کرونا موجب ریزش اعضای کتابخانه های گیلان شد
مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان گفت: تا قبل از اسفندماه سال گذشته ۶۵ هزار نفر در کتابخانه های عمومی گیلان عضویت داشتند، اما با توجه به تعطیلی سه ماهه، هم اکنون ۵۲ هزار عضو داریم، زیرا امکان تمدید عضویت برای اعضا وجود نداشت.

پریسا کرمی در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان گیلان، با بیان اینکه مجموعا یکصد باب کتابخانه عمومی در استان داریم، اظهار کرد: این کتابخانه ها شامل ۸۲ باب کتابخانه نهادی(۶۱ شهری و ۲۱ روستایی)، ۱۶ باب کتابخانه مشارکتی(۱۴ شهری و دو روستایی) و یک باب کتابخانه مستقل است.

وی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کتابخانه های عمومی را موجب ریزش اعضا دانست و افزود: تا قبل از اسفندماه سال گذشته ۶۵ هزار نفر در کتابخانه های عمومی گیلان عضویت داشتند، اما با توجه به تعطیلی سه ماهه، هم اکنون ۵۲ هزار عضو داریم، زیرا امکان تمدید عضویت برای اعضا وجود نداشت.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان از برگزاری ۵۳۲۴ برنامه فرهنگی در سطح کتابخانه های عمومی استان شامل نشست کتابخوان، محافل ادبی، مشاعره، نقد و رونمایی کتاب، مسابقه کتابخوانی و... در سال ۹۸ خبر داد و گفت: امسال دهمین جشنواره رضوی را با استفاده از ظرفیت فضای مجازی برگزار کردیم و ۲۶ هزار و ۹۴۰ نفر شرکت کننده داریم.

کرمی، مخاطبان اصلی جشنواره کتابخوانی رضوی را جوانان و نوجوانان دانست و تصریح کرد: گیلان جزو ۱۰ استان برتر در برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی است.

وی با بیان اینکه در ایام تعطیلی کرونایی فعالیت های کتابخانه ای را تعطیل نکردیم، یادآور شد: پویش های «هر کتابدار یک کتابخوان» و «هر خانه یک کتابخانه» به صورت مجازی برگزار شد و شبکه کتابخوان مجازی را در پیام رسان بله راه اندازی کردیم.

این مسئول فرهنگی، از اهدای بالغ بر ۱۰ هزار کتاب به کتابخانه های استان از سوی نهاد کتابخانه های عمومی خبر داد و تصریح کرد: خیرین نیز ۱۱ هزار نسخه کتاب هدیه کردند.

وی با اشاره به فعالیت دو کتابخانه سیار در گیلان، خاطرنشان کرد: کتابخانه قاصدک با ۲۰۰۰ جلد، پنج منطقه کم برخوردار شهرستان رشت را پوشش می دهد. هشت روستای منطقه آزاد انزلی نیز تحت پوشش یک کتابخانه سیار با ۴۸۸ عضو و ۱۱ هزار امانت است.

کرمی کتابخانه مرکزی رشت را تنها کتابخانه مرکزی خطه شمال دانست و بیان کرد: تا پایان امسال شاهد افتتاح این کتابخانه خواهیم بود؛ البته تنها برای تامین تجهیزات کتابخانه ای این بنای فرهنگی نیازمند ۱۳ میلیارد تومان اعتباریم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با ابراز تاسف از عدم پرداخت نیم درصد درآمد شهرداری ها به کتابخانه ها، ادامه داد: این اعتبار تنها منبع درآمدی کتابخانه های عمومی برای بازسازی و بهسازی است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.