کردستان و چالش‌های بزرگ در مسیر مبارزه با کرونا
با گذشت چند ماه از ورود ویروس کرونا به استان کردستان، بایدها و نبایدهای زیادی ناخواسته به زندگی شهروندان وارد شده است تا برگی دیگر از کتاب قطور زندگی با طعم کرونا ورق بخورد. 

این روزها کردستان روزگار تلخ و قرمز رنگی را سپری می کند و در حال دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا است؛ این استان از ابتدای شیوع کرونا تا کنون کمبودها و چالش های زیادی را در مجموعه کادر درمان و ابلاغ محدودیت ها و خارج شدن پاه و بی گاه از لیست استان های قرمز وزارت بهداشت پشت سر گذاشته است و اکنون اگر چه با تاخیر! اما دوباره شاهد محدودیت هایی است که از سوی دولت تعیین و ابلاغ شده است.

بر اساس اعلام معاون سیاسی استاندار کردستان، ستاد استانی مبارزه با ویروس کرونا به تبع دستورالعمل‌های ستاد ملی از روز (۱۴ تیرماه) تمام کارکنان ادارات را به استفاده از ماسک در دستگاه های اجرایی اجباری کرده و کارمندانی که ماسک نزنند اجازه حضور در محل کار را پیدا نکرده و برای آنها غیبت ثبت خواهد شد.

تصمیم کارساز و راهکاری ساده و اجرایی به نظر می رسد، اما چنین اقدامی با این همه تاخیر، نوشدارو پس از مرگ سهراب را در اذهان تداعی می کند...

برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، همایش، عزاداری و عروسی، فعالیت باشگاه های ورزشی و ورزش های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه، قهوەخانه و چایخانه، باغ وحش و شهر بازی‌ها، مراکز تفریحی آبی و استخرهای سرپوشیده، باشگاه های بدنسازی و برگزاری نماز جمعه دیگر مواردی است که اعمال محدودیت آن ها به ستاد استان تفویض شده است.

کسی تصور نمی‌کرد کرونا ابعادی با این وسعت داشته باشد

فرزین رضاعی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی کردستان درباره شیوع و وضعیت فعلی این ویروس در استان می‌گوید: در روزهای نخست شیوع این ویروس کسی تصور نمی‌کرد که کرونا ابعادی با این وسعت داشته باشد.

وی افزود: بتدریج ابعاد قضیه برایمان روشن شد و نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که قبل از مجوز وزارتخانه، در شورای مدیریت بحران استان تقاضای تعطیلی همه مراکز آموزش عالی و مدارس استان را مطرح و مصوب کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی کردستان بیان کرد: در اوایل در بسیاری از مواقع مجبور بودیم به قضاوت خود و همکاران و داده‌های موجود تکیه و براساس آن تصمیم بگیریم، چراکه ویروس کرونا بسیار پدیده جدید و پیچیده‌ای بود و هیچ تصویر روشنی از کرونا ویروس نه در وزارتخانه نه در استان وجود نداشت.

رضاعی گفت: در اپیدمی آنفلوانزا به شدت مخالف تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بودیم، اما در مورد این ویروس جدید به این نتیجه رسیده‌ایم که ریسک نکنیم و به همین دلیل مسؤولیت تعطیلی مراکز آموزشی را به عهده گرفتیم و گذشت زمان نشان داد این تصمیم در آن لحظه حساس تصمیم درستی بوده است.

به گفته وی، نخستین اقدام استان در مقابله با این بیماری تشکیل ستاد فرماندهی عملیات مقابله با بیماری کرونا بود که در قالب این ستاد سعی کردیم یک مدیریت شبیه فرماندهی جنگ اجرا کنیم و با توجه به کمبود تجهیزات و دارو توزیع این اقلام متمرکز و به صورت قطره چکانی انجام می‌شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی کردستان اضافه کرد: شاید تعطیلی زود هنگام مدارس و دانشگاه‌ها در استان برای مهار و پیشگیری از گسترش بیش از حد ویروس یکی از موثرترین اقدامات این ستاد در کردستان بود که نتایج آن را هم در ماه‌های نخست شیوع این ویروس به صورت مشهود دیدیم.

جبران کمبود دارو با مدیریت صحیح

رضاعی به کمبود دارو در اوایل شیوع این ویروس در سطح استان اشاره کرد و گفت: کمبود دارو و تجیهزات را با سهمیه‌بندی روزانه یا دو روزه مدیریت کردیم و با این ابتکار در هیچ مقطعی دچار کمبود دارو نشدیم.

وی تصریح کرد: بازدید مرتب از بخش‌های کرونا با وجود اینکه احتمال ابتلا به ویروس وجود داشت از دیگر اقدامات ابتکاری در سطح استان بود که موجب دلگرمی پرسنل شهرستان‌های استان شد.

بزرگترین چالش‌ها در مسیر مبارزه با کرونا در کردستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی کردستان گفت: کمبود تجهیزات حفاظت فردی، الکل و دارو یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در مقابله با این ویروس در استان بود، اما در حال حاضر ارتقای دستگاه‌های اکسیژن‌ساز بیمارستان‌ها یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در این استان است.

رضاعی خاطرنشان کرد: شیوع این ویروس و مواجه شدن با آن تجربه‌ای برای کادر درمان بود در بحران‌های بعدی مرتبط با بهداشت و درمان حتماً باید حوزه مقابله با حوادث دانشگاه و انبار بحران همواره فعال و به روز باشد.

وی در پایان یادآور شد: دستگاه‌های اکسیژن‌ساز همۀ بیمارستان‌ها باید طوری ارتقاء یابند که توان مقابله با بحران‌های مشابه را داشته باشند.

و اما....در چنین شرایطی که پرسنل و کادر درمانی با تمام توان برای مقابله با این ویروس در نبرد هستند و در خط مقدم مبارزه تقدیم جان می‌کنند رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم انتظار زیادی نیست که زنجیره انتقال کرونا قطع شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.