اصفهان رکوردار کرونا در کشور/مردم تفریح کنارزاینده رود را تعطیل کنند
مدیر درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان در مورد وضعیت شیوع کرونا در استان اصفهان، آمار مرگ و میر، افزایش تند شیب بیماری و رکوردزنی استان اصفهان در کشور، درگیری دانش آموزان و معلمان و کادر درمان استان با این بیماری توضیحاتی ارائه کرد.

بهروز کلیدری امروز (چهارشنبه- ۲۶ شهریورماه) در نشست خبری، با اشاره به شهادت چند نفر از پزشکان و کادر درمان اصفهان در اثر بیماری کووید ۱۹، اظهار کرد: دکتر ابن شهیدی پس از چندین روز دست و پنجه نرم کردن با این بیماری دیروز فوت کرد.

مدیر درمان دانشگاه علوم‌ پزشکی اصفهان با بیان اینکه در روزهای اول مواجهه با بیماری کووید۱۹ به نظر می رسید شرایط نسبتا بهتری در استان اصفهان نسبت به استان های دیگر رقم زده ایم، تصریح کرد: از مرداد ماه شرایط این بیماری در اصفهان روز به روز پیچیده تر و سخت تر شده است.

مرگ و میر کرونا ۳ برابر شده است

کلیدری تاکید کرد: تاکنون بالغ بر ۳۲ هزار و ۵۰۰ بیمار را در بیمارستان های استان بستری کرده ایم و یک هزار و ۴۶۰ بیمار با تست مثبت کرونا از دست داده ایم.

وی تعداد کل بیماران مثبت و مشکوک استان را ۳۱۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: از میان بیماران با تست مثبت، ۷۲۰ بیمار طی ۱۵۰ روز فوت کردند، درحالی که ۷۴۰ بیمار دیگر تنها طی ۵۵ روز گذشته فوت کردند، یعنی طی ۵۵ روز مرگ و میری به اندازه ۱۵۰ روز به نسبت قبل را تجربه کردیم.

مدیر درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان با بیان اینکه مرگ و میر ۳ برابر شده است، گفت: روزانه یک مینی بوس ته دره می رود که متاسفانه همه فوت می کنند. در حال حاضر بیمارانی که در استان درحال بستری شدن هستند روز به روز افزایش پیدا می کنند.

به گفته کلیدری اردیبهشت و خرداد ۳۰۰ بیمار و امروز بیش از ۱۱۰۰ بیمار بستری در استان داریم، درحالی که نسبت به دوره قبلی بسیاری از آنها بیماران بدحال تری هستند که باوجود خدماتی که دریافت می کنند و شناخت بیشتری که داریم، فوت می کنند.

وی افزود: به دلیل اینکه زنجیره بیماری را در استان قطع نکرده ایم، شرایط درست نمی شود. دیروز ۲ هزار و ۷۰۰ بیمار در کشور مبتلا شدند که ۹۳۸ نفر مربوط به استان اصفهان بود. به این معنی که ۴۰ درصد مبتلایان از استان اصفهان بودند و در صدر بروز بیماری در کشور هستیم.

۲ تا ۴ هفته آینده شرایط بحرانی می شود

مدیر درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان با تاکید براینکه این وضعیت حدود ۱۰ روز است در استان اصفهان اتفاق افتاده است‌، خاطرنشان کرد: طی یک هفته گذشته هر روز بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ بیمار جدید در استان شناسایی شدند و طی یکی دو هفته آینده تجربه تعداد بالای بیشتری خواهیم داشت. همچنین مرگ و میر بیشتر طی ۲ تا ۴ هفته آینده را پیش بینی می کنیم.

به گفته کلیدری برآوردهایی که توسط سازمان های جهانی برای نیم‌کره شمالی انجام شده بود، درحال تحقق است. در شهریور به مرگ و میر ۳ برابر رسیدیم درحالی که تیم درمانی با تجربه و مراکز قوی تر وارد میدان شدند، اما روند بدتر شد.

وی با بیان اینکه به‌ زودی ظرفیت بیمارستان الزهرا تکمیل می شود و مجبوریم ظرفیت های جدید پیش بینی کنیم، تصریح کرد: خمینی شهر در صدر بروز بیماری در استان قرار گرفته است. در خمینی شهر ظرفیت های خدمات غیرکرونایی را به طور کامل از دست می دهیم.

مدیر درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان با بیان اینکه هیچ اقدامی برای متوقف کردن چرخه تولید بیماری در استان نکرده ایم، خاطرنشان کرد: هر روز در حاشیه رودخانه زاینده رود مردم کنار هم نشسته اند. اکنون استان نسبتا موفق در کنترل بیماری نزدیک به ۴۰ درصد مبتلایان جدید کشور را تجربه می کند و شاید در ۳ تا ۴ ماه آینده مرگ و میر باز هم افزایش یابد.

کلیدری تاکید کرد: این روزها دغدغه مدارس را داریم و اگرچه مردم نسبتا شرایط را درک کرده و حضورشان در مدارس کمرنگ شده است، اما مراقبت بیشتر لازم است.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع ویرو کرونا کودکان زیر ۱۸ سال بستری به یک هزار و ۶۴۴ نفر رسیده و ۷۱ نفر فوت شدند.

