آمادگی اوستیای جنوبی برای گسترش همکاری‌ها با ایران
وزیر امور خارجه اوستیای جنوبی از آمادگی کشورش برای توسعه همه جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، دیمتری مِدویِف ضمن بیان این مطلب گفت: مردم اوستیا در سفر به ایران، این کشور را از نظر تاریخی و جغرافیایی بسیار به خود نزدیک می بینند.

وی افزود: زبان مردم اوستیا به دلیل هم خانواده بودن با زبان های هند و اروپایی و نزدیکی آن با زبان فارسی دارای اهمیتی فوق العاده در بین مردم این کشور و ایران است.

وزیر امور خارجه اوستیای جنوبی ادامه داد: در دیپلماسی منطقه ای عوامل هم افزایی روابط بین دو دولت بسیار است به ویژه اینکه در قفقاز جنوبی نگاه مشترکی نسبت به جریانات در حال اتفاق آن داریم.

مدویف همچنین گفت: بین ایران و اوستیای جنوبی روابط اقتصادی، علمی و فرهنگی ریشه داری وجود دارد. ایران کشوری است که دارای ثبات ویژه ای در توسعه خود است، از نظر منطقه ای و در سطح جهان دارای نقشی تاثیر گذار بر سیاست هاست و علاوه بر این یکی از مراکز تمدن فرهنگی دنیا به شمار می آید که نشانه های نخستین تشکیلات حکومتی متمرکز اعصار گذشته را در خود جای داده است.

وی در مصاحبه با شرح آنلاین ابراز کرد: به همین جهت دولت اوستیای جنوبی در صدد گسترش همکاری ها با این همسایه خود در منطقه است و کارهای خوبی نیز انجام شده که امیدواریم در آینده به صورت مستمر و پیگیر ادامه داشته باشد.

اوستیای جنوبی با ۳۹۰۰ کیلومتر مربع در شمال گرجستان واقع شده و یکی از مراکر مناقشه خیزقفقاز جنوبی محسوب می شود. این سرزمین شامل ۴ بخش، یک شهر و ۴ شهرک بوده و مرکز آن شهر تسخینوالی است.

بیشتر مردم اوستی مسیحی و گروه قابل ملاحظه‌ای از آنان مسلمان هستند. مردم این کشور خود را ائرونی (ایرونی) می نامند و علاقه بسیاری به ارتباط با جمهوری اسلامی ایران دارند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.