معتادان کرونا نمی‌گیرند؟
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با مراقبت از معتادان و ارائه آموزش‌های صحیح در جهت تغییر رفتار، می‌توان تا حد زیادی خطرات ناشی از کووید – ۱۹ را در این گروه و در نتیجه افراد جامعه، تحت کنترل در آورد.

دکتر سیدمحمد علوی اظهار کرد: مدتی است در فضای مجازی، مطالب خلاف واقع تحت عنوان اثرات دود و قلیان و تریاک و مواد مخدر در پیشگیری از کروناویروس پخش می‌شود و این‌گونه القاء می‌شود که معتادان کرونا نمی‌گیرند.

به گزارش ایسنا به نقل از معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، وی با اشاره به مطالعه‌ای که در این زمینه انجام شده است، گفت: در حال حاضر اغلب کشورهای جهان از جمله کشور ما با بیماری کووید – ۱۹ و مشکلات ناشی از آن روبه‌رو هستند و در این شرایط، مراکز کاهش آسیب با خدمات سیار، ممکن است تنها راه ارتباطی معتادان با خدمات سلامت باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با توجه به این مطالب، طرح غربالگری کووید - ۱۹ در میان معتادان با هدف بررسی میزان شیوع و شناسایی موارد ابتلا به کرونا در میان معتادان انجام شد و در این طرح، ۳۲۰ نفر از معتادان تحت پوشش مراکز مربوط به سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی اهواز مورد مطالعه قرار گرفتند.

علوی ادامه داد: نتایج نشان داد که ۷.۳ درصد از معتادان تحت پوشش مراکز کاهش آسیب اعتیاد، به ویروس کرونا مبتلا بودند.

وی اضافه کرد: بر اساس ویژگی‌های جمعیت شناختی، بیشترین معتادان در گروه مردان با ۸۰ درصد و دارای سطح تحصیلات پایین بودند. همچنین بیشترین فراوانی مربوط به گروه سنی ۳۷ تا ۲۸ سال بود و بیشترین ماده مصرفی هرویین با ۳۷ درصد و از لحاظ محل سکونت مربوط به مناطق حاشیه شهر بودند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: با توجه به فراوانی بروز و شیوع ویروس کرونا در افراد معتاد و انتشار آن در جامعه از طریق این افراد، با مراقبت از معتادان و تحت پوشش قرار دادن و تشویق و ترغیب آنها به ترک اعتیاد و کاهش خطر آن و بهره‌گیری از مراکز گذری و ارائه آموزش‌های صحیح در جهت تغییر رفتار، می‌توان تا حد زیادی خطرات ناشی از کووید – ۱۹ را در این گروه و در نتیجه افراد جامعه، تحت کنترل در آورد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.