مردم درباره مذاکره با آمریکا چه می‌گویند؟
مذاکره بدون پیش شرط با آمریکا در میان مردم و سیاستمداران مخالفان و موافقانی دارد. برخی عهد‌شکنی‌های آمریکا را یادآوری می‌کنند و بالعکس برخی معتقدند برای برون رفت از مشکلات باید پای میز مذاکره نشست.

«مذاكره؛ آري يا نه؟» سوال غالب اين روزهاي فضاي سياسي كشوراست كه از فعالان سياسي و مديران و مسئولان تا مردم به آن پاسخ مي‌دهند. درست اززماني كه دونالد ترامپ،‌رييس‌جمهوري آمريكا در نشست خبري مشترك با نخست‌وزيرايتاليا گفت كه حاضر است «بدون پيش شرط» با ايران پاي ميز مذاكره بنشيند؛ گزاره«بدون پيش شرط» باعث شد تا تصوير مذاكرات احتمالي با آمريكا روي ديگري نيز داشته‌باشد.

به گزارش خبرآنلاين چهره هاي مختلف سياسي،‌اجرايي،‌قضايي و ... در مورد مذاكرهبا آمريكا نظر دادند. گروهي از موافقت توام با احتياط صحبت كردند و گروهي هم اينپيشنهاد را بازي جديد ترامپ توصيف كردند. براي مثال علي‌اكبر ناطق‌نوري،‌عضو مجمعتشخيص مصلحت نظام گفت كه اين پيشنهاد تامل برانگيز است اما نبايد ذوق‌زده ودستپاچه شويم كه ترامپ سواستفاده كند و نبايد ابتدا به ساكن اين پيشنهاد را ردكنيم بلكه بايد چنين پيشنهادي در شوراي عالي امنيت ملي مورد بحث قرار بگيرد يا حشمت‌اللهفلاحت‌پيشه، رييس‌كميسيون امنيت ملي مجلس تاكيد كرد كه نبايد مذاكره با امريكاتابويي در روابط ايران با اين كشور باشد چرا كه ترامپ به خوبي مي‌داندكه توانمديريت جنگ نظامي با ايران را ندارد و از طرفي از درك توان و جذابيت‌هاي اقتصادي وتجاري ايران نيز عاجز است. همچنين مصطفي تاجزاده نيز گفت اگر جاي روحاني بود اعلاممي‌كرد به رغم همه بي‌اعتمادي‌ها به ترامپ حاضر است براي نيل به صلح پايدار دربارههمه مسائل به ويژه لزوم تغيير بي‌ثبات‌ساز امريكا در خاورميانه و مداخلات گذشته‌اشدر ايران در حاشيه اجلاس سازمان ملل با او صریح و شفاف گفت‌و‌گو كند.(اینجا بخوانید)

گرچه موافقان اين پيشنهاد كمتر از مخالفاني بودند كه بي‌اعتماديو بي‌تعهدي اين كشور را يادآوري مي‌كردند اما همين «مذاكره بدون پيش شرط» آن هم درشرايط كنوني باعث باز شدن باب بحث و بررسي ماهيت اين اتفاق شد و حالا در فضايسياسي كشور شاهد صحبت از «مذاكره با امريكا» هستيم. گزاره‌اي كه در ميان مردم به عنوان تصميم‌گيرندگان و صاحبان اصلي كشور موافقو مخالفاني دارد. نظرات مردم در مورد مذاكره با امريكا هم بازنمايي از نظراتمقامات و سياستمداران است. عده‌اي مخالف و نگران از عهد شكني دوباره آمريكا و عدهاي موافق با مذاكره‌اي كه الزاما نبايد با چشم تسليم به آن نگاه كرد.

يكي از مخاطبان خبرآنلاين پيشنهاد داده كه اين سوال از مردمپرسيده شود و به طبع راهكار قانوني پرسش از مردم هم برگزاري رفراندوم است. همچنينيكي از مخاطبان هم تاكيد كرده كه نفس مذاکره هیچ عیب و ایرادی ندارد حتی با بزرگتریندشمن...... و عاقلانه ترین کار ممکن برای رفع خصومت‌هاست. « بهتره مخالف ها یک روز خودشون رو جای مردم عادی بگذارند و بدبختیهای مردم رو لمس کنن اونوقت ازشون نظر پرسید » هم نظر مخاطب ديگر خبرآنلاين است.

همچنين يكي از مخاطبان در مورد سياست مقاومت در مقابلآمريكا كه از سوي عباس كعبي،‌عضو مجلس خبرگان رهبري به عنوان راهكار مطرح شده نيزنوشته‌است: « این دیپلماسی مقاومت که میفرمایید فقطمردم رو شامل میشه. فقط مردم باید فشار رو تحمل کنند و مسئولین محرتم فقط شعار بدهند.کدام انضباط مالی؟ کدوم اصلاح نظام پولی؟ کی قراره با اینهمه فساد که فقط ماه های اخیرگزارش شده مبارزه کنه؟...همگی فقط شعار میدن. مردم ناراحتند.»

