از ضعیف شدن هماهنگی بین دستگاه ها تا دفاع از تصمیمات ستاد کرونا
عباسعلی جوادی، متخصص عفونی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان و دستیار ویژه استاندار و عضو ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان اصفهان معتقد است تصمیماتی که تاکنون برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا گرفته شده کاملا علمی است.

دکتر عباسعلی جوادی در گفت و گو با ایسنا، با دفاع از تصمیمات گرفته شده در ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا، تاکید دارد که شاید در بین این تصمیمات برخی خوشایند من و شما نبوده باشد، اما تصمیمات براساس مباحث کارشناسی، مطالعات و مقالات علمی و توجه به استانداردها گرفته شده است.

دستیار ویژه استاندار و عضو ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان اصفهان با یادآوری هماهنگی بسیار خوبی که در اوایل همه گیری کرونا بین دستگاه های مختلف در استان وجود داشت، تایید می کند که با گذشت زمان این هماهنگی ها ضعیف تر شده، اما این موضوع فقط مختص استان و کشور ما نیست، بلکه در همه جای دنیا در ابتدای شیوع کرونا رعایت اصول و قوانین و هماهنگی بین بخشی به طور جدی تری صورت می گرفت، اما به تدریج شرایط عادی فرض می شود.

این متخصص عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با ارزیابی وضعیت شیوع ویروس کرونا در اصفهان، اظهار کرد: در اوایل شیوع کرونا در اسفندماه اصفهان وضعیت اصفهان قرمز و سپس در اردیبهشت و خردادماه نارنجی شد، اما با اوج گیری دوباره بیماری از مردادماه هم اکنون وضعیت اصفهان بار دیگر قرمز شده است. وضعیت شهرستان های استان اصفهان نیز به طور مداوم تغییر کرده و قرمز، نارنجی و زرد می شود.

وی افزود: بعد از اسفند ماه شیوه نامه های زیادی به اجرا گذاشته شد و تعطیلی بسیاری از مشاغل و کسب و کارها، بازارها، مدارس، مراکز تفریحی، فرهنگی و ... باعث کاهش رفت و آمد شهروندان در سطح شهر و در نتیجه کاهش روند شیوع بیماری شد، درحالی که مشکلات اقتصادی و به خطر افتادن معیشت مردم باعث شد تصمیم به بازگشایی هایی در جامعه گرفته شود که همین امر به مرور باعث بالا رفتن دوباره آمار مبتلایان به کرونا شد.

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص چشم انداز پیش روی شهر اصفهان از نظر شیوع کرونا، گفت: اصفهان در هفته های اخیر شاهد پیک های شدید بیماری بوده و پیش بینی می شود در فصل پاییز با شیوع بیماری هایی همچون آنفلوآنزا، روند بیماری همچنان سیر صعودی داشته باشد. در این شرایط، دسترسی گروه های حساس مانند افراد بالای ۶۹ سال، بیماران خاص و افراد دارای بیماری زمینه ای و نیز کارکنان بهداشت و درمان به واکسن آنفلوآنزا ضروری است.

از همکاری مردم در فروردین تا جدی نگرفتن بیماری در شهریور

این متخصص عفونی در پاسخ به علت اجرا نشدن دقیق شیوه نامه های بهداشتی در هنگام بازگشایی مشاغل و نیز حضور مردم در اجتماعات، خاطرنشان کرد: در اوایل فروردین شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به خوبی رعایت شد که دلیل اصلی آن نیز همکاری مردم بود.

وی ادامه داد: به خاطر مسائلی همچون نیاز مردم، طولانی شدن دوران بیماری، حضور طولانی مدت در منزل، نرفتن به سفر، تعطیل شدن بسیاری از تفریحات و عادی شدن شرایط، با وجود وضعیت قرمز اصفهان و خطر بیماری، شاهد جدی نگرفتن توصیه های پیشگیرانه و حضور تعداد زیادی از شهروندان در مراکز تفریحی همچون پارک ها، بوستان های شهر و حاشیه رودخانه زاینده رود هستیم.

