تحلیلگر آمریکایی:سازش با آمریکا سراشیبی سقوط است/ تجربه‌ ده‌ها کشور جهان این را ثابت می‌کند
یک تحلیلگر برجسته آمریکایی اعتقاد دارد رهبران اروپایی باید از رویکرد خود در تسلیم محض دربرابر زورگویی‌ واشنگتن دست بکشند و توصیه کرد که رویکرد مقاومت با وجود عهدشکنی‌های غرب، موثرتر است چرا که نتیجه مداخلات آمریکا کودتاهایی مانند ۲۸ مرداد بوده است

«ریک استرلینگ» تحلیلگر امور سیاسی از سن‌فرانسیسکوی آمریکا در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرگزاری تسنیم ، با تاکید بر جریان فزاینده مقاومت دنیا را در مقابل آمریکا گفت که «رهبران اروپایی باید سر فرود آوردن در برابر زورگویی‌ واشنگتن را متوقف کنند» و بخاطر منافع شهروندان خود دربرابر این زورگویی ایستادگی کنند.

وی در عین حال خطاب به سران اروپایی هشدار داد که جنگ‌های اقتصادی که واشنگتن علیه ایران، روسیه و چین در پیش گرفته است به منافع اروپایی‌ها کمک نمی‌کند بلکه به آن آسیب میزند.

استرلینگ در پاسخ به سؤالی درباره تجربه کشورهای که استراتژی مقاومت را در مقایسه با کشورهایی که راهکار مماشات و مصالحه در برابر کشورهای قدرتمند و زورگو از جمله آمریکا در پیش گرفته‌اند، با تصریح بر لزوم پشتوانه و ضمانت برای هر گونه مصالحه‌ای، گفت: «مقاومت نیازمند انعطاف و در عین حال استحکام بنیادین است. ما دیده ایم زمانی که سازش بدون ضمانت اتفاق می‌افتد، چه نتیجه‌ای حاصل می شود.»

او با ذکر نمونه‌ای تاریخی برای این امر، گفت: در اوایل دهه ۱۹۹۰ و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی،‌ این کشور به خواسته‌‌های غرب و وعده هایی مبنی بر بهبود سطح زندگی و عدم گسترش ناتو به سمت شرق تن‌ داد اما چون این مصالحه ضمانتی نداشت، اقتصاد روسیه سقوط کرد، «الیگارشی» شکوفا شد و ناتو به طور فزاینده ای تبدیل به تهدیدی برای روسیه شد.

وی با اشاره به راهکار روسیه برای این عهدشکنی، گفت: اما روسیه از آنجایی که راه مستقل خود را درپیش گرفت توانست اقتصاد خود را بهبود بخشد و سیاست خارجی خود را دوباره بازسازی کند.

او با ذکر مثال تاریخی دیگر از نتیجه سازش دربرابر غرب، اضافه کرد: سازمان آزادیبخش فلسطین مثال دیگری از این دست است. تحت موافقتنامه های اسلو، سازمان آزادیبخش فلسطین از مقاومت دست کشید. آنها انتظار داشتند که بطور متقابل به رسمیت شناخته شوند، اما به جای آن اسرائیل وعده ها و تعهداتشان را زیر پا گذاشت.

وی ادامه داد: علیرغم عهد شکنی‌ها، مقاومت در برابر سلطه‌گری ایالات متحده و متحدانش در حال افزایش است و تسلط غرب بر روسیه شکست خورد. اسرائیل نتوانسته فلسطین را نابود کند. عربستان موفق به تسخیر یمن نشده است. ایالات متحده در براندازی دولت های مردمی از قبیل ونزوئلا، بولیوی، نیکاراگوئه و کوبا ناکام مانده است. پس از ۸ سال تلاش و خونریزی، ایالات متحده و متحدانش شکست خوردند و نتوانستند سوریه و متحدان آن را شکست دهند. ایالات متحده، ناتو، اسرائیل و عربستان سعودی می‌خواستند که «محور مقاومت» را نابود کنند، اما در عوض آن را قوی‌تر ساختند.

این کارشناس آمریکایی همچنین در جواب به این سؤال که آیا کشورهای حامی قدرت‌های بزرگ باید تجربیات کشورهای محور مقاومت را در پیش بگیرند تا بتوانند از استقلال خود محافظت کنند و در برابر یکجانبه‌گرایی بایستند گفت: همیشه برای مردمی که ایالات متحده در امور کشورشان مداخله می‌کند و یا آن را تحت سلطه قرار می‌دهد، اوضاع بد می‌شود. ایران پس از کودتای ۱۹۵۳ (۲۸ مرداد ۱۳۳۲) به طور مستقیم آن را تجربه کرد. اخیرا، کودتای ۲۰۰۹ در هندوراس منجر به فساد و خشونت عظیمی شد. در کلمبیا، دولت تحت سلطه آمریکا، شاهد جوخه های مرگ و فروپاشی روند صلح بود. در برزیل، دولت جدید راستگرا که اتفاقا طرفدار ایالات متحده هم هست، در حال کاهش سطح خدمات درمانی است و باعث تخریب محیط زیست و قتل عام بومیان شده است. با سکوت و همدستی تکان دهنده بین المللی، ایالات متحده، قوانین بین المللی، منشور ملل متحد و سازمان های بین‌المللی نظیر سازمان ممنوعیت سلاح های شیمیایی را نقض کرده است. در حال حاظر برای همه از جمله افرادی که در ایالات متحده زندگی می کنند بسیار مهم است که از آزار و اذیت های جهانی آمریکا جلوگیری کنند و حقوق بین الملل و منشور ملل متحد را احیاء کنند.

تحلیلگر آمریکایی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره هشدار اخیر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور مبنی بر منفعل بودن اروپا و پذیرفتن تحقیر آنها توسط آمریکا، گفت که رهبران اروپایی باید «سرسپردگی و تسلیم محض در برابر زورگویی‌ واشنگتن را متوقف کنند و برای منافع شهروندان خود ایستادگی کنند. ترامپ از تمام کشورهای عضو ناتو خواسته است که هزینه های نظامی را به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی خود افزایش دهند. این مبلغ پول عظیمی است که تنها می تواند با افزایش مالیات و کاهش خدمات اجتماعی انجام شود. این اتفاق احتمال بیشتر شدن جنگ و خشونت را در اروپا به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: دولت آمریکا عملا می‌خواهد کشورهای اروپایی آن را به عنوان الگوی خود قرار دهند، دولتی که عمدتا در خدمت بنگاه‌های اقتصادی و صنعت نظامی است. حقیقت غم‌انگیز این است که در آمریکا، حدود ۶۷۰ میلیاردر در کنار میلیون ها نفر از مردمی زندگی می‌کنند که هیچ مسکن و خدمات درمانی ندارند و میلیون ها نفر دیگر هم در زندان به سر‌می‌برند. به جای پیروی از آمریکا، اروپا باید به دنبال حفظ منافع مردم خود باشد. این ایالات متحده است که باید دوباره به یک کشور "عادی" تبدیل شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.