نگران افزایش فوتی‌های کرونا در هفته‌های آینده هستیم
استاندار کرمانشاه از آمادگی برای مقابله با کرونا در فصل پاییز خبر داد و گفت: نگران افزایش آمار فوتی‌های کرونا در هفته‌های آینده هستیم.

هوشنگ بازوند در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان کرمانشاه که امروز( ۸ مهر) با حضور رئیس جمعیت هلال احمر کشور برگزار شد، اشاره‌ای به وضعیت بیماری کرونا در کرمانشاه داشت و با بیان اینکه از زمان شیوع بیماری نقشه راهی برای کرمانشاه در نظر گرفته شد، افزود: برای بستری شدن هزار نفر و تولید روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار عدد ماسک در روز در استان برنامه‌ریزی کردیم.

وی ادامه داد: با همراهی که خود مردم داشتند خوشبختانه به پیک خطرناک بیماری نرسیدیم و در اوج پیک دوم که در تیرماه رخ داد، تعداد بستری‌های استان به ۴۶۸ نفر رسید.

استاندار کرمانشاه همچنین درباره شیوع پیک سوم در استان ابراز نگرانی کرد و یادآور شد: امیدواریم با انسجامی که بین همه بخش‌ها شکل گرفته و با همکاری خود مردم، پیک سوم را با کمترین خسارت جانی پشت سر بگذاریم.

بازوند وضعیت کنونی کرونا در کرمانشاه را مانند بسیاری از استان‌های قرمز دیگر کشور نامطلوب دانست و یادآور شد: اگرچه آمار مبتلایان در کرمانشاه روند صعودی دارد، اما خوشبختانه سیر صعودی چندانی را در تعداد فوتی‌ها شاهد نیستیم.

وی افزود: البته این نگرانی وجود دارد که سیر صعودی فوتی‌ها در هفته‌های آینده رخ دهد.

استاندار کرمانشاه از تولید حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار عدد ماسک در روز در کرمانشاه هم یاد کرد و ادامه داد: هم اکنون از نظر مواد شوینده و ضدعفونی هم بیشتر از نیاز استان تولید داریم.

بازوند همچنین از تکمیل نقشه راه بیماری کرونا برای مهر، آبان و آذر پیش رو که احتمال همراهی کرونا و آنفلوآنزا وجود دارد هم یاد کرد و گفت: برای این منظور ۲۵۰ تخت آی‌سی‌یو در نظر گرفته شده که اکنون حدود ۵۵ تخت آن پر است.

نقش هلال احمر در زلزله کرمانشاه درخشان بود

وی در ادامه از زلزله کرمانشاه و نقش درخشان هلال احمر در مدیریت آن یاد کرد و افزود: این زلزله اگرچه بزرگ و مخرب بود، اما میزان کشته‌های آن در مقایسه با زلزله‌ای مانند رودبار و منجیل با ۳۵ هزار کشته، بسیار کمتر بود.

بازوند یکی از دلایل پایین بودن کشته‌ها را هوشمندی خود مردم و بیرون آمدن از منزل به دنبال پیش لرزه‌ها دانست و اظهار کرد: دلیل دیگر امداد و نجات خوبی بود که در زمان کوتاهی صورت گرفت و نزدیک به ۱۰ هزار نفر بدون یک مورد فوتی با همکاری هلال احمر، ارتش، سپاه و ... نجات یافتند.

وی این شیوه امداد و نجات در زلزله کرمانشاه را یک رکورد بی نظیر و یکی از شاهکارهای هلال احمر دانست.

استاندار کرمانشاه از اعتمادی که مردم علی رغم تبلیغات رسانه‌های معاند به هلال احمر داشتند هم یاد کرد و گفت: میزان کمکی که مردم در اختیار هلال احمر قرار دادند ۶۳ میلیارد تومان کمک نقدی و ۲۷۰ میلیارد تومان کمک غیرنقدی بود که تماما بین مردم توزیع شد، اما میزان کمک مردم به NGOها و یا چهره‌های شاخص حدود ۲۱ میلیارد تومان بود.

نیازمند ۵۰ هزار تخته چادر هستیم

بازوند در ادامه به راه‌اندازی خانه‌های هلال از سوی جمعیت هلال احمر در سراسر کشور هم اشاره کرد و افزود: اعتماد ملی و جوانان داوطلب دو سرمایه اصلی هلال احمر هستند که راه‌اندازی خانه‌های هلال به تقویت این دو سرمایه کمک می‌کند.

وی معتقد است، وجود خانه‌های هلال احمر در روستاها باعث می‌شود مردم در زمان بحران احساس امنیت کنند و بدانند که حاکمیت در کنار آنها است و البته خود مردم نیز پای کار بیایند.

استاندار کرمانشاه ایجاد این مراکز را برای کشوری مانند ایران که حادثه خیز است، ضروری دانست.

بازوند با اشاره به تجهیزات و اعتبارات خوبی که برای هلال احمر با رایزنی‌های انجام شده در نظر گرفته شده، تاکید کرد: کرمانشاه به عنوان استان مرکز غرب کشور که به استان‌های همجوار هم خدمات می‌دهد، نیازمند امکانات بیشتری است، برای مثال برای کرمانشاه نزدیک به ۵۰ هزار تخته چادر نیاز داریم.

بازوند با بیان اینکه تلاش می‌شود مدیریت خوبی در اقلام امدادی داشته باشیم، گفت: اگرچه در برخی از زلزله‌ها پرت سه، شش و حتی یازده چادر به ازای یک چادر را هم در کشور داشتیم، اما در زلزله کرمانشاه به ازای هر چادر فقط ۲.۵ چادر پرت داشتیم.

استاندار کرمانشاه همچنین در نظر گرفتن کرمانشاه به عنوان مرکز آموزش‌های امدادگران و نجاتگران در غرب کشور را ضروری دانست.

وی در ادامه خواستار در نظر گرفتن ست‌های نجات غریق برای کرمانشاه شد و افزود: کرمانشاه با داشتن ۱۳ سد و تعدادی زیادی رودخانه و همچنین وجود افراد توانمند در زمینه نجات غریق، به تجهیزات بیشتری در این زمینه نیاز دارد تا دیگر شاهد از دست رفتن مردم در آب‌ها نباشیم.

راه‌اندازی داروخانه هلال احمر؛ مطالبه جدی کرمانشاه

بازوند همچنین راه‌اندازی داروخانه هلال احمر کرمانشاه را نیز به عنوان یکی از مطالبات جدی استان مطرح کرد و گفت: مردم کشور از داروخانه هلال احمر برای تامین داروهای کمیاب خاطره خوبی دارند و هم اکنون برخی از استان‌های کشور دارای دو یا سه داروخانه هلال احمر هستند.

وی اظهار کرد: در استان کرمانشاه علی رغم اینکه امکانات و ساختمان خوبی هم برای این داروخانه داریم، اما داروخانه هلال احمر فعال نیست.

استاندار کرمانشاه با اشاره به نظر مثبت رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان برای راه‌اندازی این داروخانه و ارسال موضوع به کمیسیون ماده ۲۰، یادآور شد: عبور از این کمیسیون روند دشواری دارد و تقاضا داریم رئیس جمعیت هلال احمر در این زمینه همکاری کند.

بازوند در پایان از اعتباری که در بودجه امسال برای مقابله با بحران در نظر گرفته شده هم یاد کرد و گفت: از مدیران دستگاه‌ها می‌خواهیم سهم کرمانشاه را با جدیت پیگیری کنند و جذب اعتبارات ملی همواره به عنوان یک شاخص مهم در ارزیابی مدیران مد نظر خواهد بود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.