کرونا و این بار کودکان
در روزهای اول شیوع بیماری کرونا نگرانی در خانواده‌ها ملموس بود به‌طوریکه این موضوع کم شدن آمد و شد آنها را به دنبال داشت و مهمانی‌ها و حتی خرید و تردد رنگ و بوی کرونایی به خود گرفت. در کوی و برزن کمتر کسی دیده می‌شد که دم از کرونا، ماسک، دستکش و لوازم بهداشتی نزند.

در اوایل شیوع کرونا خیلی‌ها می‌گفتند کودکان مبتلا نمی‌شوند و این موضوع نگرانی خانواده‌ها را کم کرده بود چرا که خیالشان راحت بود فرزندانشان را این بیماری تهدید نمی‌کند.

چند روز قبل خبری در فضای مجازی مبنی بر ابتلای چندین کودک منتشر شد که نگرانی را در بین خانواده‌ها ایجاد کرد.

با شروع سال تحصیلی جدید و علیرغم رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی در مدارس و تاکیدات گسترده‌ای که در این زمینه توسط ستاد ملی کرونا می‌شود اما باز نگرانی‌هایی از سوی والدین و اولیای دانش‌آموزان وجود دارد که مبادا کودکشان نیز به این بیماری مبتلا شود.

آموزش آنلاین برای بسیاری از خانواده‌ها هزینه‌بر است

در این رابطه دکتر محمدرضا ناظر متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه در بحث کرونا ویروس یک خطر ابتلا و یک خطر کشندگی داریم، گفت: خطر ابتلا که وجود دارد یعنی اگر ادامه‌دار باشد افراد ۱۰۰ درصد مبتلا می‌شود.

وی با بیان اینکه تماس با فرد کرونایی منجر به ابتلا افراد می‌شود، افزود: البته درصد کشندگی مشخص نیست چون رفتار ویروس بطور مکرر تغییر می‌کند و نامشخص است، به عنوان مثال قبلا درصد کشندگی در سن بالا بود، بعد در سنین ۴۰ تا ۵۰ سال، سپس ۲۰ تا ۳۰ سال و اخیرا در بین کودکان دیده شده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه آموزش آنلاین برای بسیاری از خانواده‌ها هزینه‌بر است و تهیه لپ‌تاپ یا گوشی همراه در این شرایط اقتصادی سخت بوده و استفاده مکرر از این وسایل منجر به ضعیفی چشم کودک می‌شود، گفت: پیشنهادم این است با همکاری رسانه ملی آموزش‌ها ارائه شود تا دانش‌آموزی که دسترسی به تجهیزات الکترونیکی ندارد از این حیث محروم نماند و از طرفی راهی در راستای قطع زنجیره و کنترل ویروس خواهد بود.

دانش‌آموزانی که سرکلاس حضور پیدا کنند ایمن نیستند

ناظر با بیان اینکه دانش‌آموزانی که سرکلاس حضور پیدا کنند ایمن نیستند و خواهی نخواهی بیماری آنان را درگیر می‌کند، تصریح کرد: تنها استفاده از ماسک در فضای بسته جوابگو نیست.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد ماسک زدن به خاطر دیگران است نه بخاطر سلامتی فرد، گفت: این مساله اشتباهی که در بین مردم بد جا افتاده و آن این است که گفته می‌شود ماسک بزن تا مبتلا نشوی درحالیکه فرد ماسک می‌زند برای اینکه دیگران را مبتلا نکند چون ممکن است فرد ناقل سالم باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی اضافه کرد: آنچه دیده می‌شود این است که همه مردم در فضای آزاد ماسک می‌زنند و هنگامی‌که شروع به سخن گفتن با دیگری می‌کنند ماسک را بر می‌دارند در صورتیکه افراد باید در محیط مسقف ماسک بزنند و به هیچ وجه نباید در هنگام صحبت ماسک را از روی صحبت بر دارند.

استفاده ازماسک موضوعی شوخی برای دانش‌آموزان تلقی می‌شود

ناظر با بیان اینکه در فصل سرما و شرایط عادی به فرزندمان که دانش‌آموز است گفتیم لباس گرم بپوش تا سرما نخوری کدام دانش‌آموز رعایت کرده است حالا آنکه استفاده از ماسک موضوعی شوخی برای دانش‌آموزان تلقی می‌شود، گفت: زدن ماسک برای طولانی مدت سبب مرطوب شدن آن و حضور دانش آموزان در محیط مسقف سبب بیماری می‌شود و در وضعیت فعلی هم دانش‌آموز و هم خانواده با بیماری درگیر می‌شوند و ضرورت دارد دانش‌آموزان از راه دور آموزش ببیند.

