۷۰ درصد تخت های بیمارستانی کرونایی در استان کرمان اشغال شده است
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه هم اکنون در کل استان کرمان، ۷۰ درصد تخت های بیمارستانی پیش بینی شده برای بیماران مشکوک و قطعی مبتلا به کووید ۱۹ اشغال شده است هشدار داد: اگر این روند ادامه پیدا کند، قطعا با چالش خستگی پرسنل حوزه درمان از یک سو و همچنین تکمیل ظرفیت تخت های بیمارستانی مواجه خواهیم شد.

دکتر "مهدی شفیعی" شامگاه شنبه ۱۴ تیرماه در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان کرمان اظهار کرد: از ابتدای اسفندماه که شیوع ویروس کرونا را در سطح کشور شاهد بودیم، برنامه مقابله با کووید ۱۹ در استان کرمان همزمان با سراسر کشور دنبال و حتی در برخی موارد برنامه های ستاد استانی مقابله با کرونا از برنامه های ملی پیشی گرفته بود که نمونه آن را در تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و صنوف شاهد بودیم.

وی درباره آخرین وضعیت مبتلایان به کووید ۱۹ در استان کرمان اظهار کرد: از ابتدای اپیدمی تاکنون (شنبه ۱۴ تیرماه) ۱۹۵۳ مورد قطعی مبتلا به ویروس کرونا بستری شده در سطح بیمارستان های استان کرمان داشتیم که این میزان بستری تقریبا از نیمه خردادماه روند افزایشی پیدا کرد به طوری که میزان آمار بستری ها در روزهای گذشته نسبت به اواخر اسفندماه و اوایل فروردین ماه که با پیک موج اول ویروس در کشور و استان روبرو بودیم، افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

شفیعی با اشاره به ۱۸۰ مورد فوتی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در استان کرمان از ابتدای اپیدمی تاکنون افزود: در نیمه اردیبهشت ماه تقریبا به صورت روزانه آمار فوتی های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در استان کرمان، صفر بود که متاسفانه در روزهای گذشته تعداد آمار فوتی روزانه در استان رشد فزاینده پیدا کرده است که جای نگرانی دارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه در یک هفته تا ۱۰ روز اخیر با چالش افزایش موارد مراجعه کننده به بیمارستان ها و بستری های ناشی از ابتلا به این ویروس روبرو هستیم اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته با یک آمار بی سابقه بستری با قطعیت ابتلا به ویروس کرونا روبرو شدیم به طوری که آمار بستری‌های قطعی ابتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان به ۲۸۷ مورد رسیده است که این میزان بستری در طول دوره اپیدمی در استان بی سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در کل استان کرمان، ۷۰ درصد تخت های بیمارستانی پیش بینی شده برای بیماران مشکوک و قطعی مبتلا به کووید ۱۹ اشغال شده است هشدار داد: اگر این روند ادامه پیدا کند، قطعا با چالش خستگی پرسنل حوزه درمان از یک سو و همچنین تکمیل ظرفیت تخت های بیمارستانی مواجه خواهیم شد.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره دلایل افزایش مبتلایان به کووید ۱۹ در استان کرمان در روزهای اخیر گفت: در ابتدای اسفندماه که بیماری در استان و کشور شروع شده بود، ستاد استانی مقابله با کرونا خیلی قوی و زود عمل کرد و زودهنگام برنامه های پیشگیری را آغازنمود که همین امر باعث شد پاکی استان کرمان از این ویروس نسبت به سایر استان های کشور، مدت زمان بیشتری به طول بینجامد و اقدامات دولتی در این راستا کارآمد بودند.

