پیام کتبی روحانی تحویل اردوغان شد
پیام رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از سوی محمود واعظی تحویل رجب طیب اردوغان شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمود واعظی رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور روز گذشته به منظور تحویل پیام کتبی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور به اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه عازم آنکارا شد.

بیشتر بخوانیدواعظی برای ابلاغ پیام رئیس‌جمهور راهی ترکیه شد

وی در بدو ورود به ترکیه گفته بود:‌ وی افزود: با توجه به روابط بسیار خوب سال های اخیر میان دولت دکتر روحانی و دولت اردوغان، همواره مناسبات دو کشور هم در موضوعات دوجانبه سیاسی و اقتصادی و نیز در مسائل منطقه ای، به طور مرتب مورد رایزنی قرار می گیرد و در این سفر نیز در خصوص روابط فی مابین مذاکره خواهد شد.

** دیدار با چاووش اغلو و تاکید بر تقویت روابط ایران و ترکیه

فرستاده ویژه رییس‌جمهور به ترکیه، روز گذشته پنجشنبه با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه این کشور ملاقات و مسائل مورد علاقه دو کشور در عرصه های مختلف دو جانبه به ویژه اقتصادی و منطقه ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در این دیدار با بیان اینکه خوشبختانه روابط دو کشور از هر لحاظ در حال گسترش است، گفت: روسای جمهوری دو کشور نقشه راه خوبی برای رسیدن به هدف تجارت ۳۰ میلیارد دلاری ترسیم کرده اند.

وی همچنین با تقدیر از مواضع شجاعانه اردوغان و چاووش اوغلو در مورد تحریم های یکجانبه آمریکا افزود: کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا مصمم به حفظ برجام هستند، و پیشنهادهایی در مورد امور بانکی و نفت به ما ارایه داده اند. وضعیت منطقه ای مهم است و خوشحالیم که روند آستانه و سوچی گام به گام به پیش می رود و معتقدیم باید تلاش هایمان را برای حل و فصل مشکلات سوریه افزایش دهیم.

واعظی ادامه داد: ما با همکاری یکدیگر می‌توانیم گام های خیلی مهمی برای تامین و تحکیم صلح و ثبات منطقه برداریم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: از علاقه تجار ترکیه برای تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران استقبال می‌کنیم و باید تلاش کنیم در هر دو طرف موانع و مشکلات برطرف شود. روان سازی همکاری‌های بانکی کمک بزرگی به تقویت این همکاری‌ها تجاری و اقتصادی می‌کند.

در این دیدار چاووش اوغلو نیز ضمن مثبت ارزیابی کردن فرصت انجام این سفر برای گفت و گو پیرامون توسعه هر چه بیشترهمکاری ها تاکید کرد: تحریم ها و فشارهای متوجه ایران را درست و قابل قبول نمی دانیم و آن را در هر فرصتی در ملاقات های دوجانبه و عمومی بیان می کنیم و توضیح می دهیم که این اقدامات چقدر صلح را در منطقه مورد تهدید قرار می‌دهد.

وزیر خارجه ترکیه افزود: مواضع معتدل و مدبرانه ایران در مسایل مختلف از جمله مربوط به خروج امریکا از برجام را تقدیر می کنیم و معتقدیم همکاری این کشور با اتحادیه اروپا شایان تقدیر است.

چاووش اوغلو گفت: ما صراحتا اعلام داشته ایم که تحریم های یکجانبه اخیر علیه ایران را اجرا نخواهیم کرد. تحریم های آمریکا علیه دو وزیر کشور ترکیه را نیز بی نتیجه می دانیم و بر این باوریم که مسائل از طریق دیپلماسی قابل حل است.

وی ادامه داد: دولت ما جدیدا تشکیل شده است و به زودی وزیر کمیسیون مشترک، تعیین و مذارکرات در چهارچوب کمیسیون های مشترک دو کشور آغاز می شود. تجار ترکیه علاقه مند به کار و سرمایه گذاری در ایران هستند، باید تشویقات اضافه ای برای جذب بیشتر آنها ارایه شود.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به شرایط پیچیده منطقه ای برلزوم تقویت همکاری های دو کشور در این عرصه تاکید کرد و گفت: تقویت روابط ایران و ترکیه، تحکیم ثبات و امنیت منطقه است.

** علاقه‌مندی بخش خصوصی ترکیه برای توسعه سرمایه‌گذاری در ایران

به گزارش تسنیم، رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین با خانم "رخسار پیکچین" وزیر تجارت ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

محمود واعظی در این دیدار با اشاره به اراده روسای جمهور ایران و ترکیه برای افزایش همکاری‌های تجاری اقتصادی بین دو کشور و رسیدن به نقطه هدفگذاری شده، گفت: نقش بخش‌های خصوصی دو کشور در تحقق این هدف بسیار مهم است و باید آنها را به فعالیت بیشتر تشویق کرد.

وی افزود: ایران به سهم خود آماده است تا تسهیلات لازم را برای توسعه همکاری های دو کشور فراهم آورد.

واعظی تسریع در معرفی رئیس ترکیه ای کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را عامل موثری در پیشبرد همکاری ها دانست.

وزیر تجارت ترکیه نیز در این ملاقات با تاکید بر اهمیت گسترش روابط بخش خصوصی دو کشور گفت: شرکت های ترکیه ای علاقه مند به تجارت و سرمایه گذاری در ایران هستند و اطلاع دارم که برخی از آنها در حال حاضر ۲ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کرده اند. آنها آماده هستند در صورتیکه موانع سرمایه گذاری از میان برداشته شود و تسهیلات بیشتری تخصیص داده شود، میزان سرمایه گذاری خود در ایران را تا میزان قابل توجهی افزایش دهند.

وی ادامه داد: حجم تجارت موجود بین دو کشور با هدف سی میلیارد دلار تعیین شده از طرف روسای جمهور دو کشور فاصله دارد و باید بیشتر تلاش کنیم تا به این سقف برسیم.

** پیام کتبی روحانی تحویل اردوغان شد

محمود واعظی شب گذشته نیز با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه دیدار و پیام کتبی حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور را به وی تسلیم کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره آخرین تحولات مربوط به برجام، آغاز تحریم های جدید آمریکا و مواضع کشورمان در این موارد با اردوغان گفتگو کرده و بر عزم کشورمان بر مقاومت تا پشیمان کردن آمریکا از اقدام خود تاکید کرد.

رئیس جمهور ترکیه نیز با اظهار خرسندی از دریافت پیام رئیس جمهوری ایران، مجددا بر اراده ترکیه مبنی بر ادامه همکاریها با ایران تاکید کرده و در خصوص راهکارهای مربوط به چگونگی توسعه هرچه بیشتر مناسبات میان دو کشور تاکید کرد.

رجب طیب اردوغان در ادامه اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک با دکتر روحانی ملاقات کند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.