جوادی به غیرحضوری شدن آموزش در مدارس و دانشگاه ها اشاره و تصریح کرد: آموزش حضوری باعث افزایش خطر شیوع بیماری می شود، درحالی که مشکلات بسیاری نیز در زمینه آموزش مجازی وجود دارد، مانند دسترسی نداشتن برخی دانش آموزان به فضای مجازی، ارتباط سخت با معلمان و اساتید، افت کیفیت آموزش و ... با این وجود با قاطعیت نمی توان درباره درست یا نادرست بودن تصمیم آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس صحبت کرد.

دفاع از تصمیمات گرفته شده در ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا

عضو ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان اصفهان با یادآوری اینکه برای تصمیم گیری درباره هر موضوعی، بحث و بررسی زیادی در زیرگروه های ستاد مقابله کرونا انجام می شود تا نهایتا یک تصمیمی گرفته شود، گفت: براین اساس به نظر من تصمیماتی که تاکنون گرفته شده کاملا علمی بوده است. شاید در بین تصمیمات تعدادی خوشایند من یا شما نبوده باشد، اما تصمیمات براساس مباحث کارشناسی، مطالعات و مقالات علمی و توجه به استانداردها گرفته شده است.

جوادی با بیان اینکه تنها راهکار برای کاهش آسیب های ناشی از شیوع ویروس کرونا، افزایش دوره پیک های شیوع بیماری در ایران و جهان بود، تصریح کرد: این امر موجب می شود تا همه افراد همزمان بیمار نشوند و امکان ارائه خدمات درمانی به مبتلایان وجود داشته باشد.

ضعیف تر شدن هماهنگی بین دستگاه ها در استان

دستیار ویژه استاندار اصفهان با اشاره به اینکه در اوایل همه گیری کرونا هماهنگی بسیار خوبی بین دستگاه های مختلف در استان وجود داشت، افزود: با گذشت زمان این هماهنگی ها ضعیف تر شده است، البته این موضوع فقط مختص استان و کشور ما نیست و در همه جای دنیا در ابتدای شیوع کرونا رعایت اصول و قوانین و هماهنگی بین بخشی به طور جدی تری صورت می گرفت، اما به تدریج شرایط عادی فرض می شود، همانطور که با وجود افزایش میزان مرگ و میرها مردم هم به شرایط عادت کرده و متاسفانه کمتر به مباحث پیشگیری و مراقبت توجه می کنند.

وی همچنین پیرامون وضعیت پسماندهای پزشکی در اصفهان توضیح داد: در دنیا فرایند از بین بردن پسماندهای عفونی به سمت سوزاندن رفته است، چراکه دفن زباله های عفونی موجب آلوده شدن محیط زیست می شود.

پسماندهای بیمارستانی باید سوزانده شود

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی با همکاری استانداری اصفهان باید در این زمینه تصمیم بگیرد، چراکه شهرداری مسئولیتی در قبال این پسماندها ندارد و تولید کننده باید تمهیدات لازم را برای از بین بردن آنها بیندیشد، بنابراین لازم است با همکاری بخش های مربوط این زباله ها سوزانده شود تا خطری برای محیط زیست و آیندگان نیز نداشته باشند.

این متخصص عفونی با اشاره به اینکه در پسماندهای بیمارستانی امکان انتقال ویروس از راه هوا و تنفس وجود ندارد، گفت: ویروس کرونا تنها از طریق تماس دست با پسماندها و سپس تماس دستان آلوده با چشم و صورت منتقل می شود، در عین حال که در پسماندهای عفونی امکان انتقال بیماری های دیگری مانند سل، دیسانتری و بیماری های اسهالی حتی بیشتر از انتقال ویروس کرونا است. بنابراین لازم است، افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند حتما آموزش دیده باشند و به هیچ وجه بدون استفاده از وسایل حفاظتی با پسماندها تماس دستی نداشته باشند و موارد بهداشتی را به طور جدی رعایت کنند.

