی به طور ویژه دو رویکرد متفاوت ایجاد کرد، گفت: فعالیت برخی شرکت‌های دارویی با توجه به این که داروهایی که تولید می‌کردند مرتبط به درمان کرونا یا کمک درمان کرونا بود، نه تنها کاسته نشد، بلکه ارتقا هم پیدا کرد.

وی با اشاره به این که محصولات دانش‌بنیانی شرکتی که او مدیریتش را بر عهده دارد به کرونا ارتباطی نداشت، گفت: برای شرکت‌هایی که محصولات دانش‌بنیان غیرمرتبط با کرونا تولید می‌کردند دو شرایط متفاوت پیش آمد. گروه اول، شرکت‌هایی بودند که محصولاتی برای بیماری‌های خاص تولید می‌کردند و سیاست‌های کلان کشور آن‌ها را حمایت می‌کرد، به شکلی که محصول مشابه آن‌ها اجازه واردات نداشت. این دسته‌ از شرکت‌ها سعی کردند فروش خود را حفظ کنند. اما آن دسته از محصولاتی که جنبه عمومی داشتند و برای بیماریهای خاص تولید نمی‌شدند و به طور همزمان نیز واردات همان داروها برقرار بود، شاید فروش خوبی نداشتند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان دارویی با بیان این که کرونا در بیشتر کشورهای دنیا باعث افت اقتصادی وسیع شد، گفت: در این افت اقتصادی، شرکت‌های دارویی و غیردارویی هم با هم تفاوتی نداشتند. صنایع خدماتی طی شیوع کرونا بیش از صنایع تولیدی آسیب دیدند. در ابتدای شیوع کرونا که سطح هشدار بالایی به مردم داده شده بود مثلا در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت، تمام مراکز درمانی تحت‌الشعاع قرار گرفته بودند؛ یعنی بیمار از ترس ابتلا به کرونا به سراغ پزشک نمی‌رفت، مگر این که وضعیتش وخیم می‌شد. پس از این که مردم دریافتند کرونا قرار نیست خیلی سریع از میان برود، کم‌کم موج مراجعه به پزشکان آغاز شد و آن‌ها مجددا دارو و فرآورده‌های دارویی را تجویز کردند.

خسروی درباره تاثیر تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بر شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان باید هزینه قابل توجهی به متخصصان، استادان و اعضای هیئت علمی پرداخت کنند. این شرکت‌ها عموما از آزمایشگاه‌های دانشگاهی برای تحقیق و توسعه استفاده می‌کنند. با شیوع کرونا، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تعطیل شدند. این موضوع به فرآیند تحقیق و توسعه شرکت‌ها آسیب زد. در شرکت‌های دانش‌بنیان، نمونه‌سازی موضوع مهمی است و متاسفانه فاصله‌ای بین فرآیندها رخ داد. اکنون نیز دانشگاه‌ها در حالت نیمه تعطیل هستند و بخش قابل توجهی از نظام آموزش عالی آنلاین برگزار می‌شود.

وی افزود: هنگامی که ما به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان به دانشگاه‌ها مراجعه می‌کنیم به نظر می‌رسد مسئولان دانشگاه‌ها خیلی امکان کنترل رفت‌وآمدها و ایجاد شرایطی برای مراجعه کادر شرکت‌های دانش‌بنیان را ندارند.

خسروی درباره تامین مواد اولیه در شرایط شیوع کرونا و تحریم‌ها گفت: شرکتهای تولیدکننده فرآورده‌های دارویی همانند بسیاری از زیر بخش های صنعت برخی از مواد اولیه خود را از منابع خارجی تامین می‌کنند، لذا با ایجاد محدودهای پیش آمده فرایند واردات این دسته مواد به طوری جدی تحت الشعاع قرار گرفت. بطوری که کلیه فرآیندهای حمل و نقل و ارتباطات مالی بین المللی دچار اختلال شد و تا ایجاد زیرساختهای جایگزین واردات مواد اولیه با مشکلات فراوانی انجام می گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه آل طه افزود: با وجود محدودیتهای ناشی از تحریم های ایالات متحده و مشکلات فوق واردات، تولید و تامین برخی از اقلام دارویی به طوری جدی دچار اخلال شده و شرکتهای دارویی روزانه با تمام تلاش در پی رفع این نواقص هستند.

وی با بیان این که ایران کمتر از کشورهای دیگر مخاطب ضربه اقتصادی ناشی از کرونا شده است، گفت: به خاطر شرایطی که تحریم‌ها ایجاد کرده بود، تلاش کرده بودیم که وابستگی خارجی خود را به حداقل برسانیم. ضرورت‌هایی که تحریم ایجاد کرده بود، باعث شده بود سعی کنیم در بسیاری از حوزه‌ها به خودکفایی برسیم. بر اساس مطالعات و بررسی‌هایی که نسبت به شرکای تجاری خود انجام دادیم، دریافتیم کرونا تاثیر کمی بر تولید ایران گذاشت. علاوه بر آن، این که مراکز اداری کشور تقریبا از ۱۵ فروردین ماه بازگشایی شدند و فرآیندها به روال گذشته و تحت لوای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا می‌شد، باعث شد که متحمل خسارت زیادی نشویم. به عبارتی دولت اجباری به تعطیلی کسب‌وکارها نداشت و صرفا پروتکل‌هایی را برای رعایت بهداشت الزامی کرده بود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان دارویی درباره حمایت دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در عرصه مقابله با کرونا، گفت: در اسفند ماه ۹۸ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مکاتباتی با شرکت‌های دانش‌بنیان داشتند تا مشخص کنند این شرکت‌ها چه اقداماتی می‌توانند در راستای مقابله با کرونا انجام دهند. بسیاری از شرکت‌های همکار ما کیت‌های تشخیص کرونا و مواد دیگر تولید کردند. صندوق نوآوری و شکوفایی یک خط اعتباری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تا سقف یک و نیم میلیارد تعریف کرد. شرکت ما هم لیستی از خدمات خود ارائه داد و ما در حوزه ساخت محصولات ضدعفونی‌کننده در روزهای ابتدایی شیوع کرونا فعالیت داشتیم.

وی در پایان از فرمولاسیون و نهایی‌سازی تولید یک نوع شربت که تاثیر خوبی بر کاهش سرفه و علائم کووید-۱۹ دارد، خبر داد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.