متولی سفر چرا برای ممنوعیت و تحدید سفر کاری نکرد؟
همزمان با آغاز پیک دوم سفرهای نوروزی که با توجه به وسعت شیوع کووید ۱۹ در سراسر کشور، نگرانی هایی ایجاد کرده و باعث شده دولت، مصوبات سختگیرانه تری را در برخورد با مسافران به اجرا بگذارد، معاون گردشگری به این سوال که چرا وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تا کنون تدابیر جدی تری در برخورد و تحدید سفرهای نوروزی نداشته و به طور کل ماموریت این وزارتخانه به عنوان متولی سفر چه بوده...

ولی تیموری در گفت و گو با ایسنا، درباره این که چرا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با توجه به تغییر سیاست های کلی کشور در ارتباط با سفر، نسبت به کنترل سفرها تا کنون اقدامی نکرده و چه واکنش های مؤخری در این باره داشته است؟ اظهار کرد: مسؤولیت خاصی بر عهده این وزارتخانه است، ما متولی سفر هستیم و طبق ضوابط و قاعده باید مردم را به سفر تشویق کنیم، نه این که آن ها را منع کنیم. اما در وضع حساس موجود که سلامت مردم مهم ترین مساله است، تصمیم گرفتیم از مردم بخواهیم سفرهای خود را به تعویق اندازند و فقط در مواقع ضروری و با مسؤولیت پذیری تمام، جابه جا شوند.

او یادآور شد: ستاد ملی مدیریت کرونا تنها مرجع تصمیم گیرنده درباره سفر است و از آنجا که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عضو این ستاد است، خود را به اجرای تمام مصوبات ستاد ملزم می داند و بدون استثناء تابع تصمیم هایی است که در حوزه سفر گرفته می شود.

وی درباره این که با توجه به ممنوع و محدود شدن سفرها از نیمه دوم تطعیلات نوروز، آیا ماموریتی در این زمینه به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی محول شده است، گفت: مسؤولیتی در این باره فعلا به وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی واگذار نشده است. این مسؤولیت بیشتر به عهده دستگاه های دیگر از جمله پلیس است.

سفرهای نوروزی را امسال نمی شماریم

معاون گردشگری با بیان این که در تعطیلات نوروز امسال، تعداد سفرها از سوی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر شمارش نمی شود و آماری در این باره وجود ندارد و اعدادی که اعلام می شود از ارگان های دیگر دریافت شده است، یادآور شد: با توجه به شرایط خاص نوروز امسال، ستادهای خدمات سفر در استان ها ماموریت پیدا کرده اند که روی نظارت بر تاسیسات گردشگری متمرکز شوند و بازرسی ها را تشدید کنند.

او اضافه کرد: ارتباط ما با استان ها به صورت ویدئو کنفرانس، مستمر برقرار است و مصوبات ابلاغی ستاد ملی مدیریت کرونا نیز پیگیری می شود. تا امروز روی اجرای مصوبات قبلی از جمله برخورد با مراکز اقامتی غیرمجاز، اجرای پروتکل های بهداشتی در مراکز اقامتی مجاز و تهیه فهرستی از هتل های داوطلب طرح نقاهتگاه، نظارت شده است و مصوبات دیگری جز این ها، ابلاغ نشده است.

سفرها را کنسل نکنید...

تیموری، با اعلام شماره تلفن ۰۹۶۲۹ برای رسیدگی و پیگیری شکایت های مردمی، افرود: شکایت های زیادی از استرداد نشدن وجوه سفرهای کنسلی دریافت شده است. ما از مردم درخواست کردیم برای حمایت از صنعت گردشگری و جلوگیری از ورشکستگی آن، سفر خود را کنسل نکنند، بلکه زمان آن را جابه جا کنند.

او که همزمان با شیوع ویروس کرونا و لغو پروازهای بین المللی، بخشنامه ای را با عنوان «ساز و کار لغو سفر» ابلاغ کرده و از تاسیسات گردشگری خواسته بود وجوه کنسلی را بدون دریافت جریمه استرداد کنند، گفت: آن بخشنامه باعث شد حجم زیادی از مسافران، درخواست استرداد سریع وجوه خود را داشته باشند. به هر حال آژانس و هتل، آن پول را در جای دیگری هزینه کرده و حقوق و عیدی کارمندانش را داده، قابل درک است که بلافاصله و سریع نتواند این پول را به مردم برگرداند. ما از مردم درخواست می کنیم همراهی کنند تا مساله مالی تاسیسات گردشگری برطرف شود. راه حل دیگری پیشنهاد شده که مردم زمان سفرشان را جابه جا کنند و تاسیسات گردشگری نیز در ازای این همراهی، در زمان دیگری همین سفر را بدون اضافه کردن وجهی اجرا کنند.

معاون گردشگری در پاسخ به این سوال که با توجه به حجم خسارات و ضررهای وارد شده به تاسیسات گردشگری، چه تضمینی وجود دارد که این سفرها در آینده بدون افزایش هزینه و بدون لحاظ شدن نرخ تورم، اجرا شود، اظهار کرد: این یک تعامل دو طرفه است که منافع هر دو طرف را درنظر دارد. ما از مردم می خواهیم که صنعت گردشگری را حمایت کنند و از تاسیسات گردشگری هم می خواهیم در مقابل این خدمات را ارائه دهند.

قرار نبود هتل ها بسته شوند

او درباره وضعیت هتل ها نیز توضیح داد: شکایت های زیادی از طرف مردم در ارتباط با باز بودن هتل دریافت می شود، درحالی که طبق مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، قرار نبود هتل ها بسته شوند و مصوبه ای در این باره صادر نشده است. هرچند در برخی استان ها هتل ها در همکاری با استانداری و شورای تامین، تعطیل شده اند. ما فقط از هتل ها خواسته ایم پروتکل های وزارت بهداشت را رعایت کنند.

تیموری ادامه داد: از مردم هم می خواهیم اگر با مراکز اقامتی غیرمجاز مثل خانه های شخصی اجاره ای مواجه شدند که مسافر می پذیرد، به شماره ای که اعلام شد اطلاع دهند، ما متعهد به پیگیری آن هستیم، نیروی انتظامی هم همکاری لازم را دارد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.