«دولت عزمی برای پیشبرد صنعت هسته‌ای ندارد»
به گفته یک کارشناس مسائل سیاسی، از زمان شروع دولت روحانی ضربه‌های جدی به صنعت هسته‌ای ایران وارد شده که جبران این صدمات به راحتی امکان پذیر نیست.

فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اقدامات تضمینی کشورهای اروپایی در قبال برجام گفت‌: با توجه به سخنان صریح رهبر انقلاب در ارتباط با ادامه برجام، باید منتظر بود و دید آیا اروپایی‌ها متعهد به انجام تعهداتشان در برجام خواهند بود یا خیر.

وی با انتقاد از نحوه مواجهه دستگاه دیپلماسی با نقض عهدهای مکرر آمریکا پیش از خروج رسمی این کشور از برجام خاطر نشان کرد:‌ متاسفانه چه درپیش از خروج آمریکا از برجام و چه پس از آن، بحث خروج از برجام و معاهده "ان پی تی" توسط ایران در صورت خروج آمریکا و دیگر کشورهای حاضر در این توافقنامه به خوبی از سوی دولت تبیین نشد و همین موضوع باعث شد که دست دولت برای پایبند کردن آمریکا به انجام تعهداتشان خالی بماند.

بیشتر بخوانید:

رهبر انقلاب: اروپا تعلل کند، حق ایران برای آغاز فعالیت هسته‌ای محفوظ است

سلیمی نمین تشریح کرد: در مذاکره برجامی با ۳ کشور اروپایی باید مراقب چه نکاتی بود؟

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به جلسه‌ مشترک روز گذشته کشورهای حاضر در برجام در شهر وین متذکر شد: قدم اول کشورهای حاضر در برجام باید صدور بیانیه‌ای مشترک در محکومیت خروج یکجانبه آمریکا از برجام باشد. در صورت انتشار چنین بیانیه‌ای است که می‌توان انتظار داشت کشورهای ۱+۴ به ویژه اروپایی‌ها قدم‌های بعدی را برای ضمانت اجرا تعهداشان بردارند.

ایزدی همچنین با اشاره به شروط رهبر انقلاب برای امکان ادامه اجرای برجام توسط ایران که در سخنرانی اخیر ایشان در دیدار مسئولان نظام مطرح شد، تصریح کرد: اینکه کشورهای اروپاییِ عضو شورای امنیت به دلیل خروج یکجانبه آمریکا از برجام، قطعنامه‌ای علیه این کشور به شورای امنیت ببرند،‌ از نظر قانونی امکان‌پذیر است ولی بعید به نظر می‌رسد که اعضای دائم شورای امنیت بر سر صدور قطعنامه‌ای علیه آمریکا به اتفاق نظر برسند. با این وجود حتی در صورت اجماع اعضای شورای امنیت برای صدور قطعنامه‌ علیه آمریکا، این کشور به راحتی قادر است آن را وتو کند.

وی درباره امکان بازگشت فعالیت‌های هسته‌ای به روال قبل از برجام گفت: در ۵ سال گذشته و از زمان شروع دولت یازدهم ضربه‌های جدی به صنعت هسته‌ای ایران وارد شده که جبران این صدمات به راحتی امکان پذیر نیست. مشکل دوم نیز این است که متاسفانه دولت اعتقادی به پیشرفت صنعت هسته‌ای کشور ندارد که این موضوع کار را بسیار سخت‌تر می‌کند.

ایزدی در پایان تاکید کرد: با توجه به عدم تحقق وعده‌های برجامی دولت و انتقاداتی که در نحوه انجام مذاکره با آمریکا در برجام مطرح می‌شود، انتظار مردم از دولت آقای روحانی این است که فعالیت‌‌های هسته‌ای کشور را دست کم به همان سرعت پیش از مذاکرات هسته‌ای بازگرداند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.