ترشحات کرونایی با عطسه تا ۲ متر پرتاب می شود
یک متخصص عفونی گفت: زمانی که فرد مبتلا به کرونا سرفه یا عطسه می کند، ذرات ریزی از بینی و دهانش خارج و به اطراف پرتاب می شود. این ذرات حدود یک تا دو متر می تواند در هوا معلق بماند و بعد از آن روی سطوح یا زمین می نشیند.

دکتر لیدا محفوظی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در گفت وگو با ایسنا، به راه های انتقال ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: هنوز مشخص نیست که چگونه نخستین بار یک انسان به کرونا مبتلا شد، اما به نظر می رسد این ویروس با اندکی تغییرات از حیوان به انسان سرایت کرده است.

وی با بیان اینکه کرونا یک بیماری تنفسی است، افزود: در آب دهان، آب بینی، خلط و سایر ترشحات تنفسی فرد مبتلا به کرونا مقدار زیادی از این ویروس وجود دارد و از این طریق می تواند به سایر افراد منتقل کند.

این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: زمانی که فرد مبتلا سرفه یا عطسه می کند، ذرات ریزی از بینی و دهانش خارج و به اطراف پرتاب می شود. این ذرات حدود یک تا دو متر می تواند در هوا معلق بماند و بعد از آن روی سطوح یا زمین می نشیند.

محفوظی، با تاکید بر لزوم رعایت فاصله دو متری از افراد بیمار، خاطرنشان کرد: افرادی که در نزدیکی بیمار کرونایی قرار گرفته باشند، خیلی در معرض خطر هستند، زیرا ذرات آلوده تنفسی فرد بیمار در هنگام عطسه و سرفه و حتی صحبت کردن می تواند وارد چشم و بینی و دهان دیگری شود و او را آلوده کند.

وی با بیان اینکه ذرات آلوده تنفسی همچنین بر سطوح می نشیند و سطوح را آلوده می کند، گفت: افرادی که با سطوح آلوده به کرونا در تماس باشند و دست های خود را به چشم و بینی و دهان نزدیک کنند، بدون اینکه شست و شوی دست داشته باشند، حتما مبتلا خواهند شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به مدت زمان ماندگاری ویروس کرونا بر روی سطوح، اضافه کرد: این ویروس از چند ساعت تا چند روز می تواند بر روی سطوح زنده بماند، اما بستگی به نوع سطوح دارد و هرچقدر صاف تر باشد، ویروس مدت طولانی تری باقی می ماند.

این متخصص عفونی یادآور شد: اگر فردی مستقیما با فرد مبتلا به کرونا در تماس نباشد، اما دست هایش را به سطوح آلوده زده باشد، بعد از چند ساعت یا چند روز مبتلا به کرونا خواهد شد.

وی با بیان اینکه در شرایط همه گیری همه افراد جامعه در معرض خطر ابتلا قرار دارند، اظهار کرد: ارتباط با فرد بیمار جهت مراقبت یا قرار گرفتن در مکان هایی که افراد زیادی در آن حضور دارند، احتمال انتقال ویروس کرونا را زیاد می کند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.