شیر مادر دیوار دفاعی کودکان در برابر کرونا را تقویت می کند
این روزها که دوباره تب کرونا بالا گرفته و همه مسئولان حوزه بهداشت و درمان سعی دارند که این آلارم و هشدار را به گوش مردم برسانند که کمتر بودن موارد ابتلای کودکان به کرونا به معنی ایمن بودن قطعی آنان در مقابل این ویروس موذی نیست.

روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا شاید تنها دلخوشی بزرگترها این بود که حداقل کودکان درگیر آن نمی‌شوند، اما اخیرا از گوشه و کنار جهان و حتی ایران اخبار ابتلای کودکان به کرونا را می شنویم و همین موضوع زنگ خطر را بیشتر به صدا در می‌آورد.

مسعود مردانی عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا، قبل از اینکه موردی از ابتلا به ویروس کرونا در ایران شناسایی شود در خصوص دلایل عدم ابتلای کودکان به ویروس گفته بود: هنوز کسی از علت این موضوع آگاه نیست، اما نکته قابل تامل این است که ممکن است بچه‌ها بدون علامت به بیماری مبتلا شوند و امکان انتقال آن به سایرین را نیز داشته باشند. البته اطمینان کامل از این موضوع منوط به مطالعات بیشتر پیرامون این موضوع است.

۱۷ اردیبهشت ماه نیز، جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت در نشست مطبوعاتی اعلام کرد که تاکنون کمتر از ۱۰ کودک بر اثر کرونا فوت کرده‌اند که همه آنها نیز بیماری زمینه‌ای خونی، تنفسی و... داشتند، یعنی کودکان سالمی نبودند که متاسفانه به خاطر بیماری زمینه ای توان ایمنی پایینی داشتند و فوت کردند.

قطعا تا امروز، دهم تیرماه، آمار ابتلا و احتمالا مرگ کودکان ناشی از کرونا در کشور افزایش یافته است، اما راهکار چیست و در این شرایط برای مراقبت از کودکان باید چه مواردی بیش از همه مدنظر قرار گیرد.

مشاور عالی رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در این‌باره به ایسنا گفت: به نظر می‌رسد که رفتار ویروس تغییر نکرده است ولی باید گفت که سن با ابتلا به ویروس کرونا ارتباط دارد، بنابراین شاید خطر کمتری کودکان را تهدید کند.

دکتر حسین سرمدیان تصریح کرد: آنچه در ابتلای کودکان مهم است ضعف سیستم ایمنی است، مسلما کودکان در سن کم با سیستم ایمنی ضعیف می‌توانند مستعد ابتلا به ویروس باشند به همین دلیل باید پروتکل‌های بهداشتی حتما مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نوزادان و کودکان شیرخوار حتما از شیر مادر تغذیه کنند، گفت: شیر مادر به شدت در تقویت سیستم ایمنی کودک تاثیر دارد و لازم است برای مراقبت از کودکان از شیر خشک استفاده نشود و کودک از شیر مادر تغذیه کند چراکه این امر می‌تواند زمینه ابتلا به کرونا را در کودکان با سیستم ایمنی ضعیف به شدت کاهش دهد.

این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید براینکه به اندازه بزرگسالان نگران ابتلای کودکان به ویروس نیستیم، افزود: در مواردی با مراجعاتی روبرو بودم که پدر و مادر هر دو به ویروس مبتلا بودند، اما فرزند ۱۲ ساله آنها علائمی نداشت و سرحال بود و شاید تنها بیان کرد که تب و سردرد خفیفی داشته است که ظرف یک روز رفع شده است، بر این اساس به نظر می رسد که سیستم ایمنی کودکان می‌تواند بیماری کووید ۱۹ را با علائم خفیفی نشان دهد.

سرمدیان تاکید کرد: در شرایط موجود که با پیک بیماری روبرو هستیم تنها عامل موثر در فرار از ابتلا به کرونا رعایت الزامات بهداشتی مانند استفاده از ماسک در فضای بیرون از منزل، لغو تمامی مراسم‌ها و دید و بازدیدها و حضور کمتر در اماکن شلوغ و عمومی است که باید به جد مدنظر قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، کم بودن تعداد کودکان درگیر این بیماری به معنای کم توجهی به مسئله مراقبت از آنان در برابر این بیماری نیست.

ویروس قطعا از میزبان ضعیف نمی گذرد و رعایت پروتکل های بهداشتی برای کودکان ضرورت بسیار بالایی داشته و قطعا باید مورد توجه قرار گرفته و تذکرات متولیان بهداشت و درمان در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد.

متاسفانه شاهدیم که کودکان در نقاط مختلف دنیا یکی پس از دیگری به این بیماری مبتلا می‌شوند و این شرایط نشان می‌دهد که هیچ کس در مقابل این ویروس که جهان را در نوردیده است و جلوداری ندارد، مصون نیست و شاید اگر شرایط و حتی رفتار ویروس تغییر کند ورق برگردد و کودکان بیشتری را به کام خود بکشد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.