گزارش: اعلام انزجار اصلاح‌طلبان و شخصیت‌های سیاسی از "تسلیم‌نامه" تندروها
فعالان سیاسی و مسئولان کشور طی روزهای اخیر به نامه اصلاح‌طلبان تندرو و اپوزیسیون خارج‌نشین درباره مذاکره مستقیم با آمریکا واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، در روزهای اخیر برخی از اصلاح‌طلبان تندرو و اپوزیسیون خارج‌نشین در نامه‌ای به مسئولان عالی نظام، از مذاکره مستقیم و بی‌قید و شرط با دولت آمریکا سخن گفتند. این نامه با موضع‌گیری برخی مراجع عظام و فعالان سیاسی دو طیف اصلاح‌طلب، اصولگرا همراه بود. در این گزارش به بخشی از موضع‌گیری‌ها اشاره شده است.

بیشتر بخوانید

۱۶ امضاکننده "تسلیم‌نامه" در برابر ترامپ چه کسانی بودند؟ + عکس انتشار ورژن ۲ "تسلیم‌نامه" اصلاح‌طلبان مقابل ترامپ/ تاجزاده: به آمریکا امتیاز بدهیم نامه عجیب برخی اصلاح‌طلبان با "تِم تسلیم" در برابر ترامپ؛ خیانت از داخل؟**واکنش آیت‌اللّه مکارم شیرازی به نامه عده‌ای برای مذاکره با ترامپ

آیت‌اللّه مکارم شیرازی با انتقاد از نامه‌نگاری‌های برخی‌ها برای لزوم مذاکره با ترامپ در شرایط کنونی خطاب به آن‌ها تأکید کرد: از آن‌ها باید پرسید با این شروطی که ترامپ گذاشته است، می‌خواهید درباره چه با او مذاکره کنید؟ آیا می‌خواهید فعالیت موشکی خود را تعطیل کنید؟ یا اجازه دهید از همه اماکن نظامی‌تان بدون قید و شرط بازدید کنند؟ یا اینکه می‌خواهید اسرائیل را به رسمیت بشناسید. (متن کامل)

**بادامچیان: "تسلیم‌نامه" اصلاح‌طلبان برای مذاکره با آمریکا خودکشی سیاسی بود

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه در شرایطی که بدعهدی و دشمنی آمریکا برای همگان آشکار شده، نگارش چنین نامه‌ای از سوی اصلاح طلبان تندرو و اپوزیسیون خارج نشین همراهی با سیاست‌های دولت آمریکا است، تاکید کرد: امضاکنندگان این نامه کوچک‌تر از آن هستند که بتوانند با اقدامات خائنانه خود نظام را دچار مشکل کنند.

بادامچیان خاطر نشان کرد: کسانی که با وجود خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، تقاضای مذاکره بی‌قید و شرط با ترامپ را مطرح کردند، در واقع دست به خودکشی سیاسی زدند؛ زیرا سخن از مذاکره بی‌قید و شرط با آمریکا آن‌هم در شرایطی که ریاست جمهوری این کشور برعهده فردی معلوم العال است که به هیچ تعهد بین‌المللی پایبند نیست، معنایی جز تسلیم ندارد.

وی درباره دلایل نگارش نامه برای مذاکره با آمریکا گفت: علت نگارش این نامه مشخص نیست ولی آن چه که مسلم است نگارش چنین نامه خیانت‌باری جز ضربه زدن به نگارندگان و رسوایی آنها، عایدی خواهد داشت. امضاکنندگان با این اقدام ننگی ابدی در پرونده سیاسی‌شان ثبت کردند. (متن کامل)

**واعظی: راه حل مشکلات کشور،‌ ایستادگی روی پای اسنجام و وحدت داخلی است

واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت درباره نامه تعدادی از اصلاح طلبان تندرو گفت: امروز آمریکا در حال دشمنی کردن است. راه حل مشکلات کشور، وحدت داخلی، منسجم بودن، تصمیم‌گیری مشترک سران قوا و ایستادگی روی پای خودمان است و همان طور که مقام معظم رهبری تأکید داشتند، باید تولید داخلی را مورد حمایت جدی قرار دهیم. (متن کامل)

**اشرفی اصفهانی: طرح مذاکره مستقیم با آمریکا خیانت به انقلاب است

حجت الاسلام محمد اشرفی اصفهانی رئیس هیئت بدوی تخلفات نهاد ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی تسنیم،‌ درباره نامه تعدادی از اصلاح‌طلبان تندرو برای مذاکره مستقیم با ترامپ گفت:‌ بدعهدی دولت آمریکا در قضیه برجام برای تمامی ملت ایران محرز شده و با کشوری که به‌تعبیر امام‌‌خمینی(ره) شیطان بزرگ است، نباید پای میز مذاکره نشست.