شدت بیماری از ابتدا تاکنون هیچ تغییری نکرده است

عضو ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان اصفهان در بخش دیگری از سخنانشان با بیان اینکه شدت بیماری از ابتدا تاکنون هیچ تغییری نکرده، اما به علت توجه و بررسی های بیشتر، تنوع علائم بیماری افزایش پیدا کرده است، توضیح داد: علائم افراد مبتلا به کرونا متفاوت است؛ در برخی افراد عارضه پوستی، در برخی عارضه دستگاه تنفسی فوقانی (مانند گلو درد، عطسه، آبریزش بینی)، در افراد دیگری اسهال، استفراغ، معده درد و در برخی افراد فقط تب و بدن درد مشاهده می شود.

جوادی در ادامه افزود: این ویروس حتی روی قلب و دستگاه اعصاب نیز تاثیر می گذارد و موجب آنسفالوپاتی، از دست دادن حس بویایی، چشایی و حتی ناشنوایی می شود، این درحالی است که برخی افراد هیچ علامتی ندارند اما وقتی آزمایش پی سی آر از آنها گرفته می شود کرونا مثبت می شوند.

وی با یادآوری اینکه در ابتدای شیوع ویروس کرونا سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای به عنوان افراد در معرض خطر این بیماری نام برده می شدند، اظهار کرد: سالمندان و بیماران در معرض خطر، اصول بهداشتی را بیشتر رعایت کرده و بیشتر مراقب سلامت خود هستند و به همین خاطر هم کمتر مبتلا می شوند، درحالی که در گروه سنی جوانان به دلیل بی توجهی به توصیه های بهداشتی شاهد افزایش موارد بیماری و حتی مرگ و میر هستیم.

خطر سرایت کرونا در کودکان مانند بزرگسالان است

این پزشک متخصص عفونی خاطرنشان کرد: خطر سرایت ویروس کرونا در کودکان نیز مانند بزرگسالان است، با این تفاوت که شدت بیماری در آن ها کمتر دیده شده، بنابراین کودکان نیز به کرونا مبتلا می شوند اما درگیری تنفسی و مرگ و میر در آنها کمتر است.

وی در مورد کارایی واکسن کرونا برای پیشگیری از این بیماری نیز توضیح داد: هنوز مطالعات قطعی در زمینه میزان تاثیرگذاری واکسن کرونا صورت نگرفته و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، با این وجود واکسنی که مراحل مختلف را طی کرده و به تولید انبوه می رسد قطعا کارایی خوبی در مقابله با بیماری خواهد داشت.

واکسن کرونا می تواند جلوی شیوع بیماری را بگیرد

جوادی بیان کرد: اگر بتوانیم تمام افراد جامعه را با واکسن موثری واکسینه کنیم، حتی در مدت زمان دو ماه، جلوی شیوع بیماری گرفته می شود، چرا که وقتی همه افراد ایمن باشند ویروس از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی شود.

عضو ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان اصفهان با بیان اینکه کادر درمان همیشه تحت فشار بوده، توضیح داد: شیوع ویروس کرونا و احتمال ابتلای کادر درمان به بیماری کووید۱۹ باعث دیده شدن بیشتر زحمات آنها شده است. در چنین شرایطی باید تمهیدات لازم جهت استراحت کادر درمان به دلیل کار سختی که در خط مقدم مقابله با بیماری به عهده دارند و پوشیدن لباس های مخصوص و ماسک و شیلد برای چندین ساعت، درنظر گرفته شود و زحمات آن ها بیشتر دیده شده است.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی با یادآوری اینکه عمده انتقال ویروس از طریق تماس صورت به صورت و از راه قطرات تنفسی است، استفاده از ماسک را تا ۸۵ درصد مانع انتشار ویروس عنوان کرد و افزود: استفاده از ماسک و شستن مرتب دست ها به ویژه هنگام تماس با صورت و چشمان تاثیر زیادی در جلوگیری از انتقال ویروس دارد.

وی با بیان اینکه هرچه تجمع افراد در اماکن بیشتر، فاصله آنها کمتر و بدون استفاده از وسایل حفاظتی باشد، امکان انتقال بیماری افزایش می یابد، خاطرنشان کرد: خطر انتقال بیماری در محیط های جمعی همچون وسایل نقلیه عمومی وجود دارد و این خطر در ساعات خاصی مانند ۷ و نیم تا ۸ صبح به اوج خود می رسد که در شرایط فعلی به نظر راهکاری به جز استفاده از ماسک وجود ندارد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.