وی با بیان اینکه با اقدامات مناسب صورت گرفته در استان به خوبی توانستیم از کنار موج اول اپیدمی کرونا، به آرامی عبور کنیم افزود: خوشبختانه با اعمال محدودیت های ترافیکی و عبور و مروری و تعطیلی صنوف و با همکاری خود مردم توانستیم زنجیره انتقال ویروس در محیط بیرون را قطع کنیم اما از هفته دوم خردادماه و بعد از رونق گرفتن مراسمات ازدواج و تعطیلات خردادماه و از سر گیری صنوف، مردم در سطح معابر حضور بیشتری پیدا کردند و از سوی دیدگاه تاثیر گرمی هوا باعث شد که کمی حساسیت نسبت به کرونا در سطح جامعه کاهش پیدا کند و دیگر مانند روزهای ابتدایی شیوع کرونا، شاهد رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی از سوی مردم نباشیم.

شفیعی با بیان اینکه استفاده از سیستم های سرمایشی و بسته شدن درب و پنجره ها و رعایت نکردن اقدامات بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی در منازل و مکان های کوچک باعث ایجاد خوشه های ویروس در خانواده ها شد افزود: هم اکنون خوشه ها و زنجیره های انتفال ویروس دوباره به سطح جامعه برگشت داده شده و شاهد بازگشت موج‌های دیگر از اپیدمی در استان هستیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه در شرایط خاص اعمال محدودیتها پاسخگو خواهد بود اظهار کرد: در ابتدای شیوع ویروس به دلیل آنکه عدم همگانی شدن، موضوع اعمال محدودیت ها و قرنطینه ضرورت داشت اما وقتی اپیدمی به مرحله ثبات رسیده، دیگر این محدودیت ها تاثیری ندارد و باید با حفظ برنامه های پیشگیرانه (اعمال پروتکل ها) جامعه را به ساختار اولیه بر گرداند که به اعتقاد بنده بازگشایی ها کار درستی بود و در این راستا نیز مشاغل و صنوف به صورت پلکانی بازگشایی شدند.

وی با اشاره به بسته بودن استخرها و دقت در نحوه برگزاری مراسمات و بازگشایی اماکن مذهبی به عنوان مکان های پرازدحام اظهار کرد: هم اکنون در شرایط استقرار اپیدمی هستیم که می تواند با رفتارهای اشتباه مردم شاهد موج های بعدی این ویروس باشیم بنابراین در شرایط کنونی بحث محدودیت ها و قرنطینه دیگر موثر نبوده و تنها بحث رفتارهای اجتماعی از اهمیت ویژه برخوردار است.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر رعایت اصل فاصله گذاری هوشمند، فیزیکی و پویا در سطح جامعه افزود: هم اکنون بحث استفاده از ماسک در مکان هایی مانند اجتماعات، ادارات، وسایل حمل و نقل عمومی و ... که افراد نمی توانند حریم های خود را حفظ کنند، بسیار مورد تاکید قرار دارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه افراد دارای علائم بیماری و کسانی که جواب تست آزمایش آنها مثبت اما بدون علامت می باشند از لحاظ عرفی، شرعی و وجدانی مدیون جامعه بوده و باید خود را در خانه قرنطینه کنند خاطر نشان کرد: مردم اگر نکات بهداشتی، شست و شوی دست ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و گندزدایی سطوح را در هفته های پیش رو مورد توجه قرار دهند، اپیدمی با موج کمتری را تجربه خواهیم کرد در غیر اینصورت با شرایط وخیمی روبرو خواهیم شد.

شفیعی در پایان با اشاره به استفاده اجباری از ماسک از ۱۵ تیرماه در ادارات و مکان های عمومی در سطح کشور افزود: هم اکنون گردش ویروس را در سطح جامعه شاهد هستیم بنابراین توصیه می شود تمامی افراد در مکان هایی که تجمع وجود داشته و رعایت فاصله گذاری اجتماعی ممکن نیست، از ماسک استفاده کنند ضمن آنکه طبق مصوبه ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا از کلیه پرسنل و ارباب رجوع دستگاه ها موظف به زدن ماسک بوده و از ورود افراد و ارائه خدمت به ارباب رجوع بدون ماسک خودداری خواهد شد

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.