بررسی ادعاهای کشف داروی ضدکرونا / مردم دغدغه دارویی نداشته باشند
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به توزیع ماسک در داروخانه‌ها طی هفته‌های آینده با توجه به افزایش ظرفیت تولید آن، در عین حال به اخباری درباره کشفیات جدید داروهای ضدکرونا پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا شانه‌ساز در ارتباطی ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران، با اشاره به آخرین اقدامات سازمان غذا و دارو در مقابله با کروناویروس، گفت: ما در شرایط بحران وقوع کرونا با تجربه‌های جدیدی مواجه شدیم و مشاهده کردید که این ویروس همه دنیا را تحت تاثیر قرار داد و حتی کشورهای صاحب‌نام تولیدکننده اقلام پزشکی نیز به گونه‌ای درگیر این ویروس شدند.

وی با بیان اینکه در کشور ما تجربه جدید مدیریتی با هماهنگی کامل بین بخشی به دست آمد، گفت: همه دستگاه‌ها در مقابله با کرونا پای کار بودند؛ به‌گونه‌ای که دیدیم بسیاری از مجوزها در کمتر از یک روز صادر شد.

افزایش ۸ برابری ظرفیت تولید ماسک در کشوررئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در بحران کرونا توان تولید کشور بالا رفت؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر بخش زیادی از نیازهای جامعه با اتکا به توان داخلی رفع می‌شود، گفت: در زمینه تولید ماسک ظرفیت کشور هشت برابر افزایش یافته؛ به‌گونه‌ای که قبل از بحران کرونا ظرفیت تولید ۱۲۰ هزار ماسک را داشتیم که حالا به تولید ۸۰۰ هزار ماسک در روز رسیده‌ایم و پیش از این می‌توانستیم روزانه بین ۵ تا ۱۰ هزار ماسک N۹۵ تولید کنیم اما حالا توان تولید به بیش از ۸۵ هزار ماسک رسیده است و این در حالی است که در گذشته روزانه ۲هزار دست لباس مخصوص تولید می‌کردیم اما حالا این ظرفیت به ۵۰ هزار دست رسیده است.

افزایش ۱۰ برابری میزان تولید محلول‌های ضدعفونی کنندهوی با بیان اینکه در زمینه تولید محلول و ژل‌های ضدعفونی‌کننده میزان تولیدات به ۱۰ برابر قبل از بحران کرونا رسیده است، ‌ گفت: داروهای مورد نیاز نیز در داخل کشور تولید می‌شود و ما براساس پروتکل‌های رسمی آنها را تامین می‌کنیم. هرچند که در روزهای ابتدایی به دلیل حجم بالای تقاضا دستخوش مشکلاتی شدیم، اما حالا به هیچ‌وجه کمبود روزهای اول را نداریم و به نظرم طی یک الی دو هفته آینده از واردات نیز بی‌نیاز می‌شویم.

وی با بیان اینکه امیدواریم طی هفته‌های آینده با توجه به افزایش ظرفیت تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده برای مصرف عموم در اختیار داروخانه‌ها قرار گیرد، گفت: البته سازمان جهانی بهداشت توصیه‌ای مبنی بر اینکه مردم عادی هم از ماسک استفاده کنند، نداشته، اما با توجه به افزایش ظرفیت تولید در کشور، می‌توانیم دغدغه مردم را رفع کنیم.

تجربه خوب تولید داخلی در سال جهش تولیدشانه‌ساز افزود: در زمینه دارو نیز تولیدکنندگان داخلی، داروهای پروتکل درمان و کمیته علمی را به صورت کامل تولید می‌کنند و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که کشور در اثر تحریم‌ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که امیدواریم در سالی که مزین به نام جهش تولید شده، در ابتدای سال تجربه خوب تولید داخلی داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره برخی ادعاها مبنی بر کشف یک ترکیب دارویی ضدکرونا در آبادان نیز گفت: در یک ماه گذشته ادعاهای زیادی در حوزه دارو و درمان کرونا مطرح شده؛ به این منظور یک کمیته علمی در سازمان غذا و دارو شکل گرفته که همه موارد ادعایی و مستندات ارائه شده را بررسی می‌کند و اگر حداقل‌های علمی را داشته باشند، این ادعاها به کمیته علمی وزارت بهداشت ارجاع می‌شود. باید بگویم ادعاهای اینچنینی در یک ماه اخیر کم نبوده است؛ اما بخش اعظمی نتوانسته‌اند مستندات درستی ارائه کنند.

