شدیدا به همکاری مردم نیازمندیم
با گذشت هفت ماه از شروع شیوع کووید۱۹ و رسیدن شمار مبتلایان در فارس به مرز ۵۰ هزار نفر، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن تاکید بر لزوم جدی گرفتن هشدارها و توصیه‌ها، مردم فارس را برای قطع زنجیره انتقال به استمداد طلبید.

دکتر عبدالرسول همتی دوشنبه ۳۱ شهریور در جمع خبرنگاران، به ارائه آمار روزانه کووید۱۹ در فارس پرداخت و گفت: طی هفت ماه گذشته، بالغ بر ۲۷۸ هزار تست از افراد دارای علامت یا مشکوک به کروناویروس در سراسر فارس، انجام شده و جواب برای ۴۹ هزار و ۹۲۰ نفر مثبت قطعی بوده است.

وی با اشاره به مرگ یک هم استانی مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموع آمار جانباختگان این بیماری در استان فارس از ابتدای شیوع تاکنون را ۹۳۸ نفر اعلام کرد.

همتی با بیان اینکه اکنون ۷۶۳ بیمار مشکوک و یا دارای علامت کروناویروس در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان بستری هستند، افزود: از این تعداد ۷۵ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.

او همچنین از آمار بهبودیافتگان از بیماری کووید ۱۹ را در استان فارس ۴۶ هزار و ۴۹۹ نفر اعلام و خاطرنشان کرد: میانگین سن ابتلا به کرونا در فارس به ۴۱ سال رسیده و میانگین سنی جانباختگان نیز ۶۷ سال است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در تحلیل این آمار ضمن اشاره به کاهش میانگین سنی ابتلا به بیماری کووید۱۹، تاکید کرد که پرخطرترین گروه همچنان سالمندان، خصوصا افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای هستند؛ اما این به آن معنا نیست که افراد با سن پائین بین فوت شدگان نیست.

همتی همچنین گفت: براساس آمار هفت ماهه، ۵۷ درصد کل مبتلایان در فارس مرد و ۴۳ درصد زن هستند و از طرفی ۵۹ درصد از کل جانباختگان را مردان و ۴۱ درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند که با توجه به درصد ابتلا، امری بدیهی محسوب می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: شهروندان در فارس مراقب باشند زیرا کُل استان‌های همجوار در وضعیت قرمز به لحاظ شیوع کروناویروس قرار دارند.

همتی با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک در اماکن عمومی، مراکز پرتردد، وسایل نقلیه عمومی و محل کار، خاطرنشان کرد که حفظ فاصله فیزیکی با یکدیگر، شست و شوی مداوم دست‌ها با آب و صابون و در صورت در دسترس نبودن، استفاده از محلولهای استاندارد ضدعفونی کننده دست‌ها، پرهیز از دست زدن به صورت، دهان، بینی و چشم ... از موارد مهم در پیشگیری از ابتلا و قطع زنجیره انتقال کووید۱۹ است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ضمن درخواست از والدین برای آموزش دقیق نکات بهداشتی به فرزندان خود، گفت: اگر شهروندان نسبت به توصیه‌های بهداشتی بی توجه باشند، قطعا طی هفته‌های آینده، وضعیت استان فارس نیز قرمز خواهد شد لذا شدیدا به همکاری مردم برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن شرایط نیازمند هستیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.