دانش آموزان درک و فهم چندانی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند

سیدنصرت‌الله میرمعینی، از روانشناسان بالینی می‌گوید: کرونا بیماری خطرناکی است که باید از این ویروس کشنده پیشگیری کرد و می‌توان با استفاد از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی تا حد زیادی از بروز و ظهور آن جلوگیری به عمل آورد به همین علت آموزش این نکات برای دانش‌آموزان حیاتی بوده و والدین بهتر است به جای ترساندن فرزندانشان رعایت پروتکل های بهداشتی را به آنها آموزش دهند.

وی با بیان اینکه والدین باید در وهله اول خودشان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای فرزندانشان الگو باشند و این‌طور نباشد که به بچه بگویند «ماسک بزن» اما خود استفاده‌ای از ماسک نداشته باشند، تصریح کرد: کودکان دوره ابتدایی بیش از سایر دانش‌آموزان به مراقبت والدین، مربیان و معلمان نیاز دارند چراکه درک و فهم چندانی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند و باید با روش‌های بازی و ساده، نکات بهداشتی به آنها آموزش داده و توصیه می‌شود آموزش این پروتکل‌ها با تشویق و دادن جایزه همراه باشد؛ به عنوان مثال اگر کودک دو تا سه ساعت پیوسته از ماسک استفاده کرد، والدین او را تشویق کرده و جایزه دهند.

این روانشناس با بیان اینکه درباره دانش‌آموزان سنین بالاتر باید ضرورت رعایت پروتکل‌ها به صورت علمی بیان شود تا به خود استرس بی‌خودی راه ندهند، خاطرنشان کرد: نوجوانی سنی است که افراد کرونا را مرگ آور و کشنده می‌دانند و والدین باید به طور جدی از ترساندن نوجوانان از کرونا خودداری کنند چراکه با این کار اضطرابی بیش از حد به آنها وارد خواهند کرد و اثرات مخرب و خطرناکی به دنبال خواهد داشت.

دانش‌آموزان باید همواره در حضور بچه‌های دیگر از ماسک استفاده کنند

این روانشناس با تاکید بر اینکه دانش آموزان باید همواره در حضور بچه‌های دیگر از ماسک استفاده کنند و یک متر از دوستان خود باید فاصله بگیرند، اینکه در محیط مدرسه نباید از آب‌خوری استفاده کنند و باید خوراکی و قمقمه آب شخصی داشته باشند، یادآور شد: باید اطلاعات خود را در مورد چگونگی برخورد و ارتباط صحیح و سازنده برای یادگیری و آموزش به کودکان بالا ببریم تا باعث افسردگی و دچار اضطراب در نوجوانان و به ویژه کودکان نشود.

مبتلا شدن چند دانش‌آموز شهرستان سلسله ارتباطی به بازگشایی مدارس ندارد

در این خصوص علیرضا نخعی، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان به ایسنا گفت: مبتلا شدن چند دانش‌آموز شهرستان سلسله ارتباطی به بازگشایی مدارس ندارد و تاکید ما نیز بر رعایت پروتکل‌ها و دستوراالعمل‌های بهداشتی است.

وی افزود: چنانچه مدرسه‌ای امکانات لازم را برای آموزش حضوری نداشته باشد باید آموزش بصورت غیر حضوری را برای دانش‌آموزان فراهم کند.

هر مدرسه‌ای که شرایط لازم را برای آموزش حضوری نداشته باشد تعطیل می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی در بحث ویروس کرونا با کسی تعارف و رودربایستی ندارد و کنترل و نظارت کامل بر مدارس استان دارد و هر مدرسه‌ای را تشخیص دادکه شرایطش خوب نیست ما براساس مصوبات ستاد کرونا ملزم به تعطیلی آن هستیم و مادامی که آمادگی وبستر لازم را برای حضور دانش‌آموزان فراهم کرد اجازه بازگشایی دارد.

نخعی اظهار کرد: دستورالعمل بهداشتی که به مدارس داده شده این است که باید موازین و چارچوب‌های بهداشتی رعایت شود و چنانچه مدرسه رعایت نکند آموزش‌ها غیرحضوری می‌شود.

وی عنوان کرد: در زنگ‌های تفریح همکاران در کنار دانش‌آموزان هستند و اولیا نیز باید به فرزندان خود سفارش بر رعایت نکات بهداشتی دارند و باید خانواده و مدرسه همکاری داشته باشند و به کودکان خود آموزش و آگاهی لازم را بدهند تا رفتارهای بهداشتی و اجتماعی را رعایت کنند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط دانش‌آموزان به سختی اجرا می‌شود

در این خصوص دکتر یحیی ابراهیمی، نماینده مردم سلسله دلفان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: براساس گزارشاتی که رئیس شبکه بهداشت شهرستان الشتر دادند متاسفانه روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ نفر کرونا مثبت در این شهرستان شناسایی می‌شوند که این زنگ خطری است و باید مسئولین تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس اضافه کرد: هفته گذشته در جلسه‌ای که با مسئولین وزارت بهداشت و آموزش و پرورش داشتیم گوشزد کردیم که رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط دانش‌آموزان در مدارس به سختی اجرا می‌شود و ما نباید خیلی در باز کردن مدارس تاکید و پافشاری کنیم.