تاثیر مکمل‌ها در پیشگیری از کرونا؛ آری یا خیر؟ شانه‌ساز درخصوص توصیه برخی به استفاده از مکمل‌ها از جمله ویتامین C و داروهای گیاهی جهت پیشگیری از کرونا، گفت: در این مدت توصیه‌های مختلفی اعلام شده است که بعضا می‌تواند موثر باشد. خوشبختانه این مکمل‌ها به وفور در داخل تولید می‌شود اما توصیه ما به مصرف میوه تازه از جمله لیموترش و لیموشیرین که حاوی مواد طبیعی هستند، است. اما از مردم خواهش می‌کنیم که به توصیه‌های کمیته علمی که از طریق رسانه ملی به سمع و نظر مردم می‌رسد، توجه کنند و به تبلیغات فضای مجازی که بعضا سلامت مردم را مدنظر ندارند و اغراض اقتصادی پشت تبلیغات آنها است، توجه نکنند.

چه میزان از ماسک‌های کشف شده تحویل وزارت بهداشت شد؟ وی در خصوص تحویل ماسک‌های کشف شده از محتکران به وزارت بهداشت گفت: ارقام اعلام شده متفاوت و بعضا بزرگنمایی شده بود؛ چراکه مجموعا کمتر از ۱۰ میلیون ماسک در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزات بهداشت داده شد که بخشی از نیازهای ما را رفع کرد. اما با افزایش هفت الی هشت برابری واحدهای تولید ماسک و به میدان آمدن دستگاه‌هایی همچون بسیج، اصناف، مردم و غیره توانستیم ماسک مورد نیاز را تامین کنیم و جالب است بدانید که ما در طول اسفندماه بیش از ۱۵ میلیون ماسک بین مراکز درمانی و بهداشتی توزیع کردیم؛ اما در ۴۸ ساعت گذشته ۱۴.۵ میلیون ماسک میان مراکز درمانی توزیع کردیم.

تاثیر تحریم‌ها در تامین اقلام مرتبط با کروناشانه‌ساز درخصوص تاثیر تحریم‌ها در تامین اقلام مورد نیاز درمان کرونا گفت: قطعا تحریم‌ها مشکل‌ساز بوده، اما طی چند سال گذشته بازرگانان و تجار مجبور شدند به دلیل تحریم‌ها راه‌های مختلفی را تجربه کنند و حالا دانش و تجربه این افراد به داد کشور رسید. هرچند که برخی از کشورها هدایا و کمک‌هایی داشتند اما باید اعلام کنم که در زمینه بانکی نه‌تنها در زمینه نقل و انتقال پول مشکلات کم نشده بلکه مشکلات بیشتری را تجار و بانک‌ها تجربه می‌کنند.

وی درخصوص توزیع ماسک نیز گفت: در هفته اول ظرفیت تولید ماسک در شرایط عادی بود، اما در برخی روزها حتی ۲۰ برابر نیاز معمول ظرفیت وجود داشت و این خارج از توان ما بود و از آنجایی که سازمان بهداشت جهانی توصیه‌ای به استفاده ماسک توسط مردم عادی نداشت، قرار شد ماسک‌ها جمع‌آوری شود تا مراکز درمانی مورد استفاده قرار گیرد، اما حالا ظرفیت‌های تولید افزایش یافته است و می‌توان این تمرکز مصرف در مراکز درمانی را برداشت.

