بایدها و نبایدهای پیشگیری از کرونا در مدارس/معاینه و تست رایگان کرونا در مراکز منتخب
مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان باتوجه به وضعیت قرمز شیوع کرونا در اصفهان از خانواده ها و دانش آموزان خواست آموزش غیرحضوری را در اولویت قرار دهند و گفت: برای رسیدگی به وضعیت افرادی که احتمالا در محیط مدرسه و یا در ارتباط با مدرسه بیمار می شوند، مراکز منتخب سلامت برای معاینه و ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و انجام آزمایش رایگان، تعیین و به مدارس اعلام شده است.

رضا فدایی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: باتوجه به وضعیت قرمز شیوع کرونا در اصفهان توصیه می کنیم معلمان و دانش آموزان هرچقدر می توانند به سمت آموزش های غیرحضوری بروند و آموزش های حضوری و تشکیل کلاس را به ضروری ترین مباحث که از نظر متولیان آموزش و پرورش امکان ارائه غیرحضوری آن وجود ندارد محدود کنند.

بهتر است دانش آموزان از ماسک پارچه ای استفاده کنند

وی افزود: در مواردی که امکان ارائه آموزش غیرحضوری وجود ندارد و دانش آموزان ناگزیر باید به مدرسه بروند، حتما از ماسک استفاده کنند. ماسک یک بار مصرف ۳ تا ۴ ساعت می تواند کارایی داشته باشد، بنابراین بهتر است از ماسک پارچه ای استفاده کنند تا بتوانند در پایان روز ماسک را بشویند و دوباره استفاده کنند.

مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه بهتر است در صورت امکان هر دانش آموز یک اسپری یا ژل ضدعفونی کننده دست در کیف خود داشته باشند و در طول روز چندین بار دست های خود را ضدعفونی کنند، گفت: البته در مدارس هم باید محلول ضدعفونی کننده دست در حد نیاز دانش آموزان وجود داشته باشد.

جریان هوا در مدرسه و کلاس در گردش باشد

وی با تاکید براینکه در کلاس های درس تا جایی که امکان دارد باید پنجره ها باز و جریان هوا در گردش باشد، ادامه داد: معلم و دانش آموز باید حتما در کلاس درس ماسک داشته باشند، ضمن اینکه مدت حضور در کلاس و مدرسه نیز به حداقل زمان ممکن کاهش پیدا کند.

فدایی توصیه کرد در مدارس یک اتاق جداگانه تعیین شود تا اگر دانش آموزی احساس کسالت کرد از جمع همکلاسی ها جدا شود و در اتاق استراحت کند تا خانواده اش به مدرسه مراجعه کرده و او را ببرند و افزود: خانواده ها توجه داشته باشند اگر فرزندشان احساس کسالت داشت و علائمی مثل سرفه، تب، بدن درد، گلودرد و امثال آن داشت به هیچ عنوان او را به مدرسه نفرستند و تلفنی به مدرسه اطلاع دهند.

تعیین مراکز منتخب سلامت برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مدارس

وی با اعلام اینکه برای رسیدگی به وضعیت افرادی که احتمالا در محیط مدرسه و یا در ارتباط با مدرسه بیمار می شوند مراکز منتخب سلامت تعیین و آدرس این مراکز به مدارس اطلاع داده شده است، تصریح کرد: درصورتی که دانش آموزان، معلمان و یا کارکنان مدارس احساس کسالت کنند می توانند با دریافت معرفی نامه از مدرسه به مراکز تعیین شده مراجعه کنند تا ضمن معاینه و انجام آزمایش رایگان، درباره مدت حضور نیافتن در مدرسه و استراحت تصمیم گیری شود، همچنین گواهی بازگشت به مدرسه نیز در این مراکز باید صادر شود.

مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان، بازگشت دانش آموز بیمار به مدرسه را منوط به گذشت تاریخی دانست که در گواهی نامه نوشته می شود و افزود: مدیران مدارس باید سطوحی مانند نیمکت های مدرسه را که دانش آموزان در طول روز لمس می کنند، حداقل دوبار در روز با مواد ضدعونی کننده مورد تایید وزارت بهداشت ضدعفونی کنند.

وی با اشاره به تعطیلی بوفه های مدارس، پیشنهاد داد: دانش آموزان اگر نیاز به خوراکی دارند از منزل ببرند، همینطور اگر بتوانند آب بسته بندی همراه داشته باشند بهتر از نوشیدن آب از شیرهای آب مدارس است، اگرچه شیرآلات مدارس هم باید به سمت پدالی شدن و ضدعفونی منظم برود.

سرویس های مدارس در اولویت ضدعفونی باشند

فدایی ادامه داد: سرویس های بهداشتی مدارس نمی تواند تعطیل باشد ولی باید در اولویت ضدعفونی قرار بگیرند.

مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه معلمان و کادر مدارس اگر احساس کسالت کردند نباید به مدرسه بروند، تصریح کرد: معلمان و کارکنان مدارس مثل دانش آموزان باید با معرفی مدرسه به مراکز منتخب سلامتی که اعلام کرده ایم مراجعه کنند و معاینه شوند تا در صورتی که نیاز به انجام آزمایش و یا خدمات درمانی دارند به آنها ارائه شود.

سطل های زباله پدالی و درب دار در محیط مدرسه و کلاس های درس

وی اضافه کرد: سطل های زباله در محیط مدرسه و کلاس های درس باید پدالی و درب دار باشد تا ماسک و دستمال در این سطل ها انداخته شود و به هیچ وجه در محیط مدرسه رها نشود چون می تواند باعث آلودگی شود.

فدایی با اشاره به نگرانی والدین دانش آموزان از رفت و آمد به مدرسه، اظهار کرد: شیوه نامه های بهداشتی برای سرویس های مدارس تدوین و ارسال شده است. براین اساس رانندگان سرویس های مدارس آموزش دیده اند و درصورتی که علائم بیماری را داشته باشند باید سرویس را تعطیل و به خانواده ها اعلام کنند، تا هوا سرد نشده شیشه های ماشین باید از دو سمت در حد مقدور باز باشد تا هوا به گردش دربیاید، حتما در داخل سرویس از ماسک استفاده کنند و ضدعفونی فضای داخل ماشین به نحوی که آموزش داده شده حتما رعایت شود.

انجام تست رایگان کرونا از دانش آموزان و معلمان دارای علائم

مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان با تاکید براینکه اگر دانش آموزی دچار هر کدام از علائم شایع کرونا شد به مراکز منتخب سلامت مراجعه کند، گفت: این مراکز آماده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به دانش آموزان، معلمان و کارکنان مدارس هستند و پس از معاینه، تست رایگان پی سی آر از آنها گرفته می شود، درحالی که تا پیش از این تست رایگان پی سی آر شامل دانش آموزان بدون بیماری زمینه ای نمی شد، اما در حال حاضر تجدیدنظر شده است.

فدایی خاطرنشان کرد: اگر در یک فضای آموزشی هر کدام از افراد از دانش آموز تا کادر آموزشی و سرایدار مدرسه دچار علائم شدند مراکز منتخب خدمات رایگان به آنها ارائه می دهند تا اگر مورد مثبتی وجود دارد زودتر بتوانیم از سرایت بیماری جلوگیری کنیم.

مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان بار دیگر از خانواده ها و دانش آموزان خواست آموزش غیرحضوری را در اولویت قرار دهند و اظهار امیدواری کرد تعاملی بین مدرسه و خانواده اتفاق افتد تا با آموزش دانش آموزان با کمترین مشکل انجام شود و افزود: در هفته های آینده با پیگیری روند ابتلا به کرونا در مدرسه و جامعه شاید به جمع بندی های دیگری برسیم، ولی فعلا باید با احتیاط پیش برویم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.