ابراهیمی با انتقاد از اینکه اول مهرماه شروع سال‌تحصیلی بود و این درحالیست که امسال ۱۵ روز زودتر و یک دفعه شروع شد و مسئولین امر نتیجه را شاهد هستند، تصریح کرد: از مسئولین درخواست داریم به‌صورت جدی و ویژه‌ای به این مساله بپردازند و کار کارشناسی انجام دهند.

نباید انتظار رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی را از دانش‌آموز سنین ابتدایی داشته باشیم

وی گفت: در بحث برگزاری کنکور اعلام کردیم باید پروتکل‌های بهداشتی بصورت سخت‌گیرانه رعایت شود اما بررسی کردم که نه تنها پروتکل‌های به‌صورت جدی دیده نشد بلکه عادی بود و چگونه می‌شود از دانش‌آموزانی که در سنین ابتدایی است انتظار رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی را داشته باشیم؟

نماینده مردم سلسله دلفان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر انجام آموزش‌های غیرحضوری برای دانش‌آموزان، خاطرنشان کرد: این آموزش‌ها باید به‌صورت مجازی باشد، با فرماندار سلسله صحبت شده که مدارس را تعطیل کنند تا بتوانیم بیماری را در این شهرستان کنترل کنیم.

همزمانی آنفلوآنزا با کرونا در دوماه پاییز منجر به تشدید و همه‌گیری بیماری می‌شود

ابراهیمی با تاکید براینکه انتظار داریم در ماه‌های مهر و آبان و همزمانی بیماری آنفلوآنزا با کرونا ویروس منجر به تشدید و همه‌گیری بیماری می‌شود و ضرورت دارد رعایت کنیم، گفت: شاید دانش‌آموزان به مدرسه نروند و از لحاظ روحی آسیب ببینند اما مهم این است که جان آنها را از خطر نجات دهیم، ضرورت دارد این موضوع را هم والدین متوجه شوند و هم دولت مد نظر قرار دهد؛ تا زمانی‌که جان دانش‌آموزان در خطر است نباید اجازه بازگشایی مدارس داده شود؛ باید تا زمانی که بیماری کنترل می‌شود آموزش‌ها مجازی و غیرحضوری برگزار شود.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در کمیسیون بهداشت مجلس جلسات مختلفی با مسئولین وزارت بهداشت و آموزش و پرورش داشتیم و پروتکلی را تدوین کردیم و پیشنهاد دادیم تمهیدات لازم اندیشیده شده چرا که نباید برای کل کشور یک نسخه در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد مدارس کشور کمتر از ۱۰۰ دانش‌آموز دارند و ممکن است با رعایت فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بتوان به نتیجه مورد نظر در آموزش حضوری رسید، بیان کرد: ۴۰ درصد مدارس کشور بالای ۱۰۰ نفر دانش‌آموز دارند که ممکن است تراکم زیاد و شیوع ویروس تشدید شود؛ بنابراین باید براساس نیازسنجی‌ها و نظر روسای آموزش و پرورش، مراکز بهداشت و فرمانداران هر منطقه‌ای تصمیم جداگانه‌ای گرفته شود.

ابتلای ۲۸ کودک هفت تا ۱۸ سال به کووید ۱۹

در این خصوص دکتر مریم کوشکی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: از اول شهریورماه تا بیستم همین ماه، ۲۸ مورد مثبت مبتلا به "کووید۱۹" در دامنه سنی ۷ تا ۱۸ را در شهرستان سلسله داشتیم.

وی با بیان اینکه مراقبین سلامت در این مدت پیگیری‌های لازم را انجام دادند، تصریح کرد: از این تعداد و طی تماس‌های مراقبین سلامت تنها هفت نفر از این افراد ورود به مدرسه را اعلام کردند.

کوشکی بیان کرد: توجه داشته باشید دوره کمون بیماری دو هفته است، ضمن این که نتایج تست‌ها دست کم ۴۸ ساعت بعد از نمونه‌گیری اعلام می‌شوند که با این تفاسیر زمان ابتلا این افراد به قبل از ورود به مدرسه است.

وی خاطرنشان کرد: طی بررسی‌های انجام شده توسط مراقبین سلامت، عمده این افراد قبل از ابتلا در اماکن پرازدحام حضور داشته و یا والدینشان در این گونه اماکن حضور دارند.

کوشکی با اشاره به اینکه خوشبختانه حال عمومی تمامی این افراد خوب است، یادآور شد: نظارت کارشناسان سلامت بر مدارس آغاز شده است و از فعالیت هر مرکز آموزشی که حتی یک بند از پروتکل‌ها را رعایت نکرده باشد ممانعت خواهد شد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.