طی ۴۰ روز ۵ مادر باردار را از دست دادیم

مدیر درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان با تاکید براینکه جزء استان های سرآمد در کنترل مرگ مادران بودیم و تنها ۲ مرگ در دوران کرونا داشتیم، اظهار کرد: طی ۴۰ روز ۵ نفر از مادران باردار را از دست دادیم که ۴ نفر ساکن خمینی شهر هستند.

کلیدری یادآور شد: اگر نتوانیم مداخله موثر داشته باشیم، حداقل این تعداد مرگ به ۲ برابر می رسد.

وی تصریح کرد: ضریب اشغال بیمارستان ها به حداکثر نزدیک می شود و اگر این شرایط ادامه پیدا کند مجبوریم در روزهای آینده بیمارستان های دیگر را به چرخه کووید۱۹ اضافه کنیم. این در حالی است که بیماران دیگر دچار تاخیر درمان و مرگ و میر می شوند.

مدیر درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان، اضافه کرد: حدود ۳۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به کووید ۱۹ شده اند و با این شرایط تا ژانویه در دنیا ۲ تا ۳ میلیون مرگ در اثر کرونا و ۱۵ میلیون مرگ غیرکرونا را تجربه می کنیم که نتوانسته اند خدمات درمانی خوبی دریافت کنند.

وضعیت خطیری در استان اصفهان درحال رخ دادن است

کلیدری با تاکید براینکه وضعیت خطیری در استان اصفهان درحال رخ دادن است، گفت: اگر مداخله جدی نکنیم، در مهر ماه این اعداد رشد چشمگیری پیدا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه مخالف تعطیلی معیشت مردم هستیم، تصریح کرد: اما چرا قواعد ابتدایی کنترل بیماری را رعایت نمی کنیم؟ در پاساژها، بانک ها، مدارس و تفرجگاه ها هیچ کدام فاصله گذاری رعایت نمی شود و در این صورت حتما تولید بیمار بیشتری داریم.

مدیر درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان تاکید کرد: باید جدی تر ورود کنیم و اگر قرار است قاعده خاصی رعایت شود باید به صورت جدی رعایت شود. دنبال راه حل های بدیع نباشیم. کشورهای موفق دنیا شناسایی فعال بیمار و محدودیت های جدی دارند. ایمنی گله ای پاسخگو نخواهد بود و کشورهایی که تجربه کردند موفق نبودند، ضمن اینکه ایمنی ناقص است و بسیاری برای بار دوم گرفتار بیماری می شوند.

کلیدری با بیان اینکه بارها و بارها در ستاد استانی کرونا بحث وضعیت پیچیده استان اعلام شده است، خاطرنشان کرد: درخواست محدودیت در استان شده است، مطمئنم تا سال ها مجبوریم ماسک روی صورت داشته باشیم، تضمین دسترسی همه دنیا به واکسن به سال ۲۰۲۳ می رسد و این در صورتی است که ۲۰۲۱ واکسن موثری تولید شود.

مدیر درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان با بیان اینکه زمان طولانی با بیماری درگیر خواهیم بود، اظهار کرد: به نظر می رسد خانواده ها جلوترند و خودشان فرزندان‌شان را به مدرسه نمی فرستند.

خانواده ۲ هزار و ۸۶۳ دانش آموز درگیر کرونا

وی در خصوص اعلام وضعیت کرونا در میان معلمان و دانش آموزان گفت: طی دو هفته گذشته، ۴۸ معلم گرفتار، ۱۸۳ معلم در خانواده فرد مبتلا دارند، ۱۶۳ دانش آموز مبتلا و ۲ هزار و ۸۶۳ دانش آموز یکی از اعضای خانواده مبتلا بودند. این آمار را اعلام کرده ایم و اطلاعات آنها موجود است، اما خوشبختانه مردم این موضوع را درک کرده اند و مراقب سلامت فرزندان‌شان هستند تا جایی که امکان دارد آموزش غیرحضوری باشد.

مدیر درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان با تاکید براینکه آموزش را نمی شود، تعطیل کرد، گفت: همه به آموزش مجازی دسترسی ندارند، درحالی که همین افراد در معرض آسیب بیشتری هستند و خانواده های ضعیف آسیب پذیری بیشتری دارند.

انجام روزانه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تست کرونا در استان

کلیدری افزود: ظرفیت سازی خوبی در استان انجام داده ایم و روزانه حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تست در استان انجام می شود که نزدیک به هزار تست توسط بخش خصوصی انجام می شود. هر فرد علامت دار اگر به مراکز ۱۶ساعته مراجعه کند تست انجام می شود و این ظرفیت سازی به شناسایی بیشتر بیماران کمک می کند.

وی ادامه داد: ۸ آزمایشگاه فعال غیر دانشگاهی داریم که طبق تعرفه آزمایش را انجام می دهند که به خاطر مسائل اقتصادی با چالش هایی روبرو هستند.

مدیر درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان با بیان اینکه پروتکلی که محدود کننده باشد از حوزه مدیریتی کشور و استان صادر نخواهد شد، خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی آلارم های لازم را می دهد، اما سیاست کلان این است که این شرایط را مدیریت کنیم،‌ در چنین شرایطی مردم باید خودشان مراقبت کنند و رفتارهای فردی در رعایت فاصله گذاری تقویت شود. باید غیرمتمرکز و متناسب با شرایط هر استان تصمیم گرفت.

کلیدری افزود: کادر درمان خسته اند، حق و حقوق آنها که ۷ ماه است خدمات می دهند چه می شود، درحالی که هیچ نمود بیرونی در جامعه نمیبینم، مردم باید رعایت کنند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.