با اين حال برخي ديگر نيز مذاكره را رد کرده اند. يكي از مخاطبان معتقد است كه ايران در جايگاه برنده قراردارد و از همين روي نيازي به مذاكره نيست . او ادله‌اش را اين طور نوشته‌است: « به سه دلیل مشخص. ما در سوریه بردیم. در حوزه موشکی هم قدرتمندهستیم. تحریمها هم در درازمدت به نفع ماست. وقتی آدم برنده است، طبیعیه که مذاکره نکنه.»

كاهش توان دفاعي هم يكي ديگر از ادله مخالفان است. يكي ازمخالفان به اين نكته اشاره كرده و در پاسخ به يك موافق نوشته‌است:‌« اونا فقط مذاکره نمیخواند. اونا قدرت دفاعیتو میخواند اینو سعیکن بفهمی.»

يكي از مخاطبان موافق مذاكره با آمريكا معتقد است: « با عراق جنگیدیم عراقی ها هزاران جنایت از حمله شیمیایی تاجنگ شهرها ونفت کش ها براه انداختند ولی الان برادریم وآزادنه به کشور ما می آیند.آیاکسی اعتراض دارد.نه .باید پمبئو با ظریف دیدار کند و مذاکره کند .ظریف دیپلمات حرفهای و کار کشته ای است.با یک مذاکره مشخص می شود عیار حریف چقدر است.او توانست برجامرا به نحوی پیش ببرد که نتانیاهو را به تکاپوی دوباره انداخت.حالا از دوست ودشمن فهمیدندظریف چه کار بزرگی در برجام انجام داده بود.حیف که بد خواهان داخلی کار بزرگ او راخراب کردند.راه دیگر جنگ و درگیری است.البته راه سومی هم هست.» البته مخاطب ديگرينيز پاسخ داده و موضوع عراق را متفاوت از آمريكا مي‌داند. اين مخاطب كه مخالفمذاكره ايران و امريكا است در پاسخ نوشته‌:« تازه از خواب بیدار شدی؟ خیلی وقته صدام از عراق رفته و حکومتشیعه جای حکومت حزب بعث رو گرفته. نکنه خیال میکنی سیستم حکومتی آمریکا عوض شده. یعنیواقعا متوجه نیستی تو آمریکا رییس جمهور تصمیم گیرنده نیست که با عوض شدنش سیاست کلیو اهداف نهایی اون سیستم عوض بشه؟ آمریکا هنوز با ما دشمنه زیر توافقی که ما بهش پایبندبودیم هم زده حالا مذاکره دوباره چه معنی میده؟ معلومه دارند دبه در میارند میخوانددوباره امتیاز بیشتر بگیرند و دوباره مطمئن باشید تحریمها رو بر نمیدارند. این بازیرو اینقدر ادامه میدند تا ایران رو تجزیه کنند و خیالت راحت باشه این اوضاع به نفعهیچکدوم از مردم ایران نخواهد بود.»

برخي مخاطبان هم معتقدند گرچه آمريكا براي مذاكره با ايرانپيش شرطي ندارد اما ايران بايد براي به جريان افتادن اين مذاكره پيش شرطي داشته‌باشد.همان طور كه حسام‌الدين آشنا نيز در توييتي بيان كرده‌بود : «‌ به نظر می رسد@JZarif می‌گوید که عبور شما ازبرجام با ادعای مذاکرات بدون شرط منافات دارد. شما با اعلام بازگشت تحریم ها جنگی اقتصادیرا علیه ما آغاز کردید،این جنگ را متوقف کنید،آنگاه درخواست مذاکره کنید."بدونپیش شرط" یعنی "بدون اعمال تحریم".»

مخاطبي كه همنظر با آشنا و ظريف است نوشته :‌« به نظر من تنها شرط باید این باشد که ترامپ به نقطه صفر بازگشتهو دوباره برجام را بپذیرد شاید که راه برای گفت و گو باز شود. جز این فیلم است از نوعفیلمی که با کره شمالی بازی کرد. نیتش هم به دست آوردن کرسی های مجلس و سنای همسو باخودش است. می خواهد که طرفدارانش را در صحنه نگاه دارد وگرنه قصد حل هیچ مشکلی را ندارد.البته فراموش نکنیم که تعداد آرای خانم کلینتون در انتخابات گذشته امریکا بیشتر بودو احتمالا مردم امریکا به دموکرات ها اقبال بیشتری دارند و برای نمایندگی مجلس ها رایالکترال هم نداریم که روی نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد. باید صبر کنیم و ببینیم چهمی شود.»

مخاطب ديگري نيز معتقد است « به نظر من این شرط معقولی هست.اینکه امریکاییا مثلا ۳ ماه تحریمها را تعلیق کنن تا شرایط برای مذاکره آماده بشه.»

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.