وی افزود: مطرح کردن مذاکره مجدد با آمریکا در شرایطی که از خروج این کشور از برجام مدت زیادی نمی‌گذرد، معنایی جز خیانت به انقلاب و نظام ندارد.(متن کامل)

**غرویان: درخواست برای مذاکره با ترامپ هیچ توجیهی ندارد

حجت الاسلام محسن غرویان از چهره‌های سیاسی اعتدال‌گرا در گفت‌وگو با تسنیم در ارتباط با نامه مذکور گفت: مسئله مذاکره با دیگر کشورها به ویژه آمریکا که عدم پایبندی به تعهداتش برای همگان به اثبات رسیده است، نباید بدون اذن رهبر معظم انقلاب صورت گیرد.

وی افزود: رئیس جمهور کنونی آمریکا شخصی است که علاوه بر خروج از برجام نشان داده که به دیگر معاهدات بین‌المللی نیز پایبند نیست. بنابراین مطرح کردن مذاکره با این شخص هیچ توجیهی ندارد. (متن کامل)

**تابش: نامه به سران نظام برای مذاکره با ترامپ موضع اصلاح‌طلبان نیست

محمدرضا تابش عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، درباره نامه مشترک برخی اصلاح‌طلبان تندرو و اپوزیسیون خارج کشور به مسئولان عالی نظام برای مذاکره مستقیم با آمریکا گفت: قطعاً همه اصلاح‌طلبان با این نامه موافق نیستند. به هیچ عنوان نمی‌توان گفت متن این نامه موضع جریان اصلاحات برای مذاکره با آمریکا است.

وی با بیان اینکه این نامه تنها نظر و تحلیل شخصی افرادی است که آن را نگاشته‌اند، ادامه داد: البته نقدهایی نیز به این نامه وارد است، به‌طور مثال در نامه نگاشته‌شده، کشورمان را با کره‌شمالی مقایسه کردند که باید با آمریکا مذاکره مستقیم داشته باشد که این نادرست است. (متن کامل)

**حضرتی: نامه به سران نظام برای مذاکره با آمریکا اشتباه بود

الیاس حضرتی مدیر مسئول روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد درباره نامه برخی اصلاح طلبان تندرو برای مذاکره مستقیم با آمریکا گفت: نگارش چنین نامه‌ای اشتباه بود.

وی با بیان اینکه افرادی که این نامه را تدوین و امضا کردند در شرایط فعلی اشتباه کردند، ادامه داد: بدعهدی‌های آمریکا تازگی ندارد و از سال ۱۳۳۲ تاکنون این روند ادامه داشته است.

عضو فراکسیون امید مجلس با تاکید بر اینکه خنجر خیانت آمریکا همواره بر پشت ملت ایران قرار داشته است، افزود: خصومت با انقلاب اسلامی، کمک به متجاوزان به کشورمان در جنگ ۸ ساله و خروج از برجام نمونه‌های بارز خیانت‌های دولتمردان آمریکا علیه کشورمان است. (متن کامل)

**بروجردی: درخواست مذاکره مستقیم با آمریکا "خودباختگی" است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تسلیم نامه عده‌ای از اصلاح طلبان تندرو گفت: در طول چهار دهه گذشته و از دوران حضرت امام‌خمینی(ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و در دوره رهبری کنونی مقام معظم رهبری شاهد افراد خودباخته در برابر آمریکا بودیم.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها اعتبارشان را نزد هم‌پیمانان خود از دست داده و به عنوان دولت منفور و هنجارشکن در عرصه بین‌المللی از آنها یاد می‌شود، تا به حال وضعیت آمریکا در عرصه جهانی به این میزان بد و در حالت انزوا قرار نداشته است. (متن کامل)

حجت الاسلام مرتضی اشراقی: دعوت به مذاکره با ترامپ، دعوت به ذلت و زبونی ملت ایران است

حجت الاسلام مرتضی اشراقی نوه امام‌خمینی (ره) در گفت‌وگویی که با خبرنگار سیاسی تسنیم داشت، با بیان اینکه بدون شک در هوش سیاسی نویسندگان این نامه باید تردید کرد، گفت: پیشنهاد مذاکره با دولتی که شدیدترین تهدیدات و بی‌ادبانه‌ترین رفتارها را با تمام دولت‌ها و ملت‌های جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران اعمال می‌کند، پیش از هر موضوعی زیر پا گذاشتن عزت ملی مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی «عزت اسلامی» را مهم‌ترین آرمان امام راحل و رهبر معظم انقلاب خواند و افزود: حتی یک فرد بی‌تجربه هم تصدیق می‌کند که وقتی یک دولت دائماً کشوری را تهدید می‌کند با او باید با زبان قدرت سخن گفت نه اینکه پیشنهاد مذاکره داد! ای‌کاش نویسندگان این نامه درک می‌کردند که در چنین برهه‌ای اگر پیشنهادشان عملی شود جز ذلت و زبونی برای ایران هیچ نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد و کشور حتی حداقل آورده‌های مادی و مالی را هم کسب نخواهد کرد.( متن کامل)

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.