سینماها دوباره بسته می‌شوند؟
در پی هشدار معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ نسبت به فعالیت سینماها این پرسش قوت گدفت که آیا قرار است سینماها دوباره بسته شوند؟ و مهم‌تر اینکه چرا ستاد ملی مبارزه با کرونا با صراحت درباره فعالیت سالن‌های سینما و تئاتر اظهارنظر نمی‌کند؟

به گزارش ایسنا، از اواخر بهار و بعد از اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا مجوز بازگشایی مکان‌های زیادی را داده بود، بحث بر سر از سرگیری فعالیت‌ سینما و تئاتر میان اهالی این دو حوزه داغ شد چرا که معتقد بودند حضور در سالن سینما یا حتی تئاتر از رفتن به حضور در مترو و فروشگاه و غیره ایمن‌تر است. آن‌ها تاکید داشتند که وقتی حمایت ویژه‌ای از عرصه هنر نمی‌شود دست‌کم اجازه فعالیت با رعایت پروتکل‌ها صادر شود.

به این ترتیب از ابتدای تیرماه سینما و تئاتر به طور رسمی بازگشایی شدند، ولی اتفاقی که رخ داد تقریبا خلاف پیش‌بینی‌ها و انتظار جمع زیادی از هنرمندان و حتی مدیران بود. پیش‌تر تصور براین بود مردمی که ماه‌ها از ماندن در خانه خسته شده‌اند، اگر فیلم یا تئاتر خوبی عرضه شود حتما از آن استقبال می‌کنند اما اکران بهترین فیلم جشنواره فجر از نگاه مخاطبان که پیش‌بینی فروش چند ۱۰ میلیاردی را برایش داشتند، معادلات را به هم ریخت و ناکامی این فیلم در فروش سه هفته‌ای خود، دست‌اندرکارانش را مجبور به توقف اکران کرد.

این اتفاق برای فیلم‌های کمدی روی پرده هم رخ داد و فیلم «خوب، بد، جلف۲» که پیش از شیوع کرونا فقط در سه روز حدود یک میلیارد تومان فروخته بود، در یک ماه، کمتر از این رقم فروخت و سرانجام راهی اکران آنلاین شد. دیگر فیلم کمدی این روزهای سینما یعنی «زن‌ها فرشته‌اند ۲» نیز وضعیت بهتری ندارد و به گفته یکی از اعضای شورای صنفی نمایش بخاطر همین آمار فروش پایین‌، بسیاری از صاحبان فیلم‌ها تمایلی به اکران فیلم خود در سینماها ندارند. احتمالا به همین دلیل هم است که از هشتم مرداد به جای یک فیلم سینمایی جدید، فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا که چند ماه قبل اکران آنلاین شده و در سینما ماشین هم به نمایش گذاشته شده بود به سینماها آورده شده است، آن هم برغم تاکید رییس انجمن سینماداران در فروردین که گفته بود اگر فیلمی آنلاین اکران شود دیگر در سینماها نمایش داده نمی‌شود.

البته این اظهارنظر در آن زمان برای جلوگیری از اکران فیلم‌هایی پرمخاطب در VODها بود ولی در نهایت پس از گذشت این چند ماه واضح به نظر می‌رسد که هیچ کدام از طرح‌های اکران آنلاین و سینما ماشین موفقیتی به دست نیاوردند و شاید فقط برای یکی دو فیلم با توجه به شرایط خاص، امتیاز مثبتی به دست آمده باشد.

این وضعیت به مراتب در تئاتر بدتر است چون در سینما لااقل یک فیلم به نسبت پرمخاطب اکران شد اما در تئاتر هیچ گروه مخاطب پسندی برای روی صحنه رفتن اعلام آمادگی نکرده است. در نتیجه سالن‌های سینما و تئاتر اگرچه با موافقت ستاد مبارزه با کرونا باز هستند، اما عملا نیمه تعطیل هستند چرا که برخی در روزها به اندازه انگشتان دو دست هم تماشاگر ندارند.

براین اساس مشخص نیست معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ که به فعالیت سینماها اعتراض دارد و گفته، «برابر دستورالعمل صادره یک سری از مشاغل و صنوف پرریسک اجازه فعالیت در دوران شیوع کرونا را ندارند که سینماها نیز یکی از آنها هستند و نباید فعالیت کنند» آیا اطلاعی دارد که بسیاری از سینماها هر روز خالی از تماشاچی هستند؟

ازسوی دیگر این پرسش هم از جانب گروهیمطرح است که با این اوصاف، اصرار بر باز بودن سینماها با چه توجیهی است؟

اخیرا تولیت آستان امامزاده صالح (ع) در ویدیویی با انتقاد از اینکه اجازه برپایی مراسم دعای عرفه در حیاط صحن‌ها و زیر پوششی برای جلوگیری از تابش آفتاب داده نشده، این مسئله را مطرح کرده است: «درد من این است که شنیده‌ام بلیت سینماها از شنبه تا چهارشنبه نیم‌بها شده و مردم با تخفیف به زیر سقف سینما دعوت می‌شوند ولی ما در فضای آزاد نمی‌توانیم دعا بخوانیم. این‌ پارادوکس باید حل شود.»

این‌ها همه در حالی است که یک بررسی ساده و توجه به آمار فروش سینماها نشان می‌دهد که تاکنون مردم و حتی علاقه‌مندان همیشگی سینما در موقعیت فعلی استقبالی از سینما نکرده‌اند و مقایسه‌اش با کسانی که علاقه‌مند به حضور در مکانی مذهبی هستند منطقی نیست، اما نکته دیگر این است عده ای هم معتقدند که وزارت ارشاد و سازمان سینمایی، سالن‌ها را با وجود نبود مخاطب کافی تعطیل نمی‌کنند، چرا که در این صورت، قطعا این توقع به وجود می آید که جور دیگری حمایت کنند.

از سوی دیگر، این سوال جای پرسش دارد، که چرا ستاد ملی مبارزه با کرونا که درباره مشاغل، مکان‌ها و موارد زیاد دیگری از جمله کنکور مصوبه دارد، برای یک بار هم که شده در عرصه فرهنگ و هنر با جزئیات اظهارنظر نمی‌کند؟! آیا دستورالعملی که پلیس تهران به آن اشاره دارد، مصوبه ستاد کرونا است؟

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.