عادی انگاری کرونا ترسناک است
رئیس علوم پزشکی اراک با اشاره به بی تفاوتی عده ای به کرونا گفت: بی تفاوتی نسبت به کرونا و عادی انگاری آن، ترسناک است.

دکتر سید محمد جمالیان یازدهم مردادماه در جلسه ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا در استان مرکزی بیان کرد: هفته گذشته فوت ناشی از کرونا در استان مرکزی روند صعودی تندی به خود گرفت و کادر درمان و پرستاران از وضعیت کنونی گلایه مند هستند چراکه همه فشار بر روی این قشر است و در مقابل، مراسم ها و تالارها فعالند و کادر درمان از این حجم بی تفاوتی گلایه دارند.

وی با اشاره به استعفای ۱۵ نفر از پرستاران استان در هفته گذشته به دلیل سختی شرایط کاری، تصریح کرد: از مجموعه های مختلف درخواست پرستار داشتیم اما حتی یک نفر هم حاضر به همکاری نشد. قطعا با نیروهای رسمی پرستاری نمی توان شرایط را کنترل کرد.

جمالیان با بیان اینکه رفتار و عملکرد ماست که به کادر درمان روحیه می دهد، اما هرشب در تالارها مراسم برگزار می شود، گفت: هفته گذشته یکی از معروفترین تالارهای اراک با وجود چند صد تماس برای جلوگیری از پلمب، بالاخره پلمب شد چراکه بر اجرای مصوبات مصر هستیم.

وی تاکید کرد: اگر مصوبات قدرت اجرایی نداشته باشند کادر درمان و دانشگاه هم کم می آورد، اما متاسفانه بی تفاوتی و عادی انگاری نسبت به کرونا را را در میان مردم و حتی در بین برخی مدیران و مسئولان شاهد هستیم و این امر ترس آور است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار کرد: استان مرکزی دو هفته قبل استان ماقبل آخر در جدول بود، اما هفته گذشته ۸ پله صعود کرده است و در این شرایط عملا جوابگوی پرسنل بیمارستان ها نیستیم، شیفت ها دو تا سه برابر شده است، جان پرسنل در تهدید است. آنها با معوقات روبرو هستند و شخصا مانند مدیری هستم که با دست و پای بسته داخل استخر افتاده است، برگزاری یک مراسم ۳۰۰ نفری در آرامستان یا مجلس ختم ۸۰۰ نفره در واقع دهن کجی به کادر درمان است.

جمالیان تاکید کرد: ادامه راه با این شرایط فرسایشی و طاقت فرساست.

به گزارش ایسنا، در این جلسه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در ماه های گذشته بیش از ۱۵ هزار مورد مشکوک به کرونا شناسایی شد که از این تعداد ۳۶۷۹ نفر مثبت شناخته شدند و در این راستا اراک، دلیجان و شازند بیشترین شمار مثبت را در سطح دانشگاه علوم پزشکی اراک داشتند که ۲۰۱ نفر جان خود را از دست دادند.

دکتر جواد نظری افزود: روند بستری و فوتی طی هفته اول تیرماه در استان صعودی بود و هفته سوم شیب نزولی به خود گرفت.

وی با اشاره به مراسم های برگزار شده در هفته گذشته بیان کرد: دوشنبه هفته گذشته مقرر بود که مراسم روز عرفه با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شود، چهارشنبه عصر نامه آنی مبنی بر برگزار نشدن مراسم در نقاط قرمز و نارنجی ارسال شد که به سرعت مکاتبات انجام شد ولی متاسفانه مراسم در دو تا سه مسجد در شرایط خارج از پروتکل های بهداشتی برگزار شد و درخواست داریم مسئولان این اقدام به دادگاه معرفی شوند.

نظری گفت: درروزهای آینده مراسم عید غدیر و ماه محرم پیش روست که ممکن شرایط کنترل بیماری را در وضعیت غیر ممکن قرار دهد، در مردادماه امتحانات را داشتیم. هفته گذشته امتحانات دکتری و مدارس تیزهوشان برگزار شد ولی متاسفانه برخی مدارس با بازرسان مرکز بهداشت همکاری ندارند در حالی که نظارت مصوبه ستاد استان مقابله با کروناست.

وی با بیان اینکه در جنگ با کرونا هستیم، مسئولان فرماندهان این جنگ هستند و باید همه مصوبات را اجرایی کنند و برای برگزاری هر برنامه ای نیم نگاهی به کرونا داشته باشند، افزود: هفته گذشته دو تالار در اراک پلمب شد و قطعا پلمب کردن یک تالار عروسی درگیری و عواقب خاص خود را به همراه دارد. این شرایط خستگی روحی، روانی و جسمی را برای بازرسان به همراه دارد و عملا این رفتار باعث ناامیدی می شود.

نظری اضافه کرد: ۶۰ درصد بیماران به صورت سرپایی درمان می شوند که حوزه بهداشت پیگیر وضعیت آنهاست و قرنطینه مانع شیوع می شود، نکته قابل توجه این است که بیشترین موارد شیوع در سنین جوانی است و کودکان را هم درگیر کرده است، همچنین تعداد موارد فوتی در بین سالمندان به شدت بالاست.

محمد جواد قربانیان معاون بازرسی سازمان صمت استان مرکزی نیز با اشاره به وجود ماسک در استان مرکزی افزود: داروخانه ها ماسک مناسب ندارند و مردم با توجه به شرایط اقتصادی توان خرید ماسک با قیمت بیشتر از دو هزار تومان را ندارند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.