تولید بخش زیادی از داروهای درمان کرونا در کشورجهانپور با اعلام این خبر که بخش زیادی از داروهای درمان کرونا در داخل تولید می‌شود، گفت: البته به دلیل تحریم‌ها و مشکل نقل و انتقال پول در روزهای اول به راحتی نتوانستیم مشکل را رفع کنیم، اما حالا اقلام در داخل تولید شده و در اختیار داروخانه‌ها و سیستم درمانی قرار می‌گیرد.

بررسی داروهای جدید در کمیته علمیوی با بیان اینکه داروهای جدید در کمیته علمی در حال بررسی است و در صورت تایید، کارخانه‌ها توان تولید انبوه آن را دارند، گفت: البته یک الی دو قلم دارو بسیار جدید است که در حال ایجاد ظرفیت تولید هستیم و به نظر می‌رسد ظرف یک الی دو ماه آینده این داروها نیز تولید شود.

مشکلی در تامین داروهای بیماران خاص نداریموی درخصوص تامین داروهای بیماران خاص در شرایط کنونی گفت: ما همواره برای روزهای پایانی سال و تعطیلات ابتدایی سال جدید برنامه‌ریزی‌هایی داریم تا این افراد با مشکل مواجه نشوند و در حال حاضر نیز مشکلی در تامین داروهای خاص نداریم. البته تنها در یک روز به دلیل کسرت جمعیت در یک الی دو داروخانه شاهد بروز مشکلاتی بودیم که بلافاصله بعد از دستور مستقیم وزیر بهداشت، داروخانه‌های عرضه‌کننده این داروها افزایش یافت.

شانه‌ساز در پاسخ به سوالی مبنی بر تولید کیت‌های تشخیص کرونا توسط یک شرکت دانش‌بنیان گفت: البته چند شرکت در زمینه تولید کیت‌ها اقدام کردند که این بیانگر توانایی کشور ما است چراکه در یک زمان کوتاه چند تولیدکننده به میدان آمدند که قیمت‌گذاری برای این کیت‌ها قطعا از نمونه وارداتی کمتر است و در یک فضای رقابتی فعالیت می‌کنند؛ البته دقت داشته باشید که این کیت‌ها مصرف عام ندارند و هزینه‌ای به مصرف‌کنندگان تحمیل نمی‌شود.

ادعاهای درمان کروناوی در پاسخ به سوالی در مورد ادعای مطرح شده مبنی بر تولید پادزهر کرونا در آزمایشگاه‌های خون گفت: به هر حال در حال حاضر ادعاهای مختلفی در زمینه درمان کرونا وجود دارد که بسیاری نیز توسط افراد نام‌آشنا و صاحب‌نظر مطرح می‌شود که البته به صرف ادعا نمی‌توان این مجوز صادر کرد و حتما باید کمیته علمی این موضوعات را بررسی و تایید کند.

وی با بیان اینکه ممکن است بررسی پیشنهادات زمان‌بر باشد، گفت: بیان پیشنهادات متعدد در زمینه درمان کرونا نشان از پتانسیل علمی کشور دارد که می‌توانند در مدت کوتاه روش‌های علمی متعددی را ارائه کنند، اما برای ما اثربخشی این روش‌ها بسیار مهم است.

تامی‌فلو، داروی درمان کرونا نیستشانه ساز همچنین درخصوص چرایی واردات داروی تامی فلو (اوسلتامی‌ویر) گفت: ما در داخل این دارو را به وفور تولید می‌کنیم و در حال حاضر سه تولیدکننده این دارو را تولید می‌کنند که البته این دارو صرفاً برای درمان کرونا نیست؛ بلکه در بحث H۱N۱ و بسیاری از بیماری‌های ویروسی استفاده می‌شود. اما به دلیل مشکل تحریم نتوانستیم مواد اولیه قرص را وارد کنیم که در این فاصله مجبور شدیم به دلیل وقفه در واردات داروهای ساخته شده را با مجوز واردات فوریتی بدهیم که شرکت‌ها اقدام به خرید این داروها کردند. اما حالا تولیدات آغاز شده است.

شانه‌ساز با بیان اینکه علی‌رغم اعلام کمیته علمی وزارت بهداشت مبنی بر اینکه تجویز این دارو از پروتکل درمانی حذف شده، اما با سیل بیمارانی مواجه بودیم که نسخه این دارو را در دست داشتند که با صلاحدید وزارت بهداشت قرار شد شیب این درمان به آرامی ادامه داشته باشد و عرضه را قطع نکنیم تا استرسی ایجاد نشود اما اطباء و مصرف‌کنندگان در نظر داشته باشند که این دارو توسط هیچ مرجع علمی برای درمان کرونا مورد تایید نیست.

مشکلی در تامین داروهای درمان کرونا نداریموی با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی برای تامین دارو نداریم و تعداد داروخانه‌های عرضه‌کننده داروهای این بیماری از سه به ۹ داروخانه افزایش یافته است، در روزهای اول به دلیل اینکه این دارو (تامی‌فلو) در پروتکل درمانی نبود، اما دیدیم که تعداد زیادی نسخه تجویز شده است و به دلیل همین مغایرتی که در پروتکل درمان و نسخ تجویزی بود غافلگیر شدیم، اما سریعا توانستیم مشکلات را حل کنیم.

مردم دغدغه دارویی نداشته باشندوی با بیان اینکه مردم در مورد دارو و مابقی اقلام درمانی امروز دیگر دلواپسی نداشته باشند، گفت: داروهایی که مورد تایید کمیته علمی است به وفور تولید می‌شوند.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید به اقلام بهداشتی طی یک ماه اخیر افزایش داشته و وزارت بهداشت کمک‌های خیرخواهانه بدون غرض‌ورزی را دریافت می‌کند، گفت: کمک‌های مردمی به سفارتخانه‌های ایران افزایش یافته است و این نشان‌دهنده علاقه و توجه به ایران است و باید بگویم مصرف الکل چندین برابر شده که برنامه‌ریزی کردیم که وارد کنیم و حالا اگر بخواهند خیرخواهانه کمک کنند سپاسگزارانه قبول خواهیم کرد.

وی در پاسخ به انتشار برخی اخبار مبنی بر تعطیلی چند داروخانه حتی تعطیلی داروخانه بیمارستان قلب تهران گفت: دو هزار داروخانه شبانه‌روزی در کشور فعال هستند و امسال به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کردیم که به شرط حضور مسئول فنی، داروخانه‌های روزانه نیز می‌توانند شبانه‌روزی فعالیت کنند و بعید می‌دانم داروخانه‌ای تعطیل باشد و در مورد تعطیلی داروخانه بیمارستان قلب تهران نیز بررسی می‌کنم اما محال است که داروخانه بیمارستانی تعطیل باشد.

شانه‌ساز در مورد تجویز آنتی بیوتیک برای بیماران کرونا نیز با بیان اینکه در پروتکل درمان جدید یک قلم آنتی بیوتیک است که تولید داخل نیز می‌باشد، گفت: منتهی بعید می‌دانم که برای همه بیماران مراجعه‌کننده آنتی بیوتیک تجویز شود، البته ممکن است بیمار درگیر یک بیماری دیگر نیز باشد.

وی مجددا در خصوص روش ابتکاری بیمارستان آبادان که از روز گذشته در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است، توضیح داد: ما در حال حاضر با پیشنهاداتی درخصوص روش‌های جدید درمان، اقلام دارویی و حتی پروسه‌های درمانی مواجه هستیم که عنوان شده در حوزه داروهای مختلف ادعاها به همراه مستندات به سازمان غذا و دارو ارائه شود تا در صورت بررسی اولیه این روش‌ها را به کمیته علمی وزارت بهداشت ارائه کنیم تا آنها بررسی نهایی را